Seat Ibiza: inhouden tussen de 60 en de 100 kilometer per uur

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

hallo ik ben laatst naar de garage geweest om mijn auto uit te laten lezen.
bij het uitlezen gaf de computer een fout aan van de nokkenassensor.
maar nu is het probleem dat helemaal geen nokkenassensor of een krukassensor erin heb zitten.
de garage zei dat het eventueel aan de timing kon liggen ik wou weten, weet iemand anders wat het nog meer kan wezen.
het lijkt net als of hij in een te hooge versnelling staat, terwijl dat niet zo is.
hij komt rond de 60 kilometer per uur bijna niet meer op snelheid.
hij wil wel maar dat gaat dan heel langzaam om het zo maar even te zeggen.

barichello

Geplaatst door barichello (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

36 Reacties

joma124 (0) PRO, 14 jaar geleden

HALLO

het moet wel dat je één van de twee sensoren hebt hoe weet de computer anders je motor toerental??

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ruben

Die fout moet je negeren! Als de motor loopt is deze weg! je zal waarschijnlijk de Hall-gever zien als storing, deze zit in de ontsteking zelf ( bdp sensor )

Maar wat doet hij precies als je 60 km/h rijd ? Als je gas geeft, vliegt het toerental dan omhoog zonder meer snelheid te maken ?? ( Koppeling ! )

Of is hij heel traag met optrekken en kun je amper nog snelheid maken ? ( Uitlaat verstopt / dicht )

Gr Stefan

barichello (0), 14 jaar geleden

hallo stefan84
nou als je zeg maar gas geeft en dan rond 60 kilometer per uur of harder dan lijkt het net of hij in een te hooge versnelling staat.
want het toerental dat blijft ook gewoon het zelfde die geeft gewoon de juiste toeren aan.
en PS!!!! heb geen nokkenassensor of een krukassensor vanwege dat dit een ouwer model is daar hebben ze al naar gekeken.
maar dat moet je toch kunnen oplossen??.

barichello (0), 14 jaar geleden

hallo joma124
mijn auto werkt op timing zeiden ze niet op een van die twee sensoren.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ruben,

Ik denk dat je de auto beter eens bij een andere garage moet laten controleren, als je helemaal niet 1 van die 2 sensoren had, liep de auto helemaal niet, sommige type`s hebben een losse BDP ( krukaspositie ) sensor, in jou geval zit die sensor zelf in de ontsteking, ook wel hall-gever genaamd..

Blijft een beetje lastig om je probleem makkelijk te verhelpen omdat ik nog niet precies weet wat je ermee bedoelt, ik neem aan dat als je bv 60 rijd in de 3e of 4e versnelling, en dan ( vol ) gas geeft, de auto niet of nauwelijks op het gaspedaal reageerd ?

Als de trekkracht ook een stuk minder is dan eerst, controleer dan eens of de uitlaat / demper of kat niet gedeeltelijk dicht zit, komt er nog genoeg druk uit de uitlaat als je bv iemand gas laat geven ?

barichello (0), 14 jaar geleden

hallo stefan84
dan heb ik een vraagje ik weet niet of je zelf automonteur bent maar daar ben je zeker van.
dat mijn auto zoiezo op een van die sensoren moet lopen.
en van de uitlaat die is volgens mij wel goed want er komt altijd wel witte rook uit bij een koude motor maar kan het is na laten kijken.
in iedergeval bedankt.

barichello (0), 14 jaar geleden

hallo stefan 84 dan heb ik nog een vraagje als mijn uitlaat verstopt zit dan hoort hij toch niet een fout van de nokkenassensor te geven.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Stefan was me voor. Ik wilde het ook al gaan voorstellen om eens ergens anders heen te gaan. Je hebt echt minimaal 1 sensor die het toerental van de motor meet.
Anders zou de hele inspuiting niet (goed) kunnen werken.

