Renault Laguna: Zoemend geluid tijdens

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9Dci

Sinds kort merk ik een heel irritant zoemgeluid als ik aan het rijden ben. Dit geluid is pas erg merkbaar als je boven de 100km per uur rijdt en de motor op temp is.
Ik heb een paar test uitgevoerd en ben tot de volgende conclusie gekomen.
Als ik in de 1e 2e 3e of 4e versnelling rij is het geluid niet hoorbaar maar zodra ik deze in de 5e versnelling zet begint een hoorbaar zoemend geluid te onstaan. Als ik dan ik harder ga rijden krijgt het zoemgeluid een steeds hogere en luidere toon maar als ik het gas loslaat dan is het weg.
Zodra ik bij bijvoorbeeld 120 km per uur terugscchakel naar de 4e versnelling is het geluid ook niet hoorbaar meer, of zo weinig dat ik niet meer hoor
De bak schakelt verder heel soepel en behalve dit heb ik daar geen bijgeluiden in. Ik heb gemerkt als ik op de snelweg de 5e versnellingi pak het geluidje er meteen weer is. Het lijkt net alsof je een fietsversnelling schakelt en je deze niet gesmeert hebt.Als ik met een koude motor wegrij heb ik er in eerse instantie geen last van maar zodra alles op temp is dan is het weer raak .
Het zoemgeluid wordt alleen maar harder als je gas geeft . Laat je het gas los is het gluid ook weg, schakel je terug naar de 4 ook geen geluid , maar schakel je weer naar de 5e vesnelling, eerst het geluidje ( ongesmeerde fietsversnelling geluid ) en dan komt het zoemgeluid weer terug

Weet niet waar dit aan kan liggen , ligt het aan smering of is er meer aan de hand??
De bak schakelt verder heel soepel en de motor en turbo hebben genoeg vermogen daar is niks mis mee
Heeft iemand hier ervaring mee??

gr

Val

Valentino

Geplaatst door Valentino (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

zafira2.2dti (0), 13 jaar geleden

Hallo Valentino,
misschien een rare gedachte van mijn kant maar kan het zijn dat je climate controle dit geluid veroorzaakt, en dan met name als je airco aanstaat?

Safrane10698 (0), 13 jaar geleden

Heb je een 6 of 5 bak?

Valentino (0), 13 jaar geleden

Hallo Zafira
ik heb de climate control uitgezet en het geluid blijft, alleen in de 5e versnelling en ook alleen bij het gas geven

Valentino (0), 13 jaar geleden

Hallo Sebastian,

Ik heb een 5 bak, en voor de rest geen problemen ermee alleen het irritante geluid in de 5e versnelling maakt mij radeloos

Safrane10698 (0), 13 jaar geleden

Ja de 6 bak wilde namelijk in de 5de versnelling vaak problemen geven. Maar van de 5 bak is me niks bekend daarover.

Valentino (0), 11 jaar geleden

Hallo allemaal,


Het probleem was uiteindelijk een bak die zonder olie was komen te zitten. De olie ontsnapte via de aandrijfas op de bodemplaat. Uiteindelijk bak kapot en en en nieuwe ingezet

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.