Peugeot 206: Probleem omschakelen LPG en een probleem storing katalysator etc

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG, Motorcode: 1. 16V

Peugeot 206 1.6 16V met LPG G3 AG SGI type 2


Probleem 1:

- Sinds Januari een defecte vacuumslang is vervangen(zie ook historie) heb ik een probleem met het omschakelen van benzine naar gas. Na een koude start schakelt de auto tijdens het omschakelen direct weer terug naar benzine. Dit gebeurt meestal maar niet altijd.
LPG-specialist kon geen fouten aflezen en zei dat de lambda sonde waarschijnlijk het probeem was.
Dealer kon geen storingen uitlezen en heeft na een proefrit met pps geconcludeerd dat de lambda sonde’s zonder afwijkingen functioneerden. Overigens schakelde hij bij de dealer wel goed om. Nadat ik de auto weer op heb gehaald schakelde hij 5 dagen lang soepel om, waarna het probeem weer terug keerde.


Probleem 2:

- Sinds’zo’n 2 weken geleden heb ik (elke keer ’s ochtends vroeg ong. 1km na een koude start) een aantal keer de volgende storingen ontvangen: storing katalysator, storing uitlaatgas, waarbij het moterdiagnose lampje (+ piep) ging branden. Als ik de auto uitzet en weer opnieuw start is alles weg en kan rijd de auto weer soepel.
Storing laten uitlezen en het bleek te gaan om te gaan om een storing in de cilinders, voornamelijk cilinder 1. Probleem was bij de dealer niet op te roepen en er is alleen wat roest op de aansluitpunten van de bobine weg gehaald.
Helaas had ik de storing vanochtend weer.


Weet iemand wat de oorzaak (oorzaken) van deze problemen kunnen zijn en zou ik dit bij het gas moeten zoeken of toch bij de auto zelf? Zou probleem 1 en 2 iets met elkaar te maken kunnen hebben?


Historie:

- Juli 2009: Bij aanschaf bleek er kortsluiting in de SGI druksensor te zitten. Deze is vervangen.
- Augustus 2009: Kapotte bobine. Deze is vervangen.
- Oktober 2009: APK + grote beurt waarbij de bougies zijn vervangen.
- Januari 2010: Auto reed niet op gas. Probeem was een gescheurde vacuumslang. Deze is vervangen. Omdat ik destijds een aantal keer geprobeerd heb om over te schakelen naar gas en Het LPG systeem geen druk had moest tevens de software gereset worden.

Bastiaan Hollander

Geplaatst door Bastiaan Hollander (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Voor probleem 2 zou het heel veel helpen als we de storingscodes (liefst met nummer) wisten.
Maar ik gok op een gas-installatie die te arm staat.
Rijdt eens een paar dagen op benzine en kijk of je dan ook problemen hebt.

Bastiaan Hollander (0), 14 jaar geleden

Dank voor de reactie. Helaas heb ik er niet aan gedacht om de storingscodes op te vragen. Overigens moet ik erbij vermelden dat bij probleem 2 de auto nog op benzine loopt als het probleem zich voordoet. Ik zal je advies opvolgen en bij gas-specialist informeren naar de afstelling.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Rij tot die tijd op benzine. Als gevolg van te arm staan zijn dure schades mogelijk - zoals verbrande kleppen of een gesmolten katalysator.

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

Zit de vacuumslang tussen gasklephuis en verdamper wel goed aangesloten ? Wellicht lekt deze of zit deze dicht.

Bastiaan Hollander (0), 14 jaar geleden

Excuus, ik ben vergeten erbij te vertellen dat als de auto tijdens het omschakelen naar gas meteen weer terug schakeld naar benzine dat even later als de motor warm is de omschakeling wel soepel verloopt. Schakeld de auto direct terug dan gaat dit gepaard met een schock en het kort inhouden van de motor. Overigens rijdt de auto éénmaal op gas altijd goed.

Om nog even terug te komen op de opmerking over dat de gas-installatie te arm staat. Ligt het voor de hand dat ik de oorzaak moet zoeken in een "defect" ergens in het gas-systeem?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Gebeurt dagelijks bij heel veel gas-installaties.
Maar als je het zeker wilt weten dan op gas rijden en door een universele garage met een EOBD/OBD2 scanner de Long term fuel trim laten uitlezen.
Is deze meer dan 10% positief dan staat de boel te arm.
En anders de dealer de auto laten uitlezen (benzine) en alle sensor-signalen laten controleren.

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

Wanneer schakelt de installatie al om naar LPG ? Als dit na na een paar honderd meter is kan het zijn dat de verdamper nog niet warm is. Bij een AG installateur kun je in de SGI ECU de temperatuur laten programmeren waarbij je problemen opgelost kunnen zijn.

Zoals oldford al aangeeft is, laat de installatie eens uitlezen. Ik zou dan wel uitlezen met de AG diagnose apparatuur, daarmee kun je ook o.a. temperaturen uitlezen want het lijkt dat hier de fout zit.

Bastiaan Hollander (0), 14 jaar geleden

Update 13-3-’10 :
Afgelopen dinsdag is de auto bij de LPG-specialist geweest. Er bleek bij een koude start geen LPG druk te zijn, waarna de verdamper is vervangen. Omschakeling van benzine naar gas gaat nu prima. Na 1000 km zal de auto nog even opnieuw ingeleerd moeten worden.
Probleem 2 heeft zich sinds ik op benzine reed en na vervanging van de verdamper nooit meer voor gedaan.

Tot zover alles goed. Sinds ik de auto dindag heb opgehaald ondevind ik een trilling in het gaspedaal. Met name bij het optrekken is dit duidelijk merkbaar. Hoe groter de belasting des te meer trilling in het gaspedaal. Stationair voel ik geen trilling. Iemand een idee wat dit kan veroorzaken?

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.