Peugeot 407: Oliedruk te laag/ turbo defect

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 hdi

Beste mensen,

Ik heb het volgende probleem. Een tijd geleden kreeg ik een kleine aanrijding. Bumper zijscherm en koplamp defect. ( geen grote schade) Alles gerepareerd maar de auto had inmiddels een paar maanden stil gestaan.
APK was verlopen dus auto naar APK. ( ook roetmeting dus) helemaal goed en dus goedgekeurd.
Mee gaan rijden maar merkte gelijk dat ik geen turbodruk had. Kwam moeilijk op gang en na de auto warm gereden te hebben ging het lampje OLIEDRUK branden. Voertuig aan de kant en na laten kijken bij dealer.
Die was druk maar na een half uurtje te hebben gekeken konden ze niets vinden en ik kon zo wel even doorrijden.

Ik had nu dus geen turbo en het lampje OLIEDRUK brande dus. Met de auto 150 km gereden naar vakantieadres en de volgende dag weer met de auto op pad. Turbo deed het opeens weer maar OLIEDRUK lamp brande.

Oliedruk lampje brand alleen bij stationair toerental ( 800 toeren).

Volgende dag weer 150 km terug naar huis maar nu had ik opeens weer geen turbo vanaf het moment dat ik wegreed. Bijna thuis totaal geen vermogen en opeens grote witte/grijze rookwolk uit de uitlaat. Motor begon te tikken en sloeg op holl. ANWB erbij, olie in de motor en liep weer even goed. Begon weer te tikken dus de olie liep uit het blok.

In de garage bleek de turbo dus kapot en alle olie was overal doorheen geslagen. (slangen etc.)
Turbo vervangen, alle slangen, carter en zeef schoongemaakt. Nieuwe olie en oliefilter geplaatst. (originele filter bij de Dealer en olie gebruikt).

Weer gaan rijden en gelukkig ik had weer een perfect werkende turbo en de auto trekt weer als een paard.

Maar, lampje OLIEDRUK blijft branden bij stationair toerental. ( alleen als de motorolie op of net boven de 90 graden komt en bij stationair toerental) Lampje brand niet lang maar heel kort en verdwijnt dan weer. Maakt de storingsmelding dus niet af lijkt wel maar doet het steeds even kort maar herhaalt zich wel. Houd ik het gaspedaal in tot 900 toeren dan bllijft de melding weg.

Heel verhaal maar met de voorgeschiedenis hoop ik dat iemand mij kan vertellen wat ik nu nog moet doen en is de turbo hierdoor kapot gegaan of is het toeval?

Mischien dikkere olie gebruiken?

Michel de Bruijn

Geplaatst door Michel de Bruijn (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 407? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Meten is weten, dus in ieder geval de oliedruk laten controleren.
Motor DW10BTED4
Wettelijke typecode van de motor RHR
Controle 1 bij 2000/min - Minimum druk 2
Controle 2 bij 4000/min - Minimum druk 4
De vermelde waarden zijn in bar en gelden voor een ingereden motor bij een olietemperatuur van 80 °C

Michel de Bruijn (0), 13 jaar geleden

Ok bedankt. Ik kan zelf niet meten maar zal dus een afspraak moeten maken bij de dealer.
Heb je enig idee hoe lang dat duurt en is het een grote kostenpost?

M.v.g. Michel

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Het lijkt me verstandig om dit uit te laten voeren. Als het goed is heeft de dealer een speciaal oliedruk-meetkoffertje en de manier van meten hangt even af of de motor is voorzien van oliedrukschakelaar of niet, maar reken op een 1/2uur tot 1 uur werk afhankelijk van systeem, dus bereikbaarheid van het meetpunt.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Als de druk echt te laag is, is dat zeer slecht voor motor en turbo, de turbo zal er met een beetje pech weer als eerste aan gaan, of de drijfstanglagers zullen eraan moeten geloven..

Op hol slaan is ook niet al te best..

En snap al helemaal niet hoe een dealer je kan adviseren om door te rijden met een brandend olie-druk lampje terwijl ze niet eens weten wat er aan de hand is, het tikken zal iets over de oliedruk zelf zeggen, mocht het een sensor of de bedrading zijn, dan kan het lampje wel branden maar dan zou de motor niet gaan tikken of ratelen.

Ben maar even voorzichtig met rijden en laat eerst de oliedruk eens meten, ook al kost het wat geld, het is altijd goedkoper dan de motor in puin rijden.

Gr Stefan

Michel de Bruijn (0), 13 jaar geleden

Ondertussen heb ik de oliedruk opgemeten de waarden zoals Hans eerder had geplaatst klopten. Was in beide gevallen boven de minimale oliedruk.
Het is nu wel zo dat de druk bij een toerental van 800 (stationair) 1.3 bar aangeeft bij ongeveer 110 graden. (olie). Klopt dit? Wat is de minimale oliedruk die de motor moet hebben.

Tevens op advies van de dealer het zeefje uit de aanvoerleiding naar de turbo gehaald en olie 5w 40 gerbuikt in plaats van 5w 30.


Nu is dus alles gebeurd wat er "moest" gebeuren om alles uit te sluiten.
Met volle hoop gaan rijden maar tevergeefs.. Auto rijdt gewoon goed ook de turbo dus maar bij stationair toerental geeft de display wederom aan: OLIEDRUK te LAAG.


Heeft iemand nog een suggestie en kan iemand mij antwoord geven over de vraag over de oliedruk bij stationair toerental en wat de motor dus minimaal aan oliedruk moet hebben om goed te functineren? Wat kan ik nu nog doen?


Groet Michel

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

De opgegeven oliedrukken komen van off.peugeot docu en stationaire druk wordt niet aangegeven m.a.w. ik kan het antwoord niet met zekerheid geven, maar die gemeten 1.3 bar lijkt niet zo onwaarschijnlijk te laag.
Zou je de laatste 8 posities van het chassisno. hier kunnen plaatsen?

Michel de Bruijn (0), 13 jaar geleden

Opgelost. De oliedruksensor vervangen en geen storingen meer omtrent de oliedruk!
Nu heb ik alleen af en toe de storing: ASR en ABS defect.. Mischien ook een sensor? Hij doet het af en toe wel en dan weer niet.. Mocht iemand hier op aanslaan dan hoor ik het graag maar de oliedruk is dus in ieder geval opgelost zoals hierboven omschreven.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Abs probleem kan een sensor zijn (of bedrading) of een klep, soms ook het stuurapparaat.
Ook hier geldt weer, eerst uitlezen bij de dealer, dat scheelt een hoop gissen en zoeken.

Michel de Bruijn (0), 9 jaar geleden

Door teveel problemen met de auto heb ik hem weg gedaan. Wat de oorzaak van de storing Abs was kan ik dus niet vertellen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum