Algemeen: auto airco bijvullen

Hallo,

Heb een andere auto gekocht en vind koeling van de airco in deze auto wat minder dan de airco die ik in mijn vorige auto had; dit terwijl de huidige motor (en koelsysteem) beduidend groter is (1.6 ltr Ford toen, 2.0 ltr Toyota nu).
Die vorige auto had ik 4 jaar in mijn bezit en heb nooit wat aan de airco laten doen omdat hij prima functioneerde en ik van mening was dat de werking van een airco net zo is als de werking van een koelkast en ik ken niemand die zijn koelkast iedere twee jaar laat checken en/of bijvullen. Kan ook op internet niet echt vinden of, en waarom een auto-airco het slechter doet (minder koelt) als er minder koelmiddel in het systeem zit; mijn gedachte is namelijk of hij doet het of hij doet het niet.
Wie kan het me vertellen of een koelsysteem werkelijk minder presteert indien er minder koelmiddel in het systeem zit en hoe meet je dat objectief? En waarom verliest een auto-airco vulmiddel en een gewone koelkast niet?

Groet, Hendrik

Hendrik17

Geplaatst door Hendrik17 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Hendrik17 (0), 13 jaar geleden

Hallo, heb het antwoord inmiddels zelf al bij de profs gevonden op deze site! Hans bedankt voor de link:http://www.vanderbiltautogas.nl/airco_ti...

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Dus het moraal van het verhaal? Eerst zoeken en dan bij het JUISTE merk het probleem plaatsen

Hendrik17 (0), 13 jaar geleden

@fordmonteurtje: hoezo eerst zoeken en dan bij het JUISTE merk het probleem plaatsen? Ten eerste ben ik een particulier en kijk dus eerst op die kant omdat ik dacht dat daar mijn vraag en antwoord thuis horen en daar kon ik het antwoord niet vinden, ontdekte pas later dat ik ook de kant van de professionals kan inzien; en ten tweede zijn mijn vragen niet merkgebonden maar algemeen:

Copie van mijn vragen:

"Wie kan het me vertellen of een koelsysteem werkelijk minder presteert indien er minder koelmiddel in het systeem zit en hoe meet je dat objectief? En waarom verliest een auto-airco vulmiddel en een gewone koelkast niet?"

Groetjes, Hendrik

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Hendrik,Een koelkast is een gesloten Systeem zonder koppelingen. Hij is niet aan weersinvloeden blood gesteld. Als je een tijdje in een garage hebt meegelopen en wat mankementen van AC hebt meegemaakt zie je zo de verschillen. Een pomp met een as met afdichting de pomp zelf met naden die kunnen lekken . Ong 10 koppelingen met Oringen .Om het bewegen van de motor te kunnen volgen ,rubber leidingen .Lek!! En als belangrijkste de condensor voorop, Regelmatig lek door steenslag en doorrotten door zout. Doe mij maar ook zo'n airco. Bedankt. Zelfs de verdamper in de kachel een keer vervangen . Niet omdat we dachten dat hij lek was, maar de groene olie liep uit de kachel. Daarom.

Hendrik17 (0), 13 jaar geleden

@Punt: bedankt voor je reactie; ok, er kan dus meer defect aan een auto-airco dan een gewone koelkast gaan omdat het meer koppelingen heeft, aan weersinvloeden is bloot gesteld, rubberen leidingen heeft die kunnen lekken; heeft dus ook met de kwaliteit van de slangen en afdichtingen te maken. Bovendien kan de condensor door steenslag en rotting gaan lekken.......(net als de radiateur). OK, snap ik volkomen, maar dan is ie dus defect en doet íe niks meer totdat er gerepareerd wordt.....
Maar waar het me om gaat is: koelt een auto-airco daadwerkelijk de passerende lucht niet zo goed af als er minder vulmiddel in het koelsysteem zit en hoe meet je dat objectief? Want dat een systeem dat lekt gerepareerd moet worden is logisch; kun je bijvullen wat je wilt, het loopt er toch, en op den duur steeds sneller weer uit. Trouwens: hoe weet je wat er lekt? Slang, koppeling etc.; dus vervangen moet worden (niet als het om lekkages gaat die je met het blote oog kunt waarnemen natuurlijk).