Witte rook bij koude motor is normaal. Zo lang je maar geen witte rook ziet als de motor echt goed warm is (na 20 kilometer of meer).

Fout op de nokkenassensor moet je inderdaad pas gaan bekijken op het moment dat de motor draait. Bij stilstaande motor kun je die vergeten.

barichello (0), 14 jaar geleden

hallo oldford
ok nou ja dan ga ik naar een andere garage om hem daar even na te laten kijken.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ruben

Op afstand is het altijd lastig te bepalen waarom hij niet harder wilt, of traag is, maar als je verder geen problemen erbij of eromheen hebt, zou het goed kunnen dat een deel van de uitlaat dicht zit..Laat dat eens controleren..

Vraag je garage eens of ze weten wat een hall-gever is..

Zie nr 6 op de foto :

[url=http://img33.imageshack.us/i/56222176.pn...][img]http://img33.imageshack.us/img33/762/562...[/img][/url]

barichello (0), 14 jaar geleden

stefan 84
ok nou ja dan ga ik dat eens proberen.
ik ga ook gelijk naar een andere garage om het even te vragen.
maar in iedergeval bedankt dan weet ik nu zeker dat ik een sensor in me auto heb zitten die niet goed kan wezen,
of dat me uitlaat verstopt zit.
ik hou jullie binnekort even op de hoogte wat het nou precies was

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hou ons even op de hoogte Ruben..

Een beetje garage moet dat echt wel voor je kunnen oplossen, Als de basis onderdelen in orde zijn, denk aan bougie`s - kabels - verdeelkap en rotor etc, kun je stap voor stap verder gaan, ook een dichte uitlaat is zo gecontroleerd..

Ik ga er in eerste instantie niet vanuit dat de Hall-gever ( krukaspositie sensor ) kapot is, meestal krijg je dan andere verschijnselen.

barichello (0), 14 jaar geleden

stefan84
ik weet toevallig dat meest links bougiekabel die kan je zo uit de dop trekken.
kan dat ook problemen geven.
want de verdeel kap en de rotor die zijn net vervangen en dat ding waar de rotor op zit ook

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Vervang dan maar eens de kabels, dus gewoon alle 4, en draai er gelijk 4 nieuwe bougie`s in..met een beetje mazzel loopt hij dan weer naar behoren!

Maar de garage waar hij nu staat zou dan toch ook wel moeten horen dat hij niet mooi op 4 cilinders draait..

Even over die storingscode van de hallgever, die staat er standaard in als de motor niet loopt, en verdwijnt al de auto gestart is, als deze echt kapot is, heb je geen vonk meer en start de auto dus niet meer.

Als je de bougiekabels vernieuwt, doe ze dan 1 voor 1 even verwisselen, ze moeten namelijk wel in dezelfde volgorde terug geplaatst worden.

Succes...

barichello (0), 14 jaar geleden

stefan84
oo ok want daar zit ik al een tijdje mee van moet ik die kabel verwisselen.
ik weet dat die bougies vledejaar of twee jaar terug zijn vervangen.
en ja of die mooi looopt weet ik niet ik weet wel dat ik zie aan de toerental dat hij af en toe heen en weer beweeegt maar dat is dan ook maar een heel klein stukje.

barichello (0), 14 jaar geleden

???

stefan84 (0), 14 jaar geleden

En, bougie en kabels al vervangen ??

barichello (0), 14 jaar geleden

nee nog niet maar hij heeft geen startproblemen ofzo

barichello (0), 14 jaar geleden

update
ik ben erachter gekomen dat hij soms ook bij het optrekken een zwaarder geluid maakt.

