Suzuki Baleno: slecht aanslaan bij koud weer (lang moeten doorstarten)

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: G16B

De klacht (bestond uit) : het slecht starten/aanslaan bij het extreme koud weer.
Als de auto eenmaal had gelopen, startte hij voor de rest van de dag normaal

Voorafgaand was er al door iemand anders een andere (gebruikte) accu met grote polen in gezet. Omdat de originele kabels niet passen, waren er verloop- klemmen gemonteerd. De nieuwe accu was niet de oplossing omdat ook met startkabels geen verbetering was. Bij mijn eerste blik onder de motorkap zag ik dat de pluskabel verdraaibaar vastzat aan de accuklem. Dus andere bout gepakt en opnieuw vast gezet. Even de klemspanning gemeten zonder en met lopende motor. Alles oke. ( dacht ik) Volgende dag weer hetzelfde probleem. Dan toch maar eens de accu opladen en controleren. Accu is goed. Hulp in geroepen bij de lokale garage. Advies: temperatuursensor vervangen. Deze besteld bij de automat. zaak.
Sensor vervangen, maar weer geen verbetering. Voor de zekerheid startmotor gedemonteerd, gereinigd en getest, alles normaal.
Geen twijfel laten bestaan over de accu, en dus een nieuwe accu met dunne polen geplaatst.
Toen maar geprobeerd een afspraak te maken voor het uitlezen van de ECU. maar de garage hadden geen tijd dit op korte termijn uit te voeren.
weer terug naar de plaatselijk garage voor het uitlezen.maar helaas geen passende stekker.
Gasklephuis losgeschroefd, en die zat aan de achterzijde vol met zwarte aanslag. advies: schoon maken.
Huis met carburateurreiniger schoon gemaakt, maar weer geen verbetering.
weer contact gelegd met garage: weer de temperatuur sensor ter spraken. Ik had de luchttemperatuur sensor vervangen, en niet de koelvloeistof.
Dan dat maar proberen. Automaterialen zaak kon deze niet leveren , dan maar origineel.
doordat er een wijziging van de sensor heeft plaats gevonden , moet er een nieuw thermostaathuis op.
Door de vrieskou buiten heb ik hier geen zin in buiten lang te sleutelen. Sloop gebeld, en sensor opgehaald.
twee minuten nodig om de sensor te vervangen...... auto start nu weer als vanouds.....

bij het rijden valt nu ook op dat de auto beter trekt. normaal merkte je van onderuit oppakken, nog wel eens schokkerig gedrag,( idem als bij een koude motor). Dit is nu ook helemaal verdwenen. Voor de mensen die dit dus ondervinden: vervang de koelvloeistofsensor!!!

calypsod54

Geplaatst door calypsod54 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Baleno? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

070NRG (0), 14 jaar geleden

Ik heb een beetje hetzelfde probleem bij mijn swift uit '98 alleen komt er dan ook nog bij dat hij zeer onzuinig rijdt, tegenwoordig ongeveer 1 op 7,5 in de stad.
Heb jij toevallig gemerkt dat ook het brandstofverbruik afnam na het vervangen van de sensor?
Als je temperatuur sensor niet goed werkt, zou je dit dan niet moeten zien op het dashboard aan de KVS-temp meter?

calypsod54 (0), 14 jaar geleden

[quote=070NRG]Ik heb een beetje hetzelfde probleem bij mijn swift uit '98 alleen komt er dan ook nog bij dat hij zeer onzuinig rijdt, tegenwoordig ongeveer 1 op 7,5 in de stad.
Heb jij toevallig gemerkt dat ook het brandstofverbruik afnam na het vervangen van de sensor?[/quote]
Brandstof verbruik niet echt verschil. Als gewoon er me rijdt doet de lamda-sonde normaal het mengsel regelen. Ik verwacht dat jij het probleem meer moet zoeken naar een defecte of vuile lambasonde. (Ik ga er van uit dat je met kat en sonde rijdt?)
Als de auto altijd korte stukken rijdt zal de sonde kunnen aanroeten. Een flinke, stevige rit kan wonderen doen.
Al de eens aan de " computer" gehangen???

070NRG (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reactie,

Lambda sonde had ik zelf ook al aan zitten denken, omdat als ik ongeveer 25 in ze 2 rijdt en het gaspedaal volledig intrap "CHECK ENGINE" gaat branden. Na een paar dagen gaat dit ineens weer weg.
Uitlezen heb ik op me school geprobeerd met universele uitleesapparatuur maar die kan geen verbinding maken met de ecu.
Ik rijdt inderdaad meestal stukken van 4 tot 15 km en heb ook een kat en sonde.
Kun je de lambda sonde ook schoonmaken met de hand en een of ander middeltje of is die toch weer vies binnen de kortste keren?
Had al gekeken voor een nieuwe maar dan zit je al gauw op 100 euro voor imitatie, vond ik te duur om zomaar te proberen.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Roy, voor Oostere auto's kun je beter origineel kopen als je een lambda-sonde nodig hebt.
Anders geef je geld uit aan een onderdeel dat het waarschijnlijk niet (goed) doet.
Wil je zeker weten wat er aan de hand is, dan door de dealer laten uitlezen.
Lijkt me niet goed dat een storings lamp aan gaat bij vol gas.

