SsangYong Musso: Dreun bij het optrekken.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2900 tdi

Mijn Musso van 2001 rijdt perfekt, alleen bij het optrekken kom er bij een bepaald motortoerental een lichte dreun in de auto, waarvan ik bij een constant toerental absoluut geen last heb. Ik heb er nog helemaal niet naar gezocht, maar als iemand van U dit probleem kent en heeft hersteld, bespaart mij dat een hoop zoekwerk. Persoonlijk dacht ik aan slechte motorrubbers of een
resonnance in de uitlaat, speciaal het flexibele uitlaatstuk. Gaarne reactie !
Bvd JJBorsten

jjborsten

Geplaatst door jjborsten (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor SsangYong Musso? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Musso53 (0) PRO, 13 jaar geleden

Controleer de kruisstukjes in de aandrijfas. Hier komt wel een speling op of krijgen zware punten, voelbaar bij verdraaien. De aandrijfas moet elke 10.000 km goed worden doorgesmeerd. Dit wordt nog wel eens vergeten.

jjborsten (0) PRO, 13 jaar geleden

T.a.v. Musso53 e.a.
Ik heb deze auto nog maar pas en heb na aanschaf alle oliereservoirs ververst en ook de vetnippels van de aandrijfas en schuifstukken doorge-
smeerd. De dreun ontstaat elke keer, wanneer het motortoerental oploopt, ongeacht welke versnelling, zelfs bij stilstand komt er bij een vast toerental een dreun in de auto, welke bij gas loslaten b.v. bij overschakelen, ook hoorbaar is, het lijkt op een onbalans in krukas of vliegwiel,
maar die komt er volgens mij niet van zelf in. Dat is de reden, dat ik dus aan motorrubbers of iets dergelijk denk. Ik zit al een jaar of 50 in het
autovak, maar daarvan het grootste deel in motorenrevise, dus ik ben met complete auto's niet echt op de hoogte.

Musso53 (0) PRO, 13 jaar geleden

Bepaalde series zijn geleverd met een dualmass vliegwiel dat ook wel eens trillingen wil geven. Ook zijn de drukroepen wel eens de bron. Geef me de 6 laatste cijfers van het chassisnummer dan kan ik nagaan wat er is gemonteerd.

jjborsten (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik denk, dat U gelijk hebt, volgens de Hbase zit er in deze auto een 2-massavliegwiel en daarvan weet ik, dat er hele motoren zijn gedemonteerd,
terwijl het vliegwiel de oorzaak was van allerlei bijgeluiden. De laatste 6 cyfers van mijn chassisnummer zijn : 258316.

jjborsten (0) PRO, 13 jaar geleden

Eindelijk heb ik de gelegenheid gehad om de versnellingsbak te demonteren, waarbij bleek, dat ik een gewoon vliegwiel had en geen duo-massa-
vliegwiel, ik heb toen vliegwiel en drukgroep laten balanceren. Na montage was de dreun beduidend minder geworden, maar niet weg ! Deze Musso
ziet er toch qua uitrusting duur uit, dus ik kan mij niet voorstellen, dat dit gebruikelijk was bij deze auto's. Hij rijdt als een kleine vrachtwagen, voor datgene, waar ik hem voor nodig heb geen probleem, maar ik zou toch graag willen weten, waar die, nu wat bescheidener dreun vandaan komt.
Suggesties graag !
B.v.d.

Musso53 (0) PRO, 13 jaar geleden

Je zou ook nog een kunnen kijken of de vrijlooppoelie van de dynamo in orde is. Als deze vast zit of er niet meer op zit omdat de dynamo gewisseld is kan er trilling in de multysnaar optreden. Bij de MB290GD was dit zo erg dat de steunen van de stuurbekrachtigingspomp afscheurden.

jjborsten (0) PRO, 13 jaar geleden

T.a.v. Musso 53, e.a.
Uw eerste opmerking t.a.v. de aandrijfassen was waarschijnlijk de juiste, op advies van de werkplaatschef van Selles, Zwolle heb ik de voorste aan-
drijfas van onder de auto verwijderd en de dreun is beduidend minder geworden, maar wanneer ik op de brug het achterste schuifstuk op en neer beweeg, dan zit daar ook nog de nodige ruimte op en kan mij voorstellen, dat dat de oorzaak is van het overige dreunen in de auto bij bepaalde toerentallen. Gedurende de wintermaanden staat de auto geschorst en ik wil dan beide aandrijfassen laten herstellen bij Wijlhuizen bij ons in Nieuwer-
kerk a/d IJssel. Rest mij nog een andere opmerkelijke ervaring, nu de voorste aandrijfas verwijderd is, lijkt het of auto veel makkelijker loopt, dat zou verband kunnen houden met verminderen van de onbalans, maar het lijkt ook of de auto veel beter trekt. Vraag ik mij toch af of de loos draai-
ende vooras zoveel vermogen af neemt.

Musso53 (0) PRO, 13 jaar geleden

Op zich zou dit niet uit moeten maken maar als de vrijloopnaven of tussenbak niet goed vrijkomt kan het zijn dat vooras loos mee draaide en toch wat vermogen weg pakte. Misschien toch even controleren of bij uitgeschakelde 4-WD de aandrijving naar voren op de tussenbak met de hand te draaien is en ook zou de ingaande as van het voor differentieel los te draaien moeten zijn. Hierbij moet de motor wel lopen om eventueel vacuum op de vrijloopnaven te krijgen.

jjborsten (0) PRO, 13 jaar geleden

T.a.v. Musso 53, e.a.
Als de motor loopt kan ik beide flenzen van bak en cardan zonder moeite rond draaien, dus dit zal wel goed zijn. Ik heb de voorste aandrijfas inmiddels naar Wijlhuizen gebracht voor reparatie en daar viel het ons op, dat de kruisstukvorken NIET, zoals ik vroeger op school geleerd heb, in 1 lijn liggen, maar enigszins gedraaid staan t.o.v. elkaar. Volgens Wijlhuizen hoort dit zo en heeft bv Mercedes dit ook, maar ik vind het vreemd, inmiddels heb ik ervaren, dat vragen op dit forum uitstekend werkt, dus kan iemand mij vertellen of dit goed is en of er een bepaald aantal graden voor staat.
Bvd JJBorsten

Musso53 (0) PRO, 13 jaar geleden

Het klopt dat deze iets verdraaid gemonteerd zijn. Het aantal graden weet ik niet maar als het goed is staan er witte strepen op beide delen van de schuifkoppeling.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je SsangYong Musso of stel zelf een nieuwe vraag.