Suzuki Swift: Lucht temp sensor Swift

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

Hallo,

Ik heb al een tijdje dat mijn Swift 1.0 ui 1997 inhoudt bij weinig gas geven. Nu ben ik erachter gekomen dat als ik het stekkertje van lucht temp sensor (die in de luchtfilter zit) lostrekt hij goed loopt. Dus deze sensor vervangen door een van de sloop maar nog steeds hetzelfde probleem.

Hoe kan dat?

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Nieuwe ECU? Of is er iets anders waardoor weerstand van sensor niet goed werkt?

Bij voorbaat vele male dank,.

P.S. Hij start ook slecht waarschijnlijk heeft dit hiermee te maken. Met slecht starten bedoel ik dat ik het gaspedaal flink in moet trappen om te starten. Volgens mij hoor je dit niet te hoeven doen bij een injectie.

SjaakB

Geplaatst door SjaakB (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Swift? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Mogelijk krijgt je motor over de hele linie te weinig brandstof.
Met de lucht temperatuur los (gaat dan naar -40 graden) krijgt de motor meer en kennelijk genoeg.
Probleem zit dus ergens anders.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.

Hoe oud zijn de bougies (in kilometers)? En het brandstoffilter?
Onlangs een keer de benzinetank volledig leeg gereden?

SjaakB (0), 13 jaar geleden

Dank voor antwoord. Dat zou best eens kunnen lek in inlaatspruitstuk of uitlaat want hoor ook een soort dieselend geluid bij gasgeven. Ik heb brandstoffilter, bougies, bougiekabel, verdelerkap en rotor allemaal al vervangen.

Waar kan ik dat laten checken of er een lek in inlaatspruitstuk of uitlaat zit?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Meeste garages zullen dat wel kunnen. Alhoewel ik bij Kwikfit en dat soort bedrijven weg zo blijven.
Als je niet stekeblind bent, kun je het zelf ook.
Lekke uitlaat hoor je beste bij koude motor. Dan kun je ook nog voorzichtig voelen of er iets blaast zonder gelijk je vingers te verbranden.

SjaakB (0), 13 jaar geleden

Dat is het vreemde, ik hoor geen lekke uitlaat. Wel hoor ik een soort dieselend geluid bij gasgeven. Dat zou van inlaatspruitstuk kunnen komen. Kunnen ze een lek daarin ook makkelijk opsporen zonder veel kosten?

Kwik Fit ga ik zeker niet meer, daar is ie gekeurd maar ze hebben volgens mij bijna niks nagekeken. Al hadden zij goed gekeken had me veel geld gescheeld.

johan 56 (0), 13 jaar geleden

Het kan ook zijn dat de koelvloeistofsensor verkeerde waarden begint door te geven. Dan krijg je meestal een te arm mengsel aangestuurd en stottert/hapert de motor vooral onder de 2000 toeren.

SjaakB (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor antwoord. Is koelvloeistofsensor zelfde als thermostaat? Tijd geleden is namelijk de waterpomp vervangen bij vervangen distributieriem en thermostaat hebben ze toen ook vervangen. Volgens mij is thermostaat de koelvloeistofsensor?

Of is dat wat anders en weet u waar die zit?

Bvd

johan 56 (0), 13 jaar geleden

Nee, de thermostaat is een mechanisch klepje in het koelvloeistofcircuit dat opent om koelvloeistof naar de radiator te sturen zodra een ingestelde temperatuur is bereikt.

De koelvloeistofsensor meet de koelvloeistoftemp. en geeft elektrisch aan de ecu door hoe warm de motor is.
Aan de hand van die gegevens stuurt de ecu een armer of rijke brandstofmengsel naar de motor.
Bij mijn Baleno zit ie op het thermostaathuis, daar waar de dikke slang begint die naar de bovenkant van de radiator gaat.
Ik denk dat je hem bij een Swift daar ook ergens moet zoeken.
Groet,
Johan.

SjaakB (0), 13 jaar geleden

Probleem nog niet verholpen. Als ik hem start met gas geven en gas los laat dan zakt ie helemaal in de toeren tot 700 en gaat dan pruttelen totodat hij bijna uitgaat maar dan geef ik alweer gas uiteraard. Na een tijdje gas geven dan pakt hij de 'choke' en gaat dan tussen de 1700 en 1900 toeren draaien zoals het hoort.

Kan nog steeds aan de koeltemp sensor liggen zoals eerder gemeld. Maar kan het ook aan de stappenmotor liggen? Een van die twee verdenk ik ervan. Of zijn er nog andere mogelijkheden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.