Peugeot 306: Koelvloeistoflampje aan bij te hoog koelvloeistofpeil?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 Hdi Break, 472000km

Hallo,

vandaag ging er een rood lampje op het dashboard aan (heel traag knipperend). Volgens het boekje betekent dit dat het mininmale koelvloeistofpeil bereikt is. Maar zou het ook aan kunnen gaan als het peil juist te hoog is?

Er zit namelijk helemaal niet te weinig koelmiddel in. Het peil stond zelfs tot vlak onder de dop. Er zat ook niet veel druk op. Na een tijdje gewacht te hebben is weer wat gezakt. Had er laatst wel een scheut bijgegooid, omdat ik ik meende dat er te weinig in zat. De temperatuur was trouwens normaal (rond de 73 graden). Dus van een kokende motor kan geen sprake zijn geweest. Oliepeil is ook prima. Verder geen witte, zwarte of blauwe rook uit de uitlaat.

Zou het ook kunnen de er druk in het koelsysteem wordt opgebouwd door een lekke koppakking of scheurtje in de kop waardoor het peil wat omhoog gestuwd wordt? Zou het koelvloeistofindicatielampje in zo'n geval gaan branden?

Ik moet nog melden dat het koelsysteem sowieso aan aftakelen is (net als de rest van de auto). Ik heb het idee dat beide koelvinnen het niet meer doen.

LuckyMe

Geplaatst door LuckyMe (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

LuckyMe (0), 13 jaar geleden

Heb er maar even wat koelmiddel uitgehaald. Misschien dat er toch wat teveel in zit. Op het moment dat het indicatielampje aan ging stond het niveau tot aan het overloopje. Na een uur was het niveau ongeveer 1 cm gezakt. Kan het kloppen dat het koelmiddel zoveel uitzet? Het koelmiddel dat ik ken was altijd geel/gifgroen, maar dit leek wel ranja. Is dit ook een gebruikelijke kleur?

[img]http://img691.imageshack.us/img691/9380/...[/img]

Kan iemand van de experts hier mij vertellen waar het koelmiddelniveau gemeten wordt? Is achter op het reservoir? Zie foto:

[img]http://img571.imageshack.us/img571/8224/...[/img]

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Je hebt het ook behandeld als ranja met een rietje!

Als het niveau bij koude motor zo'n beetje op de helft van het tankje staat, t.h.v. de rand van de 2 helften van het tankje, dan is het goed.
Volgens mij staat er aan de achterzijde een min. en max. streepje, dus aan de zijde van het rode cirkeltje.

Als het niveau te hoog staat gaat het lampje daar niet op branden......te laag uiteraard wel als het systeem correct werkt. Het kan ook aan het roodomcirkelde voelertje liggen, maar dat zou je kunnen testen door stekkertje eraf te trekken en gewoon gaan rijden.
Als de koppakking lek zou zijn, dan heb je meestal ook lekkage sporen t.h.v. het pijpje aan de voorkant van het tankje (druk te hoog waardoor de veerbelaste klep in de dop opendrukt) en kei-harde koelwater-slangen.

Als de gebruikelijke groene koelvl.stof verouderd, krijgt het wel een beetje oranje-bruine kleur, maar dit is wel extreem oranje, dus vermoedelijk ander merk of soort.

LuckyMe (0), 13 jaar geleden

[quote=hans4074]Je hebt het ook behandeld als ranja met een rietje!

Als het niveau bij koude motor zo'n beetje op de helft van het tankje staat, t.h.v. de rand van de 2 helften van het tankje, dan is het goed.
Volgens mij staat er aan de achterzijde een min. en max. streepje, dus aan de zijde van het rode cirkeltje.

Als het niveau te hoog staat gaat het lampje daar niet op branden......te laag uiteraard wel als het systeem correct werkt. Het kan ook aan het roodomcirkelde voelertje liggen, maar dat zou je kunnen testen door stekkertje eraf te trekken en gewoon gaan rijden.
Als de koppakking lek zou zijn, dan heb je meestal ook lekkage sporen t.h.v. het pijpje aan de voorkant van het tankje (druk te hoog waardoor de veerbelaste klep in de dop opendrukt) en kei-harde koelwater-slangen.

Als de gebruikelijke groene koelvl.stof verouderd, krijgt het wel een beetje oranje-bruine kleur, maar dit is wel extreem oranje, dus vermoedelijk ander merk of soort.[/quote]
Hans, er staat alleen aan de voorkant een MAXI streep, geen min. Achterop zie ik ook niks.

[img]http://img683.imageshack.us/img683/8139/...[/img]

Maar goed, ik heb er nu ongeveer zoveel uitgehaald tot 'ie bij die streep staat. Zal eens zien wat het oplevert. Meteen even de stekker van het voelertje met WD40 ingespoten. Heb net ook gelezen dat koelmiddel in allerlei kleuren te krijgen is. Dus zal er toch wel geen ranja ingezeten hebben ;-)

Dank voor je snelle reactie trouwens!

LuckyMe (0), 13 jaar geleden

Het lampje voor minimale koelmiddelpeil blijft af en toe aan gaan. Vreemd genoeg nooit 's ochtends, maar altijd 's middags. Misschien dat het verschil in buitentemperatuur een rol speelt. Ik denk dat de voeler een beetje van slag is. Nou ja, de echte oorzaak zal nooit meer aan het licht komen, want binnenkort gaat alles op de schroothoop.

Voor wie het interesseert hoe een 306 2.0 Hdi Break het er na 475000km afgebracht heeft hier de huidige mankementen:
- beide koelventilatoren defekt
- koelmiddelpeilvoeler defekt
- achterruitenwisser defekt
- airco defect
- achteras kraakt
- spiegelverwarming defekt.

Met nog steeds de eerste koppeling, versnellingsbak, schokdempers en motor - die nog steeds zijn volle vermogen en koppel levert - al met al geen slecht resultaat, denk ik.

LuckyMe (0), 10 jaar geleden

Auto bij 477000km en met bovengenoemde mankementen verkocht. Oorzaak van het oorspronkelijke probleem is niet meer duidelijk geworden.

Dank aan iedreen voor de reacties. Sluiten maar, dit topic.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.