Daihatsu Cuore: Nieuwe motor Daihatsu Cuore 2001

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: EJ-DE / EJ-VE

Hallo,

Voor het eerst hier en ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven.

Al jaren ben ik een zeer tevreden Cuorerijder. Het autootje, destijds in 2001 nieuw aangeschaft, heeft mij de afgelopen jaren 255000 km weten te vervoeren naar alle tevredenheid.

Helaas, na zo'n afstand wel begrijpelijk, heeft hij het sinds enkele weken moelijk om het vol te houden en ik ben erachter gekomen dat de koppakking lekte. Na veel denken en overwegen liep ik bij toeval tegen een motorblokje aan uit 2004 met 40000 km erop. Kosten: E 600,-. Naar mijn idee een koopje, omdat het wisselen van de motoren samen met mijn zwager (automonteur) niets zou kosten.

Dat is dus gebeurd, naar alle tevredenheid. Ook meteen diverse onderdelen vervangen, zoals distributieriem, bougies, uitlaatpakking, etc. Startte na het overzetten ook zonder problemen en rijd ook heel goed, echter is er een klein probleempje en ook mijn onzekerheid speelt een beetje een rol.

Bij het stationair draaien stottert hij licht en duikt hij soms onder zijn toeren. Afslaan doet hij niet. Nu is het zo dat het oude motortje DE was en de nieuwe motor een VE. Ik heb niet heel veel verstand van motoren en mij werd in beginsel verteld dat dat geen problemen zou moeten opleveren. Misschien wat te goedgelovig geweest maar ja, hij zit er nu toch in.

Mijn vragen:

1. Waar zou het stotteren aan kunnen liggen ?
2. Kan het kwaad dat er een VE motor in ligt en wat kan dat voor gevolgen hebben ?

Ik hoop dat jullie voor mij een antwoord hebben en dat ik hopelijk nog heel lang in mijn autootje kan blijven roindrijden met het VE-motortje.

Met vriendelijke groet,

Lars Elzinga

Lars001

Geplaatst door Lars001 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Cuore? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Mazzel (0), 13 jaar geleden

Hoi Lars,
In juni 2001 zijn in de cuore de EJ-VE geplaatst .43 kw. 6000 t.p.m
Dit met variabele kleptiming. Is deze gecontroleerd?
Kijk even of de E.C.U. wel dezelfde is.
De EJDE had 41 kw. 5200 t.p.m
Grtz.,
Ger

Lars001 (0), 13 jaar geleden

Ger, hartelijk bedankt voor je reactie !

Ik heb echt GEEN verstand van deze materie. Wat bedoel je met ,is deze gecontroleerd ? Wat zou ik moeten controleren en hoe doe ik dat dan ?
Wat is E.C.U. en waar kan ik dat vinden ?

Eigenlijk vind ik het belangrijkste of het wel mogelijk is deze VE motor te stoppen in een auto waar eigenlijk een DE motor in zou moeten liggen. Kan dat kwaad of niet ? Is het mechanisch en electronisch mogelijk het VE-blok te plaatsen zonder verdere aanpassingen te doen ?

Gr.

Lars

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Elektronisch mogelijk zonder verdere aanpassingen? NEE.
Je hebt de motorcomputer (ecu) nodig die bij je nieuwe motor hoort. Misschien ook nog wel de bijpassende (motor) kabelboom.

Lars001 (0), 13 jaar geleden

Duidelijk oldford, bedankt !

Even twee vragen:

Het stotterende rijden en het zeer hoge brandstofverbruik zouden dus door de "mismatch" veroorzaakt kunnen worden ?

Zou een goede oplossing zijn om gewoon dit VE-blok eruit te halen en te wisselen voor een DE-blok ? De leverancier is namelijk bereid tot een ruiling.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Alles is mogelijk door de "mismatch" tussen motor en en motor-computer. Sluit niet uit dat er ergens een fout is als gevolg van ombouwen.
Wisselen voor een DE blok is wel een hoop werk, maar is elektronisch gezien het makkelijkste.

Dit is de eerste keer dat je de term "zeer hoge brandstofverbruik" gebruikt. Kan zijn dat een lambdasonde ook nog verkeerd aan geeft.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

en dit kan veroorzaakt worden door valse lucht :P


met dit refereer ik naar hoog brandstof verbruik

Lars001 (0), 13 jaar geleden

Mensen,

Allemaal heel bedankt tot nu toe !!

Het verbruik was ik inderdaad vergeten te melden, maar met een volle tank nog geen 300km volmaken vind ik toch erg veel !!!

Ik heb voor maandag even een afspraak gemaakt om de zaak uit te lezen. Kijken wat dat oplevert. Mocht het zo zijn dat er flinke aanpassingen en daarmee kosten gemaakt moeten gaan worden om de zaak met VE goed lopende te krijgen, dan ga ik toch voor de omruil naar de DE.

Kost wat moeite voor uitbouwen en inbouwen, maar we hebben er de tijd voor en het kost mij niets extra.

Ik laat het jullie weten en als jullie nog ideeen hebben, dan hoor ik het graag.

Lars001 (0), 13 jaar geleden

Een update van de huidige stand van zaken.

Nieuwe blokje is nagekeken en de ecu uitgelzen en een viergasmeting. CO >> 10. Brandstof in de uitlaat. Slechte zaak !!! Zou de MAP sensor moeten zijn werd mij verteld. Ik als beginneling binnen het motorgebeuren heb me alles goed laten uitleggen en ben aan de slag gegaan met het wisselen van het gasklephuis voor het oude huis, inclusief alle sensoren. De MAP-sensor gaf op de PC continu een te grote onderdruk aan waardoor de injectoren continu maximaal brandtof inspoten.

Wat is er nu gebeurd ?

Vandaag een lange proefrit gemaakt van 170 km zonder enig probleem. Geen gestotter, geen zwarte rook uit de uitlaat en een verbruik van 1:19,3 !!! Lijkt heel erg naar de oude situatie terug te keren met het nieuwe blokje.

Morgen laat ik het geheel nogmaals uitlezen en meten en hoop dat dat allemaal goed is, dan ben ik dus relatief goedkoop klaar en kan ik er weer een hele lange tijd tegen in mijn autootje en heb ik er nog wat van geleerd ook.

Ik laat weten hoe het afloopt.

Lars

Mazzel (0), 13 jaar geleden

Hoi Lars,
Ik denk dat het nu wel goed zit.
Ik hoop dat de kat. nog goed is, maar laten we niet de pessimist uithangen.
Succes ermee.
Grtz,
Ger

LineaSol (0), 12 jaar geleden

Hoe is het verder afgelopen met de Cuore????

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.