Nissan Almera Tino: Benzinepomp zoemt regelmatig.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

De benzinepomp maakt vaak een zoemend geluid. Is het mogelijk deze zelf te repareren of
moet ie in zijn geheel vervangen worden? Tis geen gehoor dus daar wil ik snel wat aan doen.

Gr. Neet

Neet

Geplaatst door Neet (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Almera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Vervangen.

Neet (0), 13 jaar geleden

Ja, das een goeie. Waar zit ie eigenlijk bij de Tino en is dat eenvoudig te doen?

Nissanwielmonteur (0) PRO, 13 jaar geleden

In de tank. Is wel redelijk te doen ja.

Neet (0), 13 jaar geleden

Ik heb nog geen wph. Kan je me vertellen of het te doen is voor mijn deur en hoe ik het moet doen?
Of moet ie echt op de brug....

Nissanwielmonteur (0) PRO, 13 jaar geleden

Onder deachterbank zit een gat waardoor je in de tank kan komen.

Neet (0), 13 jaar geleden

Fijn, bedankt. Ga ik morgen is naar kijken.

Neet (0), 13 jaar geleden

Mooi, ik weet wat er in zit en hoe het eruit ziet.
Die zwarte ring kan ik gewoon tegen de klok in losdraaien?

Nissanwielmonteur (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja inderdaad. Je hebt er speciaal gereedschap voor. Maar met een brede schroevendraaier en een hamer gaat het ook prima. Wel even opletten dta je met monteren de ring goed plaatst. Als je er dan wat olie op doe kan je hem zo aandraaien met de schroevendraaier, als je daar met je handpalm tegenaan klopt. Let op hoe de unit gemonteerd zit. Dit in verband met de vlotter.

Ton

Neet (0), 13 jaar geleden

Bedankt, dan weet ik wat ik moet doen.
Heb ik nog 1 vraag hierover.

De motor van de pomp zal waarschijnlijk voorzien zijn van een stalen as in messing bussen (als lagers) Mijn ervaring is dat als dit soort
lagers zijn drooggelopen dat dit geluid ontstaat. Vaak is een drup olie genoeg voor de rest van zijn leven.
Kan de motor van de pomp uit elkaar om deze lagers te smeren?

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Nee, dit brengt zeker geen definitieve oplossing. Pomp compleet vervangen, en opletten hoe deze origineel gemonteerd zat.

S6

Ralf

Neet (0), 13 jaar geleden

Dan ga ik een mooie pomp zoeken.

Allen bedankt voor de goede info. Ik laat nog weten hoe het af is gelopen.

Nissanwielmonteur (0) PRO, 13 jaar geleden

Je kan hem alleen verkrijgen compleet met filter, vlotter en afdichting van tankgat. Het motortje/pompje heb ik nog nergens kunnen vinden.

Ton

Neet (0), 13 jaar geleden

Nu heb ik door een foute levering een nieuwer model (gebruikt) gekregen maar die past natuurlijk niet. Is van 2003 en later.
Zou ik het motortje(pomp) alleen kunnen verwisselen? De slangen zijn keihard en erop geperst.
Volgens de Nissan dealer in Uithuizermeeden kon dan wel. (klonk wel iets twijfelachtig).
Als het niet zou passen kon ik de pomp in zijn geheel terug sturen.
Iemand advies?

Nissanwielmonteur (0) PRO, 13 jaar geleden

Die dealer zou net als ik moeten weten dat model 2000-2003 een drukregelaar op de brandstofgallerij heeft zitten en vanaf 2003 zit die op de brandstofpomp.

Maar misschien kan deze er wel simpel vanaf. Ik heb die situatie die jij u beschrijft nog nooit aan de hand gehad. Ik zou het dus niet voor 100% durven zeggen.

Doe je voordeel ermee.

Ton

Neet (0), 13 jaar geleden

De harde kunsstof slangen gaan er echt niet vanaf. Komt ook een barretje of 2 a 3 op te staan.
Je kan ze er af snijden maar dan gaan ze er ook nooit meer degelijk op.

Ik heb zaterdag de Pomp teruggestuurd met een net email. Hoop dat alles goed komt.
Os andere pomp of geld terug dat ik meteen een andere kan bestellen. Aanbieders zat gehad.

De pomp had al vervangen kunnen zijn, zeker als een Nissan dealer een pomp opstuurt.
(had notabene een foto en een tekening van een nieuwe juiste type pomp op marktplaats staan)
Nah ja, maar even afwachten dan maar weer.

Gr. Neet

Neet (0), 13 jaar geleden

Ik heb bij APS autoparts een losse motor (pomp) besteld tbv de pomp (gehele behuizing incl pomp met vlotter). Deze worden ook wel aan garage's geleverd.
Iemand bekend hiermee en een tip om de slang er goed af te halen en belangrijker er weer goed op te zetten?

Nissanwielmonteur (0) PRO, 13 jaar geleden

Als het niet in het motortje zit dan moet het misschien wel zitten in de retourslang. Die zit onderop op een plastic pijpje die wat buiten de behuizing gaat steken door de loop der tijd. Kijk daar eens naar.

Let op: IK HEB DIT VAN HOREN ZEGGEN.

Neet (0), 13 jaar geleden

Dat plastic pijpje onder de behuizing zit vast aan de behuizing met een klein terugslagklapje. Pijpje zit vast aan de behuizing.

Ik zal even uitleggen wat we precies ontdekte gisteren:

De benzinepomp (zie foto) in de tank bestaat uit een motortje (pomp), filter en vlotter. De motor hebben we los besteld en gemonteerd. Ging allemaal goed.
Complete behuizing weer in de tank gezet en gestart. Pomp maakt nog meer herrie dan voorheen.
Wij heel verbaast. Het komt echt uit die behuizing.
Na 2 kilometer was het zoem geluid weer als voordat ik het motortje verving. Af en toe wel en af en toe weer weg.

Wij nagedacht. Pomp (motortje) zuigt benzine vanuit de onderkant. Komt bovenuit het motortje en gaat dmv een slang (zwarte bocht op foto) weer naar beneden een zwart blok in.
Bovenuit het zwarte blok uit een andere uitgang gaat de benzine naar boven naar buiten toe, de gele dop. De witte dop is de retour leiding.
Wat kan het nou zijn dat zo resoneert. Best wel hard resoneert. Wat zit er in dat zwarte blok dat in de pompbehuizing zit? Zou dat lawaai kunnen maken?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Stel dat ik een complete pomp zou kopen (260,-) en het maakt nog herrie........ heb ik liever niet eigenlijk.

Iemand nog andere tips?

Gr. Neet

[img]http://img706.imageshack.us/img706/2523/...[/img]

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoi Rene,

Dat zwarte gedeelte is de benzinepomp zelf.
Via de witte dop gaat de retour benzine (via die zwarte ´sok`) terug naar de bodem van de tank.

die 2 rode draden zijn voor de vlotter indicator. Blauw en zwart is resp. de +12V en de massa voor de benzine pomp.

Enige wat "zoemt" is de benzine pomp, de rest beweegt zich hierin NIET. De witte behuizing is verend opgesteld zodat het aanzuigfilter altijd strak boven de bodem van de tank de brandstof aanzuigt.

S6

Ralf

Neet (0), 13 jaar geleden

Hallo Ralf, is niet helemaal waar, de pomp (de motor met een gat in de onder en bovenkant) zit in het zwarte gedeelte en is vervangen.
Het zoemen kan veroorzaakt worden door de retourleiding maar ik weet nog niet hoe en waarom.
Aankomende weekend wil ik de de retour met de aanvoerleiding doorverbinden en de pomp laten draaien. Ik weet alleen nog niet
welke de plus en min zijn van de pomp op de connector. Kan niet gaan gokken, beetje link een vonk in de tank.

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

...... het zou natuurlijk kunnen dat voorop de motor, bij de injectoren een zg. drukregelaar bevindt. Deze is veerbelast. Als deze doorlaat (niet goed ingesteld, of defect) kan dat natuurlijk ook een zoemen teweegbrengen. Dat kun je id. uitsluiten door de aanvoer met de retour te verbinden.


S6

Nissanwielmonteur (0) PRO, 13 jaar geleden

De + komt via de zwart/gele draad van de voertuigkabel. Dan kan je ook. Maar je hoeft de pomp toch niet te verwijderen om de aan en afvoer te verbinden met elkaar????

Haal anders het zwarte retourslangetje eens los en laat deze direct de brandstof in de tank lozen.

Neet (0), 13 jaar geleden

Tja, daar zeggen jullie wat.

De bedoeling is idd eerst de aanvoer met de uitvoer door te verbinden met een stuk slang en spanning op de unit zetten. (welke kleur is overigens de negatieve kant?)
Lekker laten draaien, slang soms een beetje pletten en kijken wat er gebeurt. Als de pomp heel mooi blijft klinken dan wordt die vibratie door iets anders veroorzaakt
waardoor er iets in de pompunit lawaai gaat maken. Zo erg dat als je je hand op het chassis legt, een paar decimeter van de pomp vandaan, dat je het vibreren sterk
in je hand voelt.

En als ik die zwarte retourslang beneden los laat bengelen (ik bedoel dus in de tank). dan is er geen tegendruk meer. Kan ik dat dan zo laten of bedoel je dit alleen voor de test?

Kan ik eventueel iets doen/testen met die drukregelaar?

Nissanwielmonteur (0) PRO, 13 jaar geleden

De dikke zwarte draad in de kabelboom van de auto is de min. De Zwartgele de plus. Moet je even kijken hoe het door het deksel gaat. Ik denk dat de blauwe dan de plus is.

Wat die losse slang betreft zou ik zeggen probeer het eens voor de test en m.i. kan je hem loslaten.