Alvast bedankt voor de antwoorden,

Vriendelijke groet, Hendrik.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Dat is per systeem verschillend. Gemiddeld gaat er 750 gr. gas in en bij rond 200 gr wordt de werking minder of slaat aan en af. Gemiddeld is een airco in 5 tot 7 jaar door lekkage leeg. Om die rede is er een eis tegenwoordig dat er een minimale lekkage wordt toegestaan . Mensen met een stek diploma zullen je met getallen om de oren slaan. Er zit dus in een airco-systeem veel meer gas dan voor de werking nodig is. Groeten.

Hendrik17 (0), 13 jaar geleden

Hallo Punt,

Heb dus toch gelijk dat een airco of werkt of defect is, ,maar minder koelen door minder vulmiddel is er dus niet bij!

Had verwacht dat een expert me een artikel kon laten lezen of filmpje kon laten zien van een test waarin duidelijk blijkt dat een airco beter koelt na een beurt.
Bijv. oudere middenklasser met termometer centraal in de auto voor en na de beurt en dan 5 graden verschil meten onder exact dezelfde condities! Maar helaas.....

Heb wel het volgende artikel gevonden:

http://www.daserste.de/ratgeber/auto_bei...

Lijkt me duidelijke taal toch?

Groet, Hendrik

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Zeker wel als de vulgraad zodanig laag is betekent dit ook er minder gekoeld wordt, compressor wordt te weinig gesmeerd (oeps)

Met die uitstroom temperatuur kan niet bepaald worden of het systeem juist is afgevuld, met een te lage of juiste vulgraad kan dezelfde uitstroom temperatuur bereikt worden.
De oververhitting en nakoeling berekenen bepalen of het systeem juist werkt.

Airco behoort wel onderhoud te hebben, de meeste storingen ontstaan door slecht onderhoud.
Ik vind dat ook niet erg dat er mensen zijn die geen airco onderhoud plegen, vroeg of laat ontstaan ze toch.
Als het systeem onderhouds vrij is ga ik stoppen en iets anders doen.

lees het forum erop na (neem de tijd) winter lees je bijna niets, maar van de zomer vliegen de topics op het forum. Hoe kan dat toch.?

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Er staat in dat stukje dat lager instellen dan 22 gr veelal niet mogelijk is , bij verschillende auto's is dat 16 gr en nog lager is LO .De test daarna is hoe koud is de uitstromende lucht?? Het hangt van de temperatuur in de garage af en de stand van de ventilator maar 6 tot 10 gr.C heb ik in de zomer wel gemeten .Maar dat wil dan niet zeggen dat het systeem vol is.

Hendrik17 (0), 13 jaar geleden

@Theo; Bedankt voor je reactie. Er staat in het stukje dat wanneer de vulgraad te laag is er helemaal niet meer wordt gekoeld! Het systeem schakelt zich dan vanzelf uit en er ontstaat ook geen schade. Dus de vulgraad is helemaal niet bepalend voor de temperatuur van de luchtstroom; hij koelt of hij koelt niet......en niet hij koelt maar een beetje. Storingen en defecten komen bij alle apparaten voor; dus je zult vast wel werk houden, al was het alleen al van de steenslag door het slechte asfalt van tegenwoordig. Maar airco-checken en bijvullen is volgens dit artikel onzin.

@Punt:
Je schrijft:"Er staat in dat stukje dat lager instellen dan 22 gr veelal niet mogelijk is etc." maar dat staat er helemaal niet; goed lezen hoor:

"Und kälter als 22 Grad sollte man die Klimaanlage möglichst nicht einstellen, sonst frisst sie besonders viel Sprit."

