Peugeot 307: trilling in het stuur.

Bouwjaar: 2003

Hallo,

Ik heb al een tijdje last van trilling in het stuur, wat bij de banden weg komt.
Als ik rechtdoor rijd en het stuur los laat, dan zie je het stuur ook wat bewegen.

Toen ik nog winterbanden had dacht ik, kwestie van balanceren, maar na de montage van de zomerbanden (alweer even geleden) bleef dit.

Nu hoorde mijn buurman mij laatst rijden (onderbroken zoem geluid) en vermoed meer dat dit een lager kwestie is.

Ik dacht, even hier peilen..

Hebben jullie een idee wat dit kan zijn en hoe ik het e.e.a. kan testen? lagers vervangen moet ik vast ook nog wel kunnen ;)

ALvast weer bedankt voor de hulp!

groeten edward

hover

Geplaatst door hover (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

lagers zitten in fussee geperst en daarnaast blijft een lagerschaal aan naaf altijd zitten
deze moet je dan wel af halen
als je pech hebt moet je deze ring warm stoken

zoemgeluid kan ook gecuppte banden zijn
die het trillen in het stuur verklaart

lager kun je zelf controleren
door 80 te rijden en van links naar rechts te sturen
als lv de lager niet veel meer is dan stuur je dus naar rechts
waardoor de lager lv veel krachten te verduren krijgt en je hoort dan het lager
stuur je naar links dan is het geluid weg ivm geen druk meer op

gecupte banden kun je voelen
door met je hand over de band te gaan
je mag geen zaagtand effect voelen
dit houdt in dat de nokken die op je band zit begin hoger zijn dat op het laatst
dit is dan gecupt

bijlage
http://www.beterband.nl/images/gecupteba...
deze nokken zichtbaar gecupt

hover (0), 13 jaar geleden

Bedankt, ben het gelijk gaan bekijken.

de Banden zijn niet gecupt.

Bandenspanning is gelijk (getest voor dat ik ging rijden)
Het stuur is rustig bij 80 km]h. Trillen begint bij 130 echt merkbaar te worden.
Bij het rechtdoor rijden viel mij op dat de auto iets naar links trok. Ben een weg heen en terug gereden en deed het aan beide kanten.

Bij het slingeren merkte ik wel iets verschil, maar niet veel. Met het raam open hoorde ik wel iets meer verschil.

Bij lagere snelheid (lees stillere motor) kon ik iets meer horen bij het slingeren. snelheid ongeveer 30 km/h

wat denken jullie? ik twijfel toch...

Hopelijk heb ik jullie zo meer nuttige info kunnen geven en kunnen jullie hier iets mee.

ik wacht de reacties weer rustig af.

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

bij 130 kun je ook voorzichtig slingeren om druk op de lagers uit te oefenen
maar dan kun je koppeling intrappen om zo motor stil te krijgen
(bij 80 ook mogelijk)
je zegt dat wagen is naar links trekt en dan zou lv de lager moeten zijn
je kunt hem op een bok morgen zetten en wiel met de hand rond gooien
voel aan de veerpoot
voel je hem niet helemaal soepel lopen of hoor je lager dan lager vervangen
je zou ook rechts kunnen kijken

Clacit (0), 13 jaar geleden

Hoogstwaarschijnlijk (!) is het een simpel probleem: de plastic beschermkappen in de wielschermen en onder de bumper en motor zitten veel te los bij 307's door speling op de bevestigingspunten. Dit is een veelvoorkomende kwaal (bijna bij alle 307's). Ze gaan een beetje klapperen bij hoge snelheden waardoor de voorwielen/stuur ook mee gaat trillen of schudden.

Remedie: loop alle plastic beschermkappen langs en vervang alle plastic nopjes door 6x20 of 8x20 boutjes+moertjes (met ringetjes) of eventueel parkers. Is een half uurtje werk, maar het levert een enorme winst op. Je rijdt daarna veel rustiger.

Als het stuur daarna nog trilt of schudt, dan kan het aan banden, lagers of stuurkogels liggen.

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

@clacit
het kan ook zijn
maar de kappen komen tegen de draagarm en wij doen direct stuk afzagen ivm raken draagarm
heb al een keer gehad dat bodemplaat niet vervangen mog worden omdat deze niet onder zat bij een dv6
week later kwam hij terug en bleek komplete wielkuip op de snelweg onder de wagen te zijn verdwenen
toen kregen we natuurlijk wel akkoord van lease maatschappij voor alles

maar stuk afzagen bij draagarm is genoeg
weet dat ze vaak aan de losse kant zitten
maar nog nooit gehad dat hij hierdoor ging trillen
voorbanden balanceren was bij de betreffende klanten allemaal goed

dus dan zou de wielkuip tegen de stuurstangen moeten trllen dat zou dan de enigste kunnen zijn
los zitten denk ik zelf niet

Clacit (0), 13 jaar geleden

Nee, niet omdat ze tegen stuurinrichting aantrillen, maar door de aerodynamische eigenschappen gaan ze van zichzelf schudden omdat ze te los zijn bevestigd. En door dat schudden gaat de wagen ook iets meeslingeren. Kwestie van de kappen goed vastzetten overal.

hover (0), 10 jaar geleden

In de garage bleek dah ,Stuurkogel vervangen en opnieuw uitlijnen de oplossing was.....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum