Peugeot 307: Koelvin 307 SW stopt niet met draaien (volle snelheid!)

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDiF

Heb laatst een 307 SW 1.6HdiF uit Duitsland gehaald. Toen ik er eergisteren mee terugkwam van de RDW-keuring bleef de koelvin op volle snelheid draaien, terwijl het buiten echt niet warm was. Even loskoppelen van de accuklem deed hem weer stoppen, en hij sprong ook niet weer aan. De koelmiddeltemperatuur was normaal (ca. 90graden).

Het viel me net op dat het koelmiddelpeil bij koude motor wel heel erg hoog staat. En met de roetmeting bij de RDW (volgas tot in zijn toerenbegrenzer, ca. 5200 tpm) nog vers in het geheugen sloeg de schrik me om het hart .......: koppakking?

[url=http://img28.imageshack.us/i/img5734a.jp...][img]http://img28.imageshack.us/img28/5443/im...[/img][/url]

Of moet ik misschien niet zo hard van stapel lopen? Waardoor kan een koelvin zonder echte aanleiding hard gaan draaien?

Heb de auto trouwens bij een Peugeot dealer gekocht, dus ik neem aan dat ze daar wel weten hoeveel koelmiddel er in moet.

Alvast dank voor alle tips.

LuckyMe

Geplaatst door LuckyMe (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

harry4203 (430) PRO, 13 jaar geleden

vin kan gaan draaaien als het roetfilter aan het regenereren is. als dit te vaak voorkomt, motorsoftware laten updaten, en regeleenheid koelvin vervangen. dat iets te hoge vloeistofpeil zou ik me niet teveel zorgen over maken, een motor produceerd tenslotte geen koelvl, dus hij zal wellichtiets overvult zijn. niveau stijgt niet van een lekke koppakking, tenzij er een hoop olie bij komt. dit laatste ben ik bij zo'n motor nog niet tegengekomen.

LuckyMe (0), 13 jaar geleden

Harry, dank voor je supersnelle reactie. Ik ben er weer enigszins gerust op. Ik dacht altijd dat een te hoog koelmiddelpeil schadelijk voor de motor kon zijn.

Als ik mijn NL-kenteken heb, zal ik ook eens bij de dealer langsgaan. Heb tenslotte nog garantie.

Groeten, LuckyMe

LuckyMe (0), 10 jaar geleden

3 jaar en 160000 km verder heeft de motor helaas de geest gegeven. Het regelmatig langdurig aanspringen (tot wel 10min.) van de koelvin voor regeneren van het roetfilter, is 'ie altijd blijven doen (ondanks 90% lange snelwegritten). Vond het niet echt normaal, maar er scheen ook niet veel aan te doen. Op het einde zal overigens een vermoedelijk verzadigd roetfilter het er wel niet beter op gemaakt hebben.

Aan het koelmiddelpeil heb ik niets laten doen. Koeling van de motor is nooit een probleem geweest.

Dank aan iedereen voor het meedenken. Sluiten maar, dit topic.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.