Kia Sorento: remdruk valt weg

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 crdi

2 weken geleden viel mij opeens op dat mijn remdruk een stuk minder werd. Ik heb toen gelijk de remolie vervangen ( ik wist niet of dit al eens gedaan was en na 5 jaar leek me dit geen overbodige luxe ). Helaas had dit niet het gewenste resultaat en heb ik daarna mijn hoofdremcylinder vervangen. Jammer genoeg is het probleem gebleven. Ik heb nog steeds remdrukverlies. Mijn remvloeistofniveau is wel goed en heb dus nergens lekkage. Bij stilstaande motor heb ik wel tegendruk, maar zodra ik de motor aanzet ben ik dat gelijk kwijt. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand wat dit zou kunnen zijn.

Riccardo Schwagermann

Geplaatst door Riccardo Schwagermann (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Sorento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

rem leeg trappen
na 3 a 4 keer wordt je rempedaal hard en staat hoog
rempedaal intrappen en dan motor starten
pedaal moet zakken

met lopende motor pedaal intrappen kijken of je constante druk hebt
mogelijk met 70 kg rempedaal intrappen kijken of je remmen vast zitten
wil wel eens helpen om beter te kunnen remmen

Riccardo Schwagermann (0), 14 jaar geleden

Dit heb ik al gedaan, maar helaas zonder resultaat

scott10811 (0) PRO, 14 jaar geleden

Het lijkt er meer op dat een remklauw vastgeroest zit, hierdoor komen de remblokken niet goed plat tegen de remschijf waardoor de druk niet goed lijkt

Riccardo Schwagermann (0), 14 jaar geleden

Ik ben er inmiddels uit wat het probleem is. De rechter wiellager aan de voorkant is kapot waardoor het wiel heen en weer slingert en daardoor de remklauwzuigers indrukt. Als je dan wilt remmen moet je de remblokken eerst weer in positie drukken voordat je kunt remmen. De oorzaak dat dit wiellager kapot is gegaan vond ik wel heel apart: De Sorento is automatisch 4-wiel aangedreven. Doordat het profiel van de banden aan de voorkant is iets minder dan aan de achterkant schakelt iedere keer automatisch de 4x4 in. Omdat het niet glad is krijgen de aandrijfas en de wiellagers iedere keer een opdonder, waardoor dus het wiellager kapot is gegaan. Ik heb bij deze het geluk dat mijn tussenbak nog goed is en heb dus gelijk de zekering er uit gehaald die dit overschakelen regelt. Ik heb mij laten vertellen dat een revisie tussenbak 1200 euro kost en dan komt er nog het arbeidsloon bij, dus dan maar geen 4x4 en een hoop geld besparen ( mocht ik het onverhoopt toch even nodig hebben dan kan ik altijd weer even de zekering terugplaatsen ;-) )

Hans4040 (310) PRO, 14 jaar geleden

oke, dit is ook een oplossing...bedankt voor de feedback.

Kees6172 (0) PRO, 14 jaar geleden

Het demonteren van de zekering is natuurlijk geen echte oplossing.
Door het uitschakelen van de voorwielaandrijving ontstaat er bij natte/gladde omstandigheden een minder goed bochtengedrag dan met vierwielaandrijving.
Het probleem van het defect raken van wiellagers en tussenbakken, moet worden toegeschreven aan het gebruik van banden met een groot slijtageverschil voor en achter, maar nog erger is het toepassen van verschillende merken of verschillende types van één merk voor en achter. Door het soms enorme belaste diameter verschil schakelt de voorwielaandrijving steeds in en uit, en moet het centrale differentieel de toerental verschillen voor en achter continu corrigeren.
Advies bij ALLE vierwielaangedreven auto's ALTIJD 4 banden van hetzelfde merk EN type gebruiken. Bovendien is het verstandig om regelmatig (bij elke beurt) de voor en achterwielen te wisselen.
Op deze manier gaat een setje banden bij een 4WD twee keer zo lang mee als met het gebruik van dezelfde auto met 2WD

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.