Volkswagen Vento: Auto bokt en slaat af

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: GL66KW E2 1800cc

Hoi,

Auto heeft al een paar maanden vreemde kuren:
- Bij constante snelheid wil de motor bokken. De ene keer is dat ergens tussen de 40 a 50km/h, dan weer tussen de 80 en de 90 en soms boven de 110. Hij doet dit continue op maar 1 snelheid. Doet hij dit tussen de 40 en 50, dan doet hij het niet op andere snelheden. De versnelling of het toerental waarop maakt niet uit.
- Soms bokt hij ook twee weken gewoon helemaal niet (gebeurt altijd als je naar de dealer gaat!!!!).
Bij terugschakelen in versnelling, zeker van twee naar 1, of afremmen in zijn 1, dan wil de motor wel eens compleet uitslaan. Starten gaat dan zeer moeizaam. Als hij weer gestart is, dan loopt ie weer prima.

Het lijkt wel alsof ie af en toe geen brandstof of helemaal geen stroom krijgt (denk zelf brandstof).

Inmiddels vervangen:
Brandstofpomp
Injector (het is een mono-injectie)
Verdeler
Rotor
Bougie
en de auto door laten meten bij de VW dealer. Hierbij zijn geen foutcodes ontdekt, geen overslaande vonken en alles leek prima. Natuurlijk reed de auto daar als een zonnetje.

Kennis van mij riep "Vervang de relais die je bij het aanzetten van het contact voelt tikken, kan het euvel wel eens weg nemen".
Vandaag gevoelt. Relais 167 voel ik tikken (brandstofpomp) en relais 18. Van deze laatste heb ik geen idee wat die doet.
Is het advies van de kennis iets om op te volgen of zijn er andere zaken waar ik naar moet kijken of doen (volgens dealer is hal-gever correct anders zou dit type storing niet optreden, omdat het niet continue is).

Graag hulp.

Groeten,
Hans

hadoorn

Geplaatst door hadoorn (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Vento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

michielwehkamp (0), 13 jaar geleden

Is de gasklepregelaar met de injector mee vervangen? hoe loopt hij stationair? michiel

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Kan misschien goed zijn dat de BDP sensor ( Hall-gever ) het probleem veroorzaakt..

Of je hebt een losse BDP sensor op het onderblok zitten, dan in de buurt van de versnellingsbak of hij zit in de ontsteking..

Gr Stefan

hadoorn (0), 13 jaar geleden

De gasklepregelaar is niet vervangen. Alleen de injector.

Waar vind ik de bdp-sensor? Volgens mij heeft dit type Vento de hall-gever in de ontsteking zitten. Volgens de dealer zat hier het probleem niet in (maar ja, wat is een dealer nog waard?!)

Gr
Hans

michielwehkamp (0), 13 jaar geleden

Het zou je gasklepregelaar kunnen zijn alleen moet je dit bijna zeker weten want hij kost [nieuw] ongeveer 200 euro.

hadoorn (0), 13 jaar geleden

Iedere dag kom ik weer een stukje verder.
Gisteren zonder stotteren, bokken en afslaan gereden. Vanmiddag terug van werk was het weer drama.

Zekeringklep er af gegooid en merkte dat het brandstofpomp relais aardig warm, zeg maar gewoon heet, was geworden.
Direct een nieuwe relais besteld. Even afwachten tot die binnen is.

Gr
Hans

hadoorn (0), 13 jaar geleden

Hallo,

Wordt er nu aardig gek van. Vanochtend nieuw relais voor de brandstofpomp geplaatst, de oude werd immers goed warm.
Moet de motor nu op meer dan 3000 toeren houden anders slaat ie af.
Starten gaat daarna zeer moeizaam. Moet zeker een kleine 30 seconden doorstarten en het gas er vol op houden anders slaat hij niet aan.

Als oorzaak is op Problemcar wel eens de Bdp sensor genoemd. Zijn er ergens tekeningen hoe ik daar bij kom. Of is er iemand in de buurt van Amersfoort die mij op weg kan helpen?
Een Harley haal ik blind uit elkaar en zet ook weer in elkaar. Auto's zijn voor mij wat nieuwe op dit gebied.

