Mazda 626: Koelvloeistofverlies

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Beste mensen,

Ik heb te maken met koelvloeistofverlies en word er knetter gek van.
Na elke 100 km moet ik mijn expansievat bijvullen met koelvloeistof omdat die
ongeveer in het midden zit tussen full en low. Ik heb geen olie in mijn koelvloeistof en
ook geen koelvloeistof bij het oliepijl. De olievuldop heeft ook geen witte smurrie
en de radiateurdop ook niet. Ook geen enkel vorm van lekkage te bekennen op de grond
ook niet met een stuk karton eronder.

Het liefst pleur ik de auto weg maar heb mijn overleden fam lid beloofd dat ik de auto zou houden.
Dit was immers zijn wens en die wil ik maar al te graag in vervulling brengen.

We hebben het hier over een Mazda 626 benzine 1.8 kat. mot.f8 1789cc 66kw uit 1989.
KM stand: 219.033

Vorige maand heb ik de auto een super grote beurt gegeven het volgende is toen vervangen:

1: Koppaking (Kreeg olie in mijn koelvloeistof)
2: Distributie riem met spanrollen
3: Radiateur + dop
4: Benzinepomp
5: Kleppendekselpakking
6: Waterpomp
7: 2 keer mijn koelvloeistof ververst (hierbij heb ik de radiateur laten ontluchten)
8: Nieuwe (gevlakte) cilinderkop (In de oude zat een scheur door overhitting)
9: Bougies
10: Bougiekabels
11: Verdeelkap
12: Rotor
13: Ontstekkingsmodule
14: Luchtfilter
15: Benzinefilter
16: Oliefilter
17: 4 nieuwe banden
18: 4 nieuwe schokdempers
19: 4 nieuwe remmen
20: 2 nieuwe remslangen voor
21: 2 nieuwe remcilinders
22: Remvloeistof ververst

Ik ben echt ten einde raad en heb jullie hulp echt nodig alle tips zijn welkom!

Mazda626GLX

Geplaatst door Mazda626GLX (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

koelsysteem op druk zetten (1bar) en karton eronder
dan kijken waar het vandaan komt
het enige waar het naar toe kan is buitenlucht, in de cilinder(kan niet anders zou hij moeilijk starten)
of in de oliesysteem

in het ergste geval is het de kachelradiatuer
maar dan zou je een bekende koelvloeistoflucht moeten rijden als je hem aan hebt staan

Mazda626GLX (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=trucker0werner]koelsysteem op druk zetten (1bar) en karton eronder
dan kijken waar het vandaan komt
het enige waar het naar toe kan is buitenlucht, in de cilinder(kan niet anders zou hij moeilijk starten)
of in de oliesysteem

in het ergste geval is het de kachelradiatuer
maar dan zou je een bekende koelvloeistoflucht moeten rijden als je hem aan hebt staan[/quote]
Dankjewel voor je tip!
Alleen snap ik niet wat je met "buitenlucht bedoeld" De kachel geeft geen koelvloeistoflucht.
Ben vandaag ook naar een garage geweest en die zij dat ze het systeem wilden afpersen om te kijken waar het lekt. Maar ze hadden pas volgende week tijd pfff. Ik word er echt gek van.
Ik herhinner me nu wel dat ik roze koelvloeistof van de kwik fit en roze koelvloeistof van de halfords heb gemixt kan het daaraan liggen?

Heb vandaag wat foto's gemaakt van mijn auto, expansievat en thermostaat die lijkt te lekken.



Heb je misschien enig idee hoe dit kan? Moet ik de thermostaat vervangen?
Is het mogelijk dat de koelvloeistof vanuit hier elke keer lekt?
Ik hoor het graag van je of van anderen.

Nico8119 (0), 13 jaar geleden

Kijk ook eens goed naar de slangenklemmen. Bij m'n vorige auto was een slangenklem weggeroest en toen liep de koelvloeistof ook langzaam weg.

Mazda626GLX (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Nico8119]Kijk ook eens goed naar de slangenklemmen. Bij m'n vorige auto was een slangenklem weggeroest en toen liep de koelvloeistof ook langzaam weg.[/quote]
Dankjewel voor je reactie!
Ik ga morgen er morgen meteen naar kijken.

Wat kan je mij vertellen over de thermostaat?
is die aan vervaning toe?

Alle tips zijn welkom!

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

met buitenlucht bedoel ik zoiets als lekke slang of lekke bij thermostaat

wat ik vergeten was te vragen
hoeveell km heb je met de nieuwe kop gereden
het is namelijk mogelijk dat lucht in het blok nog zat en nu ontsnapt via je expansievat
het is dus mogelijk dat het net pech is dat er niet goed genoeg onlucht is of kon worden
als je in 60km je peil gelijk is gebleven dan heb je misschien inderdaad het bovengenoemde gemerkt
maar toch af laten persen is zeker slim
vooral na deze reparatie en leeftijd met km stand

weet dat bij de eerste focus het probleem was
waterpomp vervangen en na tijd weer terug moeten komen omdat de kachel niet warm wordt
koelvloeistof bijvullen en toen goed
zag laatst in ford dealer dat de achterkant flink omhoog gekrikt wordt om alle lucht weg te krijgen (blijft dus in de kachel hangen de lucht)
tevens bij nieuwe auto's zie je het ook bij 0buert alles op peil en bij eerste tussencheck (10 a 15000km op teller) staat hij op low of lager
dit komt omdat de kvs slangen stukje uitgezet zijn allemaal en dan zakt het een klein beetje

als je ongeveer een 0.5liter bijhebt gevult sindsdien dan valt het denk ik mee en zal het boven genomede de oorzaak zijn

Mazda626GLX (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=trucker0werner]met buitenlucht bedoel ik zoiets als lekke slang of lekke bij thermostaat

wat ik vergeten was te vragen
hoeveell km heb je met de nieuwe kop gereden
het is namelijk mogelijk dat lucht in het blok nog zat en nu ontsnapt via je expansievat
het is dus mogelijk dat het net pech is dat er niet goed genoeg onlucht is of kon worden
als je in 60km je peil gelijk is gebleven dan heb je misschien inderdaad het bovengenoemde gemerkt
maar toch af laten persen is zeker slim
vooral na deze reparatie en leeftijd met km stand

weet dat bij de eerste focus het probleem was
waterpomp vervangen en na tijd weer terug moeten komen omdat de kachel niet warm wordt
koelvloeistof bijvullen en toen goed
zag laatst in ford dealer dat de achterkant flink omhoog gekrikt wordt om alle lucht weg te krijgen (blijft dus in de kachel hangen de lucht)
tevens bij nieuwe auto's zie je het ook bij 0buert alles op peil en bij eerste tussencheck (10 a 15000km op teller) staat hij op low of lager
dit komt omdat de kvs slangen stukje uitgezet zijn allemaal en dan zakt het een klein beetje

als je ongeveer een 0.5liter bijhebt gevult sindsdien dan valt het denk ik mee en zal het boven genomede de oorzaak zijn[/quote]
Ok ok zit nu wel na te denken of afpersen als eerst of ontluchten als eerst hmm.
Ik heb tot nu toe 0.5 liter bijgevult ja dat klopt.

Ik ga toch beginnen met het ontluchten. Dankjewel voor je tips!
En je hoort 100% hoe het is afgelopen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.