BMW 5-Serie: Aanschaf BMW 525d (e39)

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 6-cil.

Hoi na een tijdje zoeken lijkt het er op dat ik mn a4 2,5tdi ga inruilen voor een mooie 525d.
Ik heb een paar vraagjes.

Ik ga dan van handgeschakeld automaat rijden en tijdens een (lange) proefrit merkte ik dat in de "M" stand het opschakelen lang duurt. Bij een toerental van ongev. 2600rpm duurde na het aantippen vd pook zeker een dikke 1,5 seconde voordat de bak reageerde. Is dat normaal? Heb ook wel es tiptronic(audi) gereden, maar vond dat daar de bak veel feller reageerde. Verder vond ik het verschil van "S" en "D" kwa volgas wegtrekken, niet noemenswaardig. Is dat ook gebruikelijk? Lijkt me dat er toch een verschil moet zijn, niet?

Dan nog een vraag, misschien een wat domme vraag, maar toen ik de verkoper vroeg wanneer de distributie vervangen was, keek hij me aan en zei dat deze kettingaangedreven zijn en dus onderhoudsvrij wat dat betreft.
Klopt dit? Zag trouwens wel een multiriem....

Tevens merkte ik dat eenmaal blokkie warm, hij enorm aan het gas hing, fel en ik verbaasde me erover hoe rap hij was (voor een 163pk versie althans) voor een auto van 1550kg. Vandaar dat ik de verkoper ook twee keer gevraagd had of ie gechipt was. Hoe is dat bijv. terug te zien?

Verder reed de auto geweldig, reageerde goed, goede wegligging.

Oh en als jullie verder nog tips hebben waar specifiek bij dit type auto naar te kijken hoor ik het graag natuurlijk. Sta op het punt om overstag te gaan, alleen dat van die automaat is voor mij echt doorslag gevend.

Heel verhaal, maar alvast bedankt. Gr. Mike

mikedieselpower

Geplaatst door mikedieselpower (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

ayyildiz18 (0), 14 jaar geleden

Hai,
ik rij ruim 2 jaar 525D (2001) en gebruik de "M" zeer zelden...bijna nooit eigenlijk. Behalve in bergachtige gebieden als ik op vakantie ben. Maar om een antwoord op je vraag te geven => bij het aantippen zou ie binnen een seconde moeten reageren.
Er zit bijna geen verschil tussen de "S" en "D" als het om acceleratie gaat....ze trekken dan beide even lang door...alleen bij normaal rijden zal in de "S" het langer duren voordat hij opschakelt. Ik rij 99% in "D"...ook zuinig.
Als ie eenmaal warm is dan brandt ie behoorlijk vooruit ja...dat klopt...ondanks zijn gewicht. Bij mij gaat de het terugschakelen van 5 naar 4 iets te snel...ondanks dat ik dit niet wil....bijvoorbeeld je rijdt 120 op de snelweg...en je wilt inhalen....drukt iets te ver door....en voordat je het weet brult ie naar de 4e versnelling....maar dit is niet noemenswaardig erg.

Ik heb er plezier van......o ja...distributieketting is niet onderhoudsplichtig...dus dit klopt wel. Nadelen => wegenbelasting :))))) voor de rest heb ik motorisch geen probleem....laat om de 20000km bij kwikfit 5w40 erin gooien met nieuwe oliefilter....en hij krijgt normale onderhoud....enige wat ik vernomen heb zijn dat verstuivers en luchtmassameter gevoelig zijn voor storing........ik heb 1 verstuiver moeten laten reviseren....en de luchtmassameter moeten vervangen...heb nu pierburg erin ipv bosch....bevalt goed.

mikedieselpower (0), 14 jaar geleden

Hoi Ay Yildiz,

Dank je voor je antwoord. Gevoel zegt dat bak niet helemaal lekker is met die steptronic. Verder reageerde de automaat wel heel goed. Geen schokken en lekker soepel door de versnellingen heen. revisie van verstuivers klinkt als nogal een prijzig iets. Zeker als je er 6 hebt.... ;-)
Maargoed BMW rijden is BMW betalen, das met de "A" van Audi niet veel anders trouwens.

Ik ben er nog niet helemaal uit, vooral als ik veel over automaatproblemen lees hier in de BMW sectie....

Nog meer tips altijd welkom.

Gr. Mike

ayyildiz18 (0), 14 jaar geleden

ik heb destijds 1 verstuiver laten reviseren voor 75 euro ex btw, ex montage. Bij mij vallen de onderhoudskosten behoorlijk mee.....heb 4 jaar VW / AUDI gereden...de kosten die ik aan deze auto's heb gehad is veel meer dan de 2 bmw's die ik nu in 7 jaar tijd gereden heb. Heb eerst 325 TDS gereden en nu dus 525D. Voor mij is ie heel betrouwbaar.
Qua automaat/steptronic, zou je ff een keer moeten laten uitlezen...dan heb je zekerheid.

Mogske (0) PRO, 14 jaar geleden

dat langer wachten bij schakelen heeft te maken met de temperatuur van de olie van de bak.
Als die koud is , wacht hij inderdaad lang.
Nu die luchtmassameters gaan veel stuk indien de luchtfilter niet vervangen in merkgarage. Bij elke wissel moet luchtmassameter gekalibreerd worden.
Inderdaad een fantastische wagen.
Nu de 525 van 2003 is nog een 2500 cc
zelf heb ik een 525 van 2008 (een 3000 cc)en opgekieteld van 197 naar 211 naar 267 pk.(origineele update duitsland), dus geen box of plug en play(pay)
Zaaaalig. nu al 75000 km zorgenloos rondrijden. enkel in het beginne electronicaproblemen (voor de updates)
en remschijven kromtrekken. nu ook opgelost.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Een beetje geluk moet je er natuurlijk ook mee hebben, met elke auto krijg je vroeg of laat wel eens problemen, als is het bij de één een kleinigheidje en bij de ander een dure reparatie, dat is nooit te zeggen..Of je nu Bmw, Audi, Vw, Opel of in een Lada rijd..

mikedieselpower (0), 14 jaar geleden

Klopt.
Al hebben bepaalde types (zoals de 2,5tdi v6 van Audi) wel wat onhebbelijkheden waarvan het best wel handig is om ze als potentiële koper te weten. Zoals bijvoorbeeld extra slijtage aan nokkenassen (duur grapje maar is mij bespaard gebleven, gelukkig) Ik ken de BMW onhebbelijkheidjes niet echt. Zal niet echt doorslaggevend zijn om zo'n mooie bak te laten staan, tenzij automaatproblemen dusdanig zijn, dat het wel pijnlijk gaat worden zeg maar.

Ohw en ik was al best blij met die 163pk-jes. Ik weet niet of chippen een goede optie is voor een 525d automaat? Ik weet dat je bij Audi daar een beetje voorzichtig mee moet zijn, tenzij je echt met een goede tuner te maken hebt.

Maar iig bedankt voor jullie reacties tot dusver. Dat van die LMM wist ik niet en is zeker een goede om te weten.

Gr. Mike

mikedieselpower (0), 14 jaar geleden

Hoi,

Even ter info. Ik heb de auto laten staan omdat de automaat niet in orde bleek zoals ik al enigsinds vermoede.
Vooral als blok goed warm was gereden en je trapte de rem geleidelijk in en vervolgens bij bijna stilstand begon als een bezetene te bokken. Ook bij constant toerental schokjes (licht). Reden genoeg voor mij om het niet te vertrouwen... helaas.

Iig bedankt voor jullie bijdrage.

Gr. Mike

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.