Volkswagen Passat: blauwe rook door lang stilstaan: kan dat?

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDI 1.9

Hi.

Waar het om gaat. Een TDI 1.9 (ca 110000 km) die lang heeft stilgestaan, of vaak hele korte stukjes (minder dan 100 meter), heeft gereden. Voor een rit van ca 15 km rookt deze TDI de eerste 5 km heel veel blauw bij gas geven... Heeeeel veel.. Behoorlijk schrikken. Nadat de motor warm is lijkt het grotendeels weg. Zoeken op fora levert het volgende op:
- defecte turbo
- lekke klepgeleiding
- versleten zuigers/zuigerveren
Dingen waar je niet vrolijk van wordt.

Als oorzaak wordt opgegeven dat de auto heel lang heeft stilgestaan en dat alle auto's dit doen, maar ik kan er geen goede reden voor bedenken.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Dixan

Geplaatst door Dixan (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Wat is lang stil gestaan ??

Klepsteelrubbers kan zijn, zuigerveren kan ook, turbo zou ook kunnen maar lijkt me niet van het stilstaan als het ineens begonnen is..

Hoeveel verbruikt hij op ... km ?

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik verwacht in dit geval de turbo.. te kort aan goeie smering een gevolg van nadelig gebruik.

Gr. paul

Dixan (0), 13 jaar geleden

ca 4 maanden. In de opslag gestaan, soms even op een andere plaats zetten, dan weer stil.

Verbruik (ik neem aan dat je olie bedoeld) weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het een hele grote langdurige pluim was.

Ik zie gewoon niet in waarom er door stilstand plotseling zo'n blauwe pluim kan ontstaan. Het is niet dat door de stilstand er door allerlei pakkingen en keerringen olie is geperst...

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Dixan

Maak je voorlopig nog geen zorgen, met een paar stevige ritten zal het wel vanzelf oplossen.

Gr. paul

Dixan (0), 13 jaar geleden

Hallo Paul,

Tja, hmm. En eventuele schade op de langere termijn? Ik vind het maar eng hoor, omdat ik lees dat turbo-reparaties flink wat kosten..

Maar wat ik dus echt niet begrijp waarom dit door stilstand zou komen. Ik begrijp wel dat die olie overal uitzakt enzo, maar dat heb je na een week toch ook al? Waarom is er dan geen probleem?

groeten, Dick

Dixan (0), 13 jaar geleden

De tweede keer dat er gereden werd was er niets meer te zien van blauwe rook. De oorzaak blijft vooralsnog onbekend.

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Dixan]De tweede keer dat er gereden werd was er niets meer te zien van blauwe rook. De oorzaak blijft vooralsnog onbekend.[/quote]
Dan heeft het (probleem) zichzelf opgelost, zie het voorlopig een poosje aan meer kun je nu niet doen.

In iedergeval dank voor de feedback.....

Gr.. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.