070NRG (0), 14 jaar geleden

Oke goede tip, koop ik dalijk zo'n duur ding werkt het nog niet goed.
Ik ga morgen maar even bij de suzuki langs om hem uit te laten lezen, dan heb ik in ieder geval zekerheid.

070NRG (0), 14 jaar geleden

Vandaag uit laten lezen bij de suzuki, het volgende kwam eruit:

13 02 sensor -> Current
23 IAT -> History

IAT schijnt iets van stationair toerental regeling te zijn. (dacht zelf dat dit de inlaat lucht temperatuur sensor was)
Maar omdat dit een oude storing in het geheugen is zou dit nu geen kwaad kunnen, de lambda zou de boosdoener moeten zijn.

De lambdasensor kost bij de suzuki 211 euro. Dit vind ik wel erg veel geld ben dus van plan eentje van de sloop te halen, dan heb ik toch nog origineel.

calypsod54 (0), 14 jaar geleden

inmiddels al iets kunnen vinden???

070NRG (0), 14 jaar geleden

Ik heb een lambda sonde via onderdelenlijn besteld bij een sloopbedrijf, die zal ik volgende week wel binnen krijgen.
Heb ook een temperatuursensor gekocht bij de automaterialen zaak, heb alleen nog geen tijd gehad om die te monteren.

Ik laat wel weten hoe het afloopt.

070NRG (0), 14 jaar geleden

Ging de lambda sensor vervangen, bleek deze dus gebroken/opengescheurd te zijn... Niet zo gek dus dat er een storing in kwam, dat ding meette waarschijnlijk continu een mix van buitenlucht en uitlaatgassen.
Andere gemonteerd en de storing komt niet meer terug. Brandstofverbruik heb ik eigenlijk nog niet echt verschil ingemerkt..

Koekepeertje (0), 13 jaar geleden

Mijn Baleno loopt echt voor geen meter stationair. Hij stottert als ik mijn voet van de gaspedaal haal in vooral de tweede versnelling. Wanneer ik gas geef is het gestotter afwezig. Nou heb ik onder de motorkap gekeken en ik zie een draad/stekkertje los. Ik zou niet weten waar die hoort maar ik vraag me af waar de draad van de lambdasonde naartoe loopt. Wellicht is het vanwege het niet lekker draaien van moter de stekker van de lambdasonde. Wieowie kan me helpen?

calypsod54 (0), 13 jaar geleden

...waar precies is het stekkertje los???? soms zit er in de kabelboom een stekker die niet gebruikt is. De kabel en stekker van de lamdasonde lopen van het uitlaatspruitstuk langs het kunststof deksel van de distributie ,en de luchtfilterbak. Het is een meervoudige stekker.

Koekepeertje (0), 13 jaar geleden

Dag Peter,

Bedankt voor het antwoorden. Als ik mijn kabel van de lambdasonde ( is trouwens 1 kabel) loopt het in een buisje/kabelboom die inderdaad langs de deksel van de distributie loopt. Uit dit buisje steekt een stekker waar de stekker van de lambdasonde aan vast is geklikt. Ik weet echter niet waar het de moter ingaat. Dit wil ik weten omdat de kleur na de stekker anders is dan de kleur van de lambdasondekabel. Er steekt uit dezelfde buis/boom een aantal andere loszittende stekkertjes. Een vand ie is een aardig lange kabel (zo'n 25 cm) en heeft een vrouwtjesstekker. Er moet iets van een bolletje in lijkt het als ik de stekker bekijk. Ik maak van het weekeinde wel foto's want dit klopt naar mijn idee niet.

Koekepeertje (0), 13 jaar geleden

Dag Peter. De witte draad hadden ze dus van de stekker losgesneden en er een stekker op gedaan. Ik denk dan dat de lambdasonde al eens eerder is vervangen. Hier kwam ik dus pas achter toen ik een andere lambdasonde van de sloop ging halen. Wel handig als je ziet hoe een andere in elkaar zit. Ik kon alleen niet uitmaken waar de losse draad bij mijn Baleno dat trouwens uit dezelfde kabelboom komt, naartoe moet. Ik ben even druk geweest en heb nog geen tijd gehad voor foto's. Ik las dat mijn probleem wellicht aan de AG computer zou liggen en het probleem te verhelpen is door over te solderen. Ik ga dat maar eens doen want de lambdasonde maakte geen verschil.

Koekepeertje (0), 13 jaar geleden

Inmiddels heb ik de auto af laten stellen en de auto loopt weer als een tierelier. Gelukkig niet begonnen aan oversolderen want het afstellen was snel gedaan door een garage. Bedankt allen!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.