Kia Sorento: Zeer hoog brandstof verbruik

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 crdi

Onlangs heb ik mij een kia sorento aangeschaft.
Ik verwachte mij aan een verbruik van 1 op 9 ofwel 11 liter op 100/km.
Echter kom ik nu aan een verbruik van ongeveer 1 op 7.5 ofwel 13 tot 13.5 liter op 100/km!!!
De meeste kilometers bevindt ik mij op de autosnelweg tegen een snelheid van 120 km/h en een zware voet heb ik ook niet echt.

Dit is een verbruik dat mij wel heel hoog lijkt.
Mijn garage deelt deze mening maar weet er geen directe oplossing voor.

Kan iemand anders hier mij misschien aan een oplossing helpen?

bjornschols

Geplaatst door bjornschols (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Sorento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

patje kadettje (0), 14 jaar geleden

hoor wel vaker dit soort verbruiken van sorento's
zeker als het ook nog een automaat is.
Ding weegt immers bijna 2 ton en heeft de stroomlijn van een flatgebouw.
Maar voor alleen maar lange ritten zou 1 op 9 er wel in moeten zitten,zou even afwachten of het bijtrekt als de koude wat minder is.

bjornschols (0), 14 jaar geleden

Ik hoop dat er snel verandering in komt want dit is een beetje te veel van het goede!
Als er nog mensen moesten zijn die mij verder kunnen helpen laat het mij maar weten :-)

Vriendelijke Groeten
Bjorn.

patje kadettje (0), 14 jaar geleden

ik begrijp wat je bedoelt,we hadden heel vaak klachten van mensen over het verbruik van sorento's en sportage.
Je koopt voor niet te veel geld een hele grote wagen,helaas wel met bijbehorend verbruik.
Een sorento V6 benzine 3.3 kan zomaar 1 op 5 of 6 doen,zelfde als een sportage 2.7 V6,een klant hield het bij en het schommelde tussen de 1 op 6 en 1 op 8.
maar denk voor een diesel zoals de jouwe dat een 1 op 8 tot 9 er wel in zitten

bjornschols (0), 14 jaar geleden

ik wou dat ik aan 1 op 9 geraakte maar hij wil niet onder de 1 op 7,5 en wanneer ik echter bij garages informeer dan zou hij inderdaad aan 1 op 9 moeten geraken.
maar een pasklaar antwoord hebben ze niet.

patje kadettje (0), 14 jaar geleden

denk toch dat het met de kou van doen heeft,hij heeft ook geen motorstoringen? Rijdt gewoon goed??

bjornschols (0), 14 jaar geleden

Naar mijn gevoel rijd hij goed ook de motor doet normaal. Start goed, rookt niet, trekt goed naar mijn gevoel.
Alleen de cruise control doet lastig dan wil hij wel werken dan weer niet!

Ik dacht dat het mischien aan de automatische 4X4 kon liggen en heb net 2 banden laten verleggen zodat de beste banden nu op de achteras liggen.
als dat niet helpt dan ga ik nog eens naar de garage en de wagen mischien toch eens aan de computer laten hangen.
Zouden er software updates voor deze motoren bestaan?

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Als de 4 wielaandrijving Altijd aanstaat zou ik toch voor 4 gelijke banden zorgen ,maat en merk en type . Ook kan kruislinks wisselen maar houd wel de oude draai richting i.v.m. lawaai. Meet eens de omtrek ? Succes

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

1 op 9
mooi
als je de cijfers van de fabriek aan houd
moet je ook de ideale omstandig heden hebben zoals in de test cyclus is vast gelegd
en die kom je zelden of nooit tegen in normaal gebruik
1 op 7.5?
vind dat voor deze autos niet schrikbarend

patje kadettje (0), 14 jaar geleden

banden mogen volgens mij voor en achter ook maar iets van 2 mm verschil in profieldiepte hebben ivm slijtage aan het diff.
Hoe het precies zat weet ik ook niet precies meer

Masimo (0), 14 jaar geleden

Ik rij een 2,4 Sorento uit 2004 (Benzine, handgeschakeld, handmatige 4x4). Ik heb een gemiddeld verbruik van 1 op 8 nu in de winter. 's Zomers haal ik 1 op 9.

Wat de banden betreft: een automatische 4WD krijgt problemen als het verschil in omtrek tussen de voor en achterbanden meer dan 10mm is. Meten met een meetlint (geen metalen). Meer dan 10 mm afwijking leid tot schokkerig rijgedrag omdat de 4WD steeds aan en uit gaat schakelen. Dit leidt tot overmatige slijtage aan de tussenbak (TOD).

Een zeer goede site voor Kia is trouwens http://www.kiatechinfo.com/index.asp. Hier vind je van alle (USA) Kia's de werkplaatshandboeken, storingshandleidingen, terugroepacties, meest voorkomende problemen, etc. Even een account aanmaken en een schat aan informatie.

Rob4b4 (0) PRO, 14 jaar geleden

"Hier vind je van alle (USA) Kia's de werkplaatshandboeken, storingshandleidingen, terugroepacties, meest voorkomende problemen, etc. Even een account aanmaken en een schat aan informatie."

Wat dus betekend dat er geen 2,4 in staat

Rob

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.