Met het loshalen van de vacuumslang verander je de benzine druk.

Neet (0), 13 jaar geleden

Ik heb is zitten denken over de oplossing om de retourslang los in de benzinetank te hangen en daarmeer het probleem opgelost zou zijn. Het klopt dat als de tank
bijna leeg is en de retourslang los in de tank hangt dat er dan soms nauwelijks benzine in de pompunit komt.
Dat bakje waar de pomp inzit zit nou eenmaal niet vol gaten. Bij volle tank stroomt de unit uiteraard wel sneller vol.
Waarom zit dat bakje (onderste gedeelte pompunit) er? Waarschijnlijk omdat als de tank bijna leeg is en je maakt een bocht er geen benzine meer
in de pomp komt. Maar door de retour leiding en omdat het dan in het bakje blijft stromen, duurt het wel even voordat je de benzine in het bakje hebt
leeggereden. Moet je wel heel lang rondjes (blijven) rijden voordat er geen benzine meer in de aanvoerleiding komt.
Beter lijkt het me dan terugslagklepje (of alsluitklepje?) onder in het bakje te verwijderen zodat de retourbenzine toch weer meteen in de unit stroomt.

Het terugslagklepje zit er niet voor niets maar misschien alleen om leegloop te voorkomen als bijvoorbeeld de benzineslang in het motorcompartiment los moet.
Als dat gebeurd terwijl er geen klep in zit, stroomt meteen de hele retourslang leeg in de tank. Als de tank dan bijna leeg is en je zou na aansluiten weer starten dan zuigt
de pomp binnen notime het bakje van de pompunit leeg, sneller dan dat er weer brandstof in het bakje kan stromen met een hoop lucht in aanvoerslang tot gevolg.

Dat het terugslagklepje onderin de unit dient om een bepaalde tegendruk te creeren lijkt me niet helemaal logisch, daar is het wel een heel erg simpel dingetje voor.
Zou het ooit mogelijk zijn dat de benzine de andere kant op zou gaan stromen? Lijkt me niet....

Aankomend weekend ga ik aan de slag. Ook haal ik de retourslang aan de zijkant van de unit los. Als ik aan het terugslagklepje twijfel, buig ik deze wat weg om vrije
doorstroom te creeeren en als dat werkt bestel ik een grote terugslagklap en zet deze in de retourslang (in de tank).

Er bestaat ook nog een kans dat ik een gebruikte pompunit kan proberen.

Neet (0), 13 jaar geleden

Met een beetje mazzel een andere complete gebruikte gevonden en geprobeerd. Zoem weg.
Meteen gekocht.
Ben wel benieuwd waar de zoem nou door ontstaat. Laat ik nog ff weten als ik wat meer weet.

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Maak jezelf nou niet zo druk, met het vervangen van de pompunit is jouw probleem toch weg!?.
Je hebt een heel verhaal neergeschreven, met allemaal veronderstellingen.

Opgelost. En daar gaat het om.
Prima dat het gelukt is.

Waar heb je die pomp dan vandaan.? Dealer ? Wat is hier dan anders aan dan de pomp van je Autoparts- materialenzaak?


Ralf

Neet (0), 13 jaar geleden

Zoem werd veroorzaakt door een hard vuiltje tussen het terugslagklepje van de retourleiding onderin de witte bak.
Verwijdert getest en is goed.

Het was een gevalletje apart en komt vrijwel niet voor. Dat was ff lastig. Verwarrend was dat iemand de complete unit had vervangen en
de pomp nog steeds aan het zoemen was. Mogelijk was dat een heel ander zoemetje dan wat bij mij het geval was.

Ralf, van de sloop heb ik de complete unit (zie foto stukje terug) vandaan, van de autopartszaak alleen de motor, ofwel de pomp zelf.

Duurde ff maar probleem is opgelost en daar gaat het inderdaad om.
Allen bedankt voor het meedenken en de goede tips.

[img]http://img707.imageshack.us/img707/1093/...[/img]

Gr. Neet

Neet (0), 13 jaar geleden

Helaas, niets hielp. Ook een pomp van de sloop begon na een paar weken te zoemen.

We weten dat het probleem in de retourleiding zit.
Ik heb het terugslagklep gedeelte gewijzigd en een andere terugslagklep in de pomp gemonteerd.
De werking blijft nu hetzelfde en de tegendruk in de pomp is iets minder. Deze was wel erg hoog.
Paar duizend kilometer met de Tino en caravan op vakantie geweest in de bergen in het buitenland en de zoem is
volledig verdwenen.

Het probleem wordt dus als verwacht veroorzaakt door de terugslagklep. Retourtslang gewoon los laten hangen
was voor mij geen optie, zeker niet in de bergen. Iemand schreef dat een nieuwe pomp ook niet hielp, dat deed
me tot deze modificatie besluiten.

Modificatie werkt dus top!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.