Renault Scenic: motor houdt in bij hoge temperaturen op LPG

Bouwjaar: 2004, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Hallo,

Mijn auto vertoont kuren bij hoge temperaturen.
Op benzine merk ik ze niet dus het vermoeden is dat het aan de LPG installatie ligt.

Op het moment dat het warm is raak ik soms al het vermogen kwijt, zelfs als de airco en binnenventilator uit zijn.
Ook slaat de motor soms af bij lage toeren tallen en optrekken gaat af en toe moeizaam.
Wat ook opvalt is dat de auto zenuwachtig gaat rijden. Als je het gas loslaat hikt de auto nog even na. Bij een koud auto op gas heb ik hier geen last van.

Verder had ik vandaag dat de auto bij het overschakelen van 2 naar 3 opeens volledig naar het maximale toerental ging voor ongeveer 2 tot 3 seconden. Het is dus wel duidelijk dat er iets niet lekker loopt.

Iemand een idee.

groet,
Ed

edenderest

Geplaatst door edenderest (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Klinkt alsof de LPG-installatie wat te arm staat. Daar krijg je uitvallen en het zenuwachtige gedrag van.
Ik zou daarvoor een afspraak maken met een lpg-specialist om dure gevolgschades, zoals verbrande kleppen, te voorkomen.

Het maximum toerental lijkt me een probleem van de benzinecomputer en/of gasklephuis.
Gaat er een storingslampje branden?

edenderest (0), 13 jaar geleden

Ik heb een afspraak gemaakt bij de specialist. hij zaler naar kijken.
Wat betreft je 2de vraag. Er zijn geen storingslampjes gaan branden.

Even afwachten dus.

edenderest (0), 13 jaar geleden

Hallo,

De scenic is niet naar de lpg specialis maar naar de dealer geweest.
Daar hebben ze de bougies vervangen (na 33.000km).
Ook hebben ze een compressietest uitgevoerd. Deze was OK ondanks de gelopen 200.000km

Tot slot hebben ze een software update uitgevoerd voor de rekeneenheid inspuiting en de nokkenas sensor vervangen. Volgens de dealer moet hij nu beter rijden.

Dit doet hij ook al rijdt hij nog steeds niet als voorheen. Hij houdt nog steeds af en toe in en hokt bij het gas loslaten.

Zijn er nog eenvoudige checks uit te voeren of is de LPG specialist de beste oplossing?

Edwin

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Loopt de motor nu goed op benzine?
Dan op benzine blijven rijden tot je gas-systeem gerepareerd is. Arm mengsel op gas verbrandt heel heet en kan de kleppen laten verbranden.

edenderest (0), 13 jaar geleden

Het mindere hieraan is dat de lpg specialist aangeeft dat bij het her programmeren van de lpg installatie de fabrieksinstellingen niet gebackupped kunnen worden. Maw mocht er iets mis gaan met het herprogammeren dan kan je hem niet terugzetten en heb je problemen met het rijden op gas.

Verder geeft het eurogas boekje nog de volgende zaken aan
- controle van systeem werkdruk en eventueel afstellen. Kan een dealer dit ook doen?
- Sludge aftappen uit de verdamper. Is dit ook eenvoudig te doen?

Het betreft trouwens een eurogas omegas systeem.

Heeft dit systeem ook een gasklephuis met stappen motor? En zou het schoonmaken hiervan wat kunnen opleveren?

Heino4267 (225), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Loopt de motor nu goed op benzine?[/quote]
@Ed:
Het is handig als je de vragen beantwoord van hen die je proberen te helpen, dan krijg je ook daarop gerichte en de voor jouw situatie relevante hulp.....

edenderest (0), 13 jaar geleden

Probleem is dat de auto het minder rijden niet permanent doet en er niet definitief de brui aangegeeft. Een volmondig ja op storingsvrij rijden kon ik dan ook slecht voor benzine geven. Ik had in eerdere instantie wel aangegeven dat hij op benzine zonder kuren reed maar twijfelde er zelf wel aan.

Na de reparatie kan ik nu wel het volgende aangeven:
Het hokken is minder geworden op LPG.
Daarintegen is het hokken nu ook (in veel mindere mate) vastgesteld op benzine. Dit deed hij ook pas na enige tijd doorrijden op benzine. Dit is misschien ook logisch aangezien LPG rijden gevoeliger reageert dan benzine en ik pas problemen krijg bij een warme omgevingtemperatuur cq motortemperatuur.

Ik heb zelf het vermoeden dat de bobines (me)de oorzaak zijn. Er zijn gewoon momenten dat de auto aantoonbaar minder vermogen heeft (bv bijna afslaan bij optrekken, slecht op snelheid willen komen, licht inhouden). Helaas is dit hoofdzakelijk vastgesteld op LPG maar ook op benzine lijkt hij nu af en toe slecht op te trekken. Het is gewoon slecht vast te stellen

De dealer heeft verder aangegeven dat de bobines geen storing in het systeem hebben opgeleverd. Verder zijn alle bobines 33000 km (1.5 jr oud) geleden vervangen. Volgens de garage is dit het dus niet.

Helaas kan ik geen duidelijkere info over het rijden geven. Anders had mijn dealer het ook wel in 1 x goed kunnen repareren en testen.

Hopelijk dat jullie toch een bijdrage in de oplossing kunnen leveren. As woensdag gaat hij weer terug naar de dealer voor een vervolg.

groet Ed

Heino4267 (225), 13 jaar geleden

Toch eens de klepstoters en de klepspeling nakijken? In andere, soortgelijke gevallen kwam men na lang zoeken uit op deze niet zo voor de hand liggende (maar wel gemakkelijk te controleren) oorzaak uit. (Kwestie van kleppendeksel eraf en voelermaatjes ertussen bij stationair lopende motor)

edenderest (0), 13 jaar geleden

De dealer gaf na onderzoek ook aan dat de kleppen vermoedelijk te strak stonden. Hij gaf tevens aan dat hier niks aan te doen aangezien er een automatische kleppensteller op zit en doordat kleppen ingesleten zijn door de lpg en daardoor niet meer te stellen zijn.
De nokkenas sensor is reeds vervangen en de software is geupdate. De enige andere oplossing (en dure ) is de kleppen en klepzittingen vervangen. Maar is dit de enige oplossing? Zijn er nog alternatieven?

Ed

sjaak10918 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=edenderest]De dealer gaf na onderzoek ook aan dat de kleppen vermoedelijk te strak stonden.
Ed[/quote]
hoe komt de dealer aan die diagnose ? Heeft ie het kunnen meten? Toch wel riskant om op "vermoedelijk" de motor open te maken.
Wat is de km stand van de auto ?

edenderest (0), 13 jaar geleden

De auto heeft 200.000km op lpg gelopen.
De dealer heeeft de auto aan de diagnose apparatuur gehangen en op basis hiervan en op basis van zijn ervaring heeft hij deze ideeen gegeven. Hoe en wat hij exact kan meten weet ik helaas niet.

Edwin

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Laat die dealer nou maar even links liggen en ga er mee naar de gasspecialist.
Laat die de installatie eens checken op gasdruk en verdamper afstelling.
Want die dealer gaat er nu aan zitten prutsen en zegt al snel dat de kleppen verbrand zijn nu die er niet meer uitkomt.
200.000km is wel een stand waarop de kleppen uitgesteld kunnen zijn,hydraulisch of niet.
Bobine galerijen zijn zeer verdacht,zeker op lpg moet je een goede vonk hebben.
ik vind het overigens frappant dat er tijdens en na de vakantie veel meldingen zijn op problemcar van renault scenic/espace met uiteenlopende storingen van in elkaar gedraaide motoren tot ontstekings problemen en mengselregeling.
Waarschijnlijk toevallig.

edenderest (0), 13 jaar geleden

primera,
je schrijft dat de bobine galerij een verdacht zijn.
zijn deze met test(data) te controleren ?
Renault en elektronica is niet de beste match zal ik maar zeggen

ssamsung (0), 13 jaar geleden

kijk of je slang van je luchtfilter niet verstopt is ofzo
en kijk of hij voldoende koude lucht krijgt,

bij mijn laguna 2002 begon die opeens ook raar tedoen trek kracht weg (als ik gas gaf gebeurde er niks rond de 100) uitlaten lezen en toen bobines bougie's vervangen, injectoren gereinigt enzo

kwam ik later er achter dat er een vacuum slangetje boven aan de moter (achterin) afgebroken was dus een nieuwe gehaald 15 euro ofzo maar goed

reed die en stuk beter maar nog niet zoals ik wou

naar lpg garage gebracht konden jammer genoeg ook niks vinden.

toen ben ik bij de luchtfilter(ook nieuw) gaan kijken en op de luchtfilter zelf zat er zo witte spons achtig ding op die der afgehaalt en hij rijd een stuk beter nu wanneer ik gas geef heb ik het gevoel dat ik vooruit kom :D




dus het kan zijn dat het aan iets kleins moet liggen want als die opeens te arm staat ofzo is toch ook een beetje raar (denk na toen die opeens raar begon te rijden had je daar voor iets laten veranderen ?) bij mij was het gewoon lucht.

koen206 (0) PRO, 13 jaar geleden

ook niet geheel onbelangrijk zijn de gasfilters, die moeten ook periodiek vervangen worden. Dit zal de gasspecialist zeer zeker weten. Anders een een belletje naar GFI plegen http://www.gficontrolsystems.eu/

succes. vr gr Koen

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Bobine galerijen zijn niet te testen,soms heb je overslag of misfire op een bepaalde cilinder.
Dan krijg je meestal een foutmelding.
Vaak zitten er scheuren in de epoxy en dat kun je alleen zien bij demontage.
Dit is een eurogas installatie,verdamper druk kun je afstellen en uitlezen.
Gascomputer word niet geherprogrammeerd,is een standaard prog voor dit type scenic,dus niks back-uppen,gewoon flauwekul.
Een dealer kan alleen het benzine gedeelte uitlezen,van het gas kan die niks uitlezen.
Updaten van de auto ecu is ook geen probleem want lpg is een volgsysteem.
Als tie op benzine goed loopt is het een lpg probleem.
Loopt tie op benzine ook niet goed,dan moet je eerst zorgen dat tie op benzine goed loopt.
Een dealer kan helemaal niks met het lpg dus gaan ze vaak maar wat aan zitten prutsen en dat moet jij betalen.
Uiteindelijk willen ze over gaan tot het vevangen-reviseren van de kop.
Als de kleppen niet meer mooi sluiten moet je het kunnen horen in de uitlaat doormiddel van licht ploffen.
Een viergasmeting kun je ook het een en ander uithalen wat betreft de uitstoot als de kleppen niet meer mooi sluiten.
En je kunt ook een cilinderlektest laten doen en geeft ook een beeld van de kleppen,maar dit kan een dealer ook allemaal.
Dua als ze dat roepen moeten ze dat ook waarmaken doormiddel van meet resultaten en niet zomaar zeggen dat het waarschijnlijk de kop is.
Maar niet zomaar wat onderdelen vervangen

edenderest (0), 13 jaar geleden

@ssamsung: luchtfilter ed is gechecked en vernieuwd. Vacuum slangen kan ik niet zeggen maar ik neem aan dat een dealer daar wel op let.
@koen206: gasluchtfilter is 15.000km geleden vervangen. Hij is nog schoon na visuele controle en komt pas over 45.000 komt die pas weer in het vizier.
@primera. ik ga eerst wel langs de lpg specialist. Ben echter van mening dat de bobines gewoon slecht zijn en door de warme temperatuur intern doorslaan (scheuren).
Wat betreft de kleppen, hij ploft in ieder geval niet bij stationair toerental.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Gezien het bouwjaar verwacht ik onmiddelijk foutcodes als bobines door slaan. Met name Misfire codes.
Wettelijke regels zijn nogal streng op dit punt.
Tenzij je altijd met een benzinetank rijdt die niet meer dan 1/4 gevuld is. Dan kunnen de foutcodes achterwege blijven.

Ik zou met een generieke EOBD/OBD2 scanner de live data uitlezen. Met name de "Long Term Fuel Trim".
Waarde moet rond de 0% zitten. Dan weet je of het mengsel goed is.

edenderest (0), 13 jaar geleden

Vandaag heeft de LPG specialist er naar gekeken.
Bij het meten DIRECT op het LPG ECU systeem traden er geen fouten of andere vreemde zaken in het systeem op.
Het was vandaag ook koud buiten dus de auto liep ook als een zonnetje!

Vervolgens is er met een apparaat op het middenconsool gemeten. Deze gaf aan dat het LPG systeem ingeleerd is op het permanent sterk terug regelen van een rijk mengsel. Ik vermoed dat dit de " long term fuel trim "waarde is. Ik weet niet de waarde maar hij was in ieder geval significant negatief! En deze moest 0 zijn volgens de specialist.

Zijn vermoedelijke oorzaak lag in het feit van slechte massaverbinden (van o.a. de injectoren) en het schoonmaken van de injectoren.

De kans dat het hier aan lag was 7 op de 10 naar zijn mening ( en na navraag bij diverse mensen).

Helaas zag hij geen tijd om dezewerkzaamheden uit te voeren.

Wat is jullie idee hier over?

edenderest (0), 12 jaar geleden

auto loopt nu permanent slecht stationair op zowel gas en benzine.
Lpg specialist heeft vastgesteld dat het lpg systeem in orde is. Metingen gaven wel aan dat het motor management systeem continue probeert af te regelen op een zo arm mogelijk mengsel. De lange termijn meting geeft aan dat de motor juist te rijk loopt. zoals reeds eerder aangeven

suggesties?

zafira2.2dti (0), 12 jaar geleden

hey Ed, waar ben je de afgelopen 10 maanden geweest? Al die tijd met een kreupele auto rond gereden?

edenderest (0), 12 jaar geleden

Idd.Het was winter dus koud en dus minder problemen.
Tevens nu de gasklep gereinigd maar het is nu nog steeds aanwezig.

edenderest (0), 11 jaar geleden

Na de kop gereviseerd te hebben liep te auto stukken beter.
Een half jaar na deze revisie liep te auto echter plotseling totaal niet meer op LPG door misfires e.d.

Simpele analyse van een andere lpg specialist toonde aan dat de injectoren vervuild waren. Na vervanging loopt de auto als een zonnetje.

Mijn complimenten voor de analyse van oldford. Was mijn eerste lpg specialist maar zo bekwaam.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Let op iedere 15000 klepspeling controle spaart je een hoop elend.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.