Renault Laguna: Geen trekkracht bij koude start

Bouwjaar: 2007, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 16v

Laguna Grand Tour van 02/2007. Sinds enige tijd moet ik bij een koude start 's morgens vroeg veel gas geven als ik de koppeling laat opkomen. Stationair loopt de motor prima. Bij minder gasgeven slaat de motor af. Als ik eenmaal een kilometer gereden heb en ik zet de motor af voor bijv. een spoorwegovergang, doet het probleem zich bij een herstart niet meer voor. Het is echt alleen bij een koude start. Krijgt de motor te veel benzine en verzuipt hij dan? Voor de goede orde: Ik rijd op LPG, maar de auto start altijd op benzine en gaat daarna automatisch over op gas. Dat functioneert verder prima.

Twix

Geplaatst door Twix (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Verzuipen kan, maar dan komt dat door het LPG-systeem dat dan te arm staat.
Moter-computers leren de mengsel verhouding en rekenen zelf een aanpassing uit. Als het LPG te arm is dan doet de (benzine) computer er wat bij.
De volgende morgen op benzine wordt er ook wat bij gedaan (wat dan niet nodig is) en dan verzuipt hij.
Probleem kan ook veroorzaakt worden door lekkende gas-injectors.

Test: rij de laatste 2 a 3 kilometer van een rit op benzine. Gaat de koude start dan beter dan zie boven.
Hou rijdt de auto op benzine warm? Goed, niet horten/stooten?

Twix (0), 13 jaar geleden

Dank voor de tip. Ga ik zeker proberen! Kan dit probleem 'zomaar' ontstaan? Vanaf het moment dat ik het probleem nog niet had en nu heeft er geen monteur aan de auto gezeten.

Twix (0), 13 jaar geleden

Inmiddels is de auto bij de garage en de gasinbouwer geweest. Volgens de monteur wordt het probleem veroorzaakt door de relatief 'oude' benzine. Ik tank meestal om de paar maanden. Hierdoor zou de benzine wat dikker, wat petroleumachtiger worden. Dit geeft problemen bij de start. Er is in de benzinetank een bepaald goedje gegooid om dat probleem op te lossen. Verder kreeg ik de tip om frequenter benzine te tanken, maar dan minder liters. Hierdoor krijgt de benzine geen kans 'oud' te worden. Inmiddels al een week probleemloos weg kunnen rijden 's morgens. Dus misschien had hij wel gelijk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.