Fiat Multipla: startonderbreking en startproblemen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: jtd 1.9

Ik heb het volgende probleem.
Als ik de sleutel op contact zet dan gaan normaal de lampjes: code, inspuiting en gloeidraad branden. Soms brand alleen het lampje van de code en kan ik dus niet starten.
Als ik de sleutel dan enkele malen van contact haal en weer op contact zet dan springen de lampjes van de inspuiting en gloeidraad weer aan en kan ik starten.
Volgens de dealer moet er een nieuwe computer in en daar heb ik nog al moeite mee. Vooral omdat hij na een aantal keren draaien met de sleutel de lampjes inspuiting en gloeidraad wel gaan branden en de code dan ook weg gaat waardoor er wel gestart kan worden. Hoewel het starten steeds moeilijker gaat. Gisteren moest ik bijna drie kwartier draaien met de sleutel voor alle lampjes gingen branden, maar het gekke is dan hij dan wel start.

Iemand ooit zo iets meegemaakt en wat is de (lees goedkoopste) oplossing.

wolkur

Geplaatst door wolkur (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Multipla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Goedkoopste is eerst de reservesleutel proberen.

wolkur (0), 13 jaar geleden

dat heb ik al gedaan. Maar hij doet het met beide sleutels.

thei11316 (0), 13 jaar geleden

Loop de draden van de antenne van de sleutelherkenning na(dit is een zwarte kunsstof ring)waar de draden in de eerste connector komen kunnen die wel eens slecht verbinding maken.....of nog beter.....leen een antenne van een andere Multipla/MareaBrava/Bravo en probeer het daar mee uit.....die antenne betstaat uit een spoel die in dat zwarte kunsstof zit en kan dus ook een draadbreuk hebben die door de sleutel om te draaien weer optreed....de antennes zelf zij allen indentiek en geven alleen het shipsignaal welke in de sleutel zit door.

En mocht het de computer zijn,deze kan gerepareerd worden,voor veeeeeel minder geld dan een nieuwe,mocht je een computer uit een sloper kopen zorg dan dat je de sleutels(Rood en blauw) erbij hebt,dan kun je de chips omzetten in je eigen sleutels.

erka (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij Alfa 156 ( en waarschijnlijk meer modellen ) komt dit ook wel eens vaker voor,
9 van de 10 keer veroorzaakt door de "antenne" de zgn ferietring die rond het kontaktslot zit.

vaak is het probleem op te lossen door het stekkertje van deze antenne ( in de stuurkolom ) los te halen, de kabel een paar slagen te draaien ( spiraal draaien ) en weer in te steken, desnoods stekkertje ook nog even inspuiten met kontaktspray...
een nieuwe computer kan altijd nog !

succes

wolkur (0), 13 jaar geleden

Ik heb inmiddels het stekkertje van de antenne gevonden. Contact in gespoten met spray en de draad gedraaid. Maar nog steeds alleen de code.Ga vandaag een leen ferietring ophalen en die proberen. Hopelijk doet ie het dan wel.(zit al wel een nieuwe op)
Weet iemand wat er moet gaan branden aan lampjes als het contactslot wordt omgedraaid.
bedankt alvast voor de adviezen
groet

wolkur (0), 13 jaar geleden

Gisteren bij iemand geweest en samen ontdekt dat het probleem in stuurcontactslot zit. Hij deed de sleutel erin en inderdaad de code. Toen hij een aantal keren rukte aan het slot gingen de lampjes in eens aan. We gaan vandaag een ander stuurslot proberen. Als het werkt dan zou het mooi zijn. Anders moeten alle draden nagekeken worden.

wolkur (0), 13 jaar geleden

Helaas is dit niet het geval geweest. De garagehouder gaat nu alle draadjes na. Het vermoeden zit in het feit dat ie het soms doet en soms niet. Ik heb begrepen dat er 4 draden zijn die er voor zorgen dat alles geaard is. Dus hoop dat ie het morgen(zaterdag) gaat doen.Inmiddels is die man al 2 1/2 uur bezig.

wolkur (0), 13 jaar geleden

Inmiddels is het probleem opgelost. Het bleek een zekering/relais probleem te zijn. Deze zit aan de rechterkant onder het dashbord. Het relais was er niet helemaal door maar maakte soms geen contact en daardoor ontstond het probleem.
Ik kan nu toch op vakantie. Fijn

Gerald Schuurman (0), 10 jaar geleden

Hallo ..... ben nieuw hier,maar heb hetzelfde probleem met mijn multipla ....... het lampje van de voorgloei spiralen gaat soms niet branden

ze hebben bij de garage een voorgloei aanstuur apparaat vervangen , maar dit helpt niet .....heeeeeeelp

ALS.....hij gestart is loopt hij verder prima ;-) .....


@wolkur kun je me vertellen waar dat relais zit ???

Hans4040 (190) PRO, 10 jaar geleden

Gerald, welkom op Problemcar.
In principe willen we graag dat er voor een nieuw probleem een nieuw topic wordt gestart.
Aangezien dit topic vrij recent is, laat ik het nu gaan.
Hoop voor je dat wolkur reageerd...

Moderator Problemcar

Simoens 1 (0) PRO, 10 jaar geleden

De relais zit rechts aan de voeten van de passagier, daar zit een kleine zekeringhouder met een relais op. Het is die relais. In sommige gevallen komt het probleem meer voor als het wat kouder is

Gerald Schuurman (0), 10 jaar geleden

dankjewel Simoens 1.......... we gaan er mee aan de gang laat je de afloop nog wel weten (y)

en idd als het kouder is is het erger !

gr Gerald

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.