Volvo V40: Volvo V40 T4 1998 houdt in hogere toeren in

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,9L Code:B4194T

Beste specialisten en enthousiasten,

Mijn Volvo V40 T4 uit 1998 trekt op in kleine 'trappen' als ik hem in hogere toeren wil doortrekken. Het is net of er elke keer een kleine boost/trap bijkomt.
Eerder kon ik op de snelweg met gemak in z'n 5 doortrekken naar 200km p/uur in nu heeft hij duidelijk moeite om daar ook maar in de buurt te komen. In z'n 2 gaat het op zich ook nog goed maar in z'n drie levert hij overduidelijk niet al zijn vermogen. Ook vind ik dat hij meer benzine verbruikt dan normaal.

De motor zelf is er 1,5 geleden als ruilmotor in gezet en heeft nog maar 35.000km gedraaid. Ik ga zelf binnenkort wel al de bougies, bougiekabels en luchtfilter vervangen maar ik twijfel of dat het wel is.
Ik hoor graag jullie gedachten en ervaringen hierover.

ben-internetservices

Geplaatst door ben-internetservices (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.

Onlangs een keer de benzinetank volledig leeg gereden?

ben-internetservices (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
Onlangs een keer de benzinetank volledig leeg gereden?[/quote]
Ik zal inderdaad alle slangen etc. controleren.
Uitlaat is wel gasdicht, pas nog gecheckt.
De tank is niet leeggereden, hooguit tot net in het reserve maar gelijk weer getankt.
Ik laat de auto donderdag in ieder geval even uitlezen, je weet nooit.

Bedankt voor je snelle reactie.

Pascal Limpens (0) PRO, 13 jaar geleden

Heb hetzelfde probleem gehad. Oorzaak turbo stuk!!!
Turbo vervangen en weer normale trekkracht en een normaal
verbruik.

Succes, Pascal

ben-internetservices (0), 13 jaar geleden

[quote=Pascal Limpens]Heb hetzelfde probleem gehad. Oorzaak turbo stuk!!!
Turbo vervangen en weer normale trekkracht en een normaal
verbruik.
Succes, Pascal[/quote]
Pascal,
Als ik bijvoorbeeld laag in z'n 2 of 3 rustig gas geef hoor ik de turbo opkomen door het lichte fluit geluid. Kan ik dan concluderen dat de turbo normaal werkt? Wat hoger in de versnelling, zo rond de 2500-3000 toeren voel ik geen rare dingen maar in de hoge toeren merk ik een duidelijke tekortkoming.

Bedankt voor je reactie.

Pascal Limpens (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik had dezelfde symptomen, hij wou wel maar
boven de 3000 toeren viel het vermogen weg.
Alle slangen waren ok. Bleek dat de wastegate in
de turbo het probleem was.
Turbo opgestuurd voor revisie, maar was zo uitgesleten dat
revisie onmogelijk was. Nieuwe gemonteerd en de auto
liep en trok weer als een zonnetje.
Tip: indien je een nieuwe turbo nodig hebt, zoek eens in Amerika.
Scheelt een paar 100 euro!!!

Succes, Pascal

bormie (0) PRO, 13 jaar geleden

lambda tijdens accel meten.
veel brandstofpompen leveren niet genoeg brstof meer

ben-internetservices (0), 13 jaar geleden

Eindelijk na lange tijd het euvel en de oplossing gevonden!
Het blijkt de wastegate-actuator te zijn die kapot is. Deze actuator wordt via de turbodruksensor en het motormanagement aangestuurd op het moment dat de turbodruk te hoog of niet meer nodig is. De actuator duwt de wastegate open om de druk uit de turbo te lozen. In de actuator zit een rubber membraam en een veer en door de jaren heen kan het membraam scheuren waardoor deze niet meer werkt. Het motormanagement grijpt dan in omdat er teveel vermogen gemeten wordt wat schadelijk kan zijn voor de turbo en het motorblok. Hierdoor zal het motormanagement in de noodloop schieten. Resultaat; lees mijn eerdere berichten....

Over 3 dagen krijg ik een nieuwe actuator. Voor diegene die een nieuwe actuator voor een Volvo V40 T4 uit 1998-2001 moet hebben; deze lijkt niet bestelbaar als je met dealers en garages belt. Alleen maar een complete turbo voor ca. 1.000 euro!!! Maar met behulp van europeantuning.nl heb ik een actuator kunnen bestellen.

DE TRUC:
Bel een Volvo dealer en bestel een turbo reparatieset. De inhoud hiervan is een actuator en wat ringen. Prijs: nog geen 300 euro!

Ik hoop hiermee veel mensen te helpen....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.