barichello (0), 14 jaar geleden

juist in ze 2 dan houdt hij ook in dan lijkt hij niet te reageren een paar tellen en dan trekt hij weer opeens normaal op

barichello (0), 14 jaar geleden

maar hij blijft wel snelheid maken dus hij verliest geen snelheid

barichello (0), 14 jaar geleden

hallo ik heb nog wat problemen gevonden wat verschijnlijk ook bij het probleem wat ik eerder aangaf
bij koude motor loopt mij toerenteller niet stationair pas als hij bijvoorbeeld een minuut loopt en even gas heb gegeven maar soms doet hij dat weer als ik bijvoorbeeld even heb gereden.
laatst wou ik tanken en toen viel mij motor weg naar 500 toeren wat normaal als het goed is 1000 toeren is maar dat is maar 1 x keer gebeurd
motor is niet uitgevallen en dat is maar een paar tellen en toen was het over
en hij maakt een zwaarder geluid als hij in ze 2 moet optrekken dus eigenlijk het zelfde geluid wanneer hij in een te zwaare versnelling staat terwijl dat niet zo is.
voor meer info lees ook even de rest van de pagina want die problemen zijn nog niet opgelost

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Een aantal mogelijke oplossingen staan al beschreven hierboven,

Begin eerst eens met het vervangen van de bougie's en kabels, zeker als je al zegt dat een kabel los in de kap zit, je hoeft daarvoor niet eens startproblemen te hebben, daarin tegen kan het wel goed zijn dat de vonk overslaat bij die defecte kabel..

Je moet ergens beginnen want anders word het niks..

Dat je toerenteller af en toe niet werkt kan ook een kabelbreuk in de kabel daarvan zijn, anders zou de motor wel afslaan of niet meer starten als de toerenteller niet meer werkt.

barichello (0), 14 jaar geleden

stefan 84
ik zit een beetje krap met cash maar ik probeer juist meer problemen te ontdekken bij die auto
misschien kan iemand meer dingen zeggen die kapot kan wezen maar in iedergeval bedankt

barichello (0), 14 jaar geleden

en over die toerental de motor viel ook weg dus hij wou eigenlijk bijna afslaan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als de toerenteller echt wegvalt samen met de motor, zou je het haast moeten zoeken in de hall-gever, zoals hierboven op de tekening staat..

barichello (0), 14 jaar geleden

hallo stefan ik heb een vraag is dat ding op die tekening ook waar de rotor opzit zoja die is net vervangen wel tweede hans

barichello (0), 14 jaar geleden

update ik ga maandag bougie en bougiekabels vervangen ik heb de bouiekabels wel schoon gemaakt gister en je kon gelijk merken dat de motor veel beter loopt

barichello (0), 14 jaar geleden

ik voor de zekerheid nog een vraagj.
is dat zeker als de motor uitstaat dan hij dan standaart die fout van de nokkenassensor aangeeft of is dat in sommige gevallen zo

barichello (0), 14 jaar geleden

update ik heb de fout van mijn nokkensensor gevonden hierzo staat het misschien weten jullie het
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00...

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ja lees hem maar eens uit als de motor loopt, dan is die fout weg..

barichello (0), 14 jaar geleden

stefan84
maar er hoort toch zoiezo al geen fout bij het uitlezen te zitten dat hoort toch niet
of hij nou aan of uit staat dat kan toch helemaal niet

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ruben,

Meerdere type's hebben dat, kijk maar wat achter de foutcode staat, n.l. : No Signal,

Logisch ook want de motor staat stil en loopt niet.

Gr Stefan

barichello (0), 14 jaar geleden

stefan84
ja nu je dat zegt is dat heel lochies
en het staat erbij van dat sommige auto's dat inderdaad hebben maar het probleem is hij staat a bij de garage

barichello (0), 14 jaar geleden

stefan 84
het probleem is opgelost kwestie van bougie's en bougikabels vervangen de fout was weg
maar bedankt voor het helpen

barichello (0), 14 jaar geleden

hallo het probleem is terug wie weet wat ik anders kan laten doen had het vandaag aan de garage gevraagd ze zeiden van het kan je katalysator wezen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.