Gr.
Hans

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hans,

Nu ik het zo lees en de problemen erger worden vermoed ik niet dat je het in de BDP sensor moet zoeken, deze zit bij jou in de ontsteking zelf, hall-gever..

Meet deze sensor eens op Ohm, bij koude en warme motor :

[url=http://img337.imageshack.us/i/55227398.p...][img]http://img337.imageshack.us/img337/3217/...[/img][/url]

Meten tussen pen 1 en 3 van de sensor, gewoon even de stekker los trekken en motor uit laten staan.

Het kan zijn dat hij net teveel of te weinig brandstof krijgt als deze sensor een verkeerde waarde aangeeft, hoe hoger de weerstand is hoe meer brandstof hij krijgt, is deze een stuk lager, dan krijgt hij net te weinig benzine en kan dit ook goed veroorzaken.

Als de motor op bedrijfs temp is moet je ongeveer tussen de 27en 375 ohm meten, alles erboven is te rijk en eronder is te arm.

Nu je zo lang moet starten, ruik je dan ook benzine of net helemaal niks ?

Gr Stefan

hadoorn (0), 13 jaar geleden

Hoi Stefan,

Ik kon ook inderdaad geen BDP-sensor vinden. Wat ik wel vebazend vond is dat ik dit weekend constateerde dat het relais van de brandstofpomp goed warm werd. Toen ik vanochtend de nieuwe ging halen begon de auto eerder dan gewoon af te slaan en ook vaker. Moet hem nu echt boven de 3000 toeren houden.

Als ik lang starten moet dan ga ik uiteindelijk wel benzine ruiken. Ik moet echter het benzine pedaal wel helemaal tot de bodem indrukken anders gebeurt er helemaal niks en start ik gewoon de accu leeg.
Als het te lang duurt komt er een naar penetrant geurtje de auto in en de rook uit de uitlaat is dan blauw-wit. Als hij gewoon loopt rookt hij helemaal niet (ik des te meer!!).
Ga morgen direct meten. Laat de resultaten weten.

Gr
Hans

hadoorn (0), 13 jaar geleden

Hoi Stefan,

Gemeten. Ook bij koude motor treed het stotteren en afslaan nu op.
Bij zowel koude als warme motor meet ik 182ohm. Zodra ik de ohm-meter aansluit hoor ik een pompje ter hoogte van de mono-injector even draaien en bij een draaiende motor gaat het toerental omhoog van ca 900 naar een kleine 1800.
Het kunnen aflezen duurde even. In eerste instantie (ca. halve minuut) meet ik geen weerstand, pas daarna meet ik de 182ohm.

Gr
Hans

hadoorn (0), 13 jaar geleden

Kan iemand melden of de door mij gemeten waardes fout of goed aangeven?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hans,

Correctie op mijn vorige post, de weerstand moet tussen de 275 en 375 Ohm zitten..

Bij koude motor moet hij flink hoger zijn..

Je hebt wel op de sensor zelf gemeten neem ik aan ?

Je moet gelijk een weerstand kunnen meten en niet na een tijdje pas, dan is deze sensor zowiso al niet goed meer.

Om het zeker te weten kun je even de temp uitlezen in de meetwaardeblokken, deze zal nu compleet moeten afwijken van de daadwerkelijke temp, bij een steen koude motor kun je de omgevings temp aan houden..

Maar dat een pompje gaat draaien kan ik even niet verklaren, gewoon de stekker eraf halen en contact uit laten staan, dan mag niks gaan draaien of wat dan ook, meet anders eens met een multiemeter als je niet beschikt over vagcom.

Blijf je de gemeten weerstand aahouden, dus constant dan heb je goed kans dat hier je probleem zit..

Gr Stefan

hadoorn (0), 13 jaar geleden

Stefan en anderen,

Bedankt voor jullie hulp. Auto krijgt van de week zijn laatste reis richting sloop. Er was nog wat meer aan de hand en dat was de investering niet meer waard.

Gr
Hans

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hans,

Toch ben ik dan nog benieuwt wat er nog meer aan de hand was ?

Van de ene kant zonde, en van de andere kant heb je helemaal gelijk..

Gr Stefan

hadoorn (0), 10 jaar geleden

Auto heeft zijn laatste reis richting sloop gehad.
Geen probleem meer ;-)

Gr
Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Vento of stel zelf een nieuwe vraag.