Daar staat dat het niet wenselijk is de temperatuur van de Climatecontrol/Klimaanlage (of hoe je de geregelde airco ook wilt noemen),
niet lager dan 22 graden in te stellen, omdat (indien je dat wel zou doen) de auto dan zeer veel brandstof verbruikt!

Je kunt het dus wel degelijk veel kouder dan 22 °C maken, maar dat kost je dan wel veel geld.

Groet, Hendrik

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Moet ik ook nog mijn duits ophalen. Merde!

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hendik,

Als je de airco al gewoon aanzet moet de motor al zwaarder gaan trekken en zal hij wat meer brandstof verbruiken, dan zal het niet echt veel uitmaken of je hem nu op 18 of 22 graden zet, hij blijft dan uiteraard wat langer aan om die temp te bereiken en zal dus iets meer brandstof verbruiken..Als ik het Duitse zinnetje lees dan klinkt het net alsof de motor van 1/10 naar 1/5 gaat als je hem lager in stelt, maar dat lijkt me wat overdreven.

Het verbruik hiervan win je wel weer terug door een normale rijstijl aan te nemen, en daarmee bedoel ik niet in de onder toeren gaan rijden, sommige mensen denken dat als je bij 900 toeren schakeld en ook nog 50km/h in de 6e versnelling gaat rijden je brandstof spaart maar integen deel, het gaat omhoog..( Is trouwens niet persoonlijk bedoelt hoor )

Gr Stefan

Hendrik17 (0), 13 jaar geleden

@Punt: niet alleen Duits, ook Nederlands ophalen, Duits, schrijf je namelijk met een hoofdletter; en merde is Frans natuurlijk :-) en dat roep je als je airco het niet meer doet........

@Professional: Bedankt voor de tips, wist dat het brandstofverbruik met ongeveer 10% stijgt als de airco meedraait. Heb de airco meestal alleen met de vakantie aan en dan hou ik hem lekker hoog in de toeren i.v.m. de caravan......., laat wel elke week even de airco meedraaien om uitdroging van de afdichtingen te voorkomen, ook in de winter.

Gr. Hendrik

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote]@Theo; Bedankt voor je reactie. Er staat in het stukje dat wanneer de vulgraad te laag is er helemaal niet meer wordt gekoeld! Het systeem schakelt zich dan vanzelf uit en er ontstaat ook geen schade. Dus de vulgraad is helemaal niet bepalend voor de temperatuur van de luchtstroom; hij koelt of hij koelt niet......en niet hij koelt maar een beetje. Storingen en defecten komen bij alle apparaten voor; dus je zult vast wel werk houden, al was het alleen al van de steenslag door het slechte asfalt van tegenwoordig. Maar airco-checken en bijvullen is volgens dit artikel onzin.[/quote]
Het systeem hoeft niet persé uitgeshakeld te worden! als de vulgraad niet genoeg is en de temperatuur STIJGT dan STIJGT ook de druk in het systeem en vicé versa, koudemiddel is condenseerbaar!!
Te weinig koudemiddel te weinig smering te weinig koeling.

Ik heb het al in een vorig topic vermeld, als de vulgraad te weinig is
[quote]zakt de druk in het systeem waarbij gelijk ook de temperatuur zakt, de relatie tussen deze twee noemen we "dampspanning" .
De dampsanning geeft aan bij welke temperatuur het koudemiddel gaat verdampen, de verdampingsdruk bepaalt door de dampspanning ook gelijk de laagste temperatuur.[/quote]
Oké dan is het toch onzin, dat doen de meeste mensen ook wachten met airco check tot dat de airco het niet meer doet.

Dus je vraag was [quote]Heb een andere auto gekocht en vind koeling van de airco in deze auto wat minder[/quote]
Je trekt het nog in twijfels, blijf dan rijden zoals het nu is en laat het systeem niet kontroleren, hij doet het toch.

Hendrik17 (0), 9 jaar geleden

Airco werkt weer prima na bijvullen...topic afsluiten a.u.b.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.