Renault Grand Scenic: motor plat

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dci

Dag, met Rien. Feest !!! Op de dijk enkhuizen Lelystad bij 100km per uur plotseling kraken , schuren enz. Meteen gestopt, volgens anwb spanrol van multiriem vast, vervolgens met takelwagen naar garage gebracht. Conclusie daar was drijfstang stuk zuiger 1 stuk en nokkenas enz beschadigd. Conclusie dus einde verhaal. Dit kan dus kennelijk zomaar ? km. stand 215.000 km. Ong. anderhalve maand geleden grote beurt gehad !Wat nu te doen ? sloopmotor of reviesiemotor ? Kosten motor ? Iemand hier ervaring mee ? Ik hoor het graag. gr. Rien.

nihuni00

Geplaatst door nihuni00 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

paulmichiel (0) PRO, 13 jaar geleden

Auto een schop geven, scenics zijn rampenfondsen. Blijf je aan sleutelen.

Sterkte

ejnn (0), 13 jaar geleden

Als ik het zo lees is de kop beschadigt en motorblok zelf is nog goed. Dat is dat positief.

Je moet het zo zien, als het motorblok zelf kapot is, bv de krukas, is het voordeliger om een goede gebruikte motor te kopen. Dit is meestal de beste oplossing. Koop wel met bv 3-6 maanden garantie.

Is je kop kapot, laat een goed motorrevisie bedrijf er naar kijken, deze kunnen kijken of de nokkenas nog valt te herstellen, nog verdere scheuren in de kop zitten, zuigers vervangen en controleren en het belangrijkste de kop te vlakken. Ik heb laatst 400 euro betaald voor een complete controle, met reinigen, stellen, bijslijpen nokkenas en vlakken en alle pakkingen met bouten. Dan komt het monteren en de rest er nog bij. Plaats niet meteen een nieuwe kop of een gebruikte kop, want een gebruikte kop moet ook uit elkaar gehaald worden om alleen al te kunnen vlakken. Vlakken is nodig omdat de kop van aluminium is en door warm worden op spanning is gebracht en mij het demonteren heel iets krom is geworden. Het is gewoon het materiaal.

Ik zou niet meteen een andere motor plaatsen, want een andere motor weet je niet precies wat ermee is gebeurt.

Daarnaast wil ik graag kwijt, wat mijn ervaring met een 1.9 dieselblokken van renault heel positief zijn, normaal moeten die 500.000 kunnen lopen zonder weinig problemen, dat is een van de weinig onderdelen die de auto haalt. Ik denk dat jij pech hebt gehad, of mogelijk eerdere geluiden niet hebt gehoord waardoor hij stuk is gegaan (het is geen verwijt).

Succes

nihuni00 (0), 13 jaar geleden

Even voor de duidelijkheid. Er is geconstateerd dat de motor vervangen moet worden. Dus geen gedeelte. gr. Rien.

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=ejnn]Als ik het zo lees is de kop beschadigt en motorblok zelf is nog goed. Dat is dat positief.

........................normaal moeten die 500.000 kunnen lopen zonder weinig problemen, dat is een van de weinig onderdelen die de auto haalt. ..............................

Succes[/quote]
Dat klopt .... "zonder weinig problemen" ............ ..






Ralf

nihuni00 (0), 13 jaar geleden

Nee, helaas. blok is beschadigt(krukas) Andere motor dus ? Graag adviezen. gr. Rien.

nihuni00 (0), 13 jaar geleden

Oke, heb dus een nieuwe (gereviseerde. motor) laten plaatsen met alles er op en er aan . Ook de koppeling met drukgroep zijn vernieuwd alsook het vliegwiel. Echt feest dus. De auto is altijd perfect onderhouden en had zelfs 6 weken voor de motorcrash nog een grote beurt gehad. De oorzaak is volledig onbekend. Heeft iemand iets soortgelijks al eens meegemaakt ? Oorzaak ?Is er misschien ergens iets te verhalen ? b.v.bij Renault ? Ik neem aan van niet, anders hoor ik het graag. gr. Rien.

nihuni00 (0), 13 jaar geleden

Nu ik de auto weer terug heb trilt bij rustig remmen het stuur vanaf ong. 90 km per uur. Kan dit verband houden of is dit weer het volgende probleem ? gr. Rien.

Mausx (0), 13 jaar geleden

even terug gaan naar de garage en alles na laten trekken, mischien iets in het onderstel vergeten vast te draaien.

indien dat niet het geval is dan zijn de remschijven krom. "volgend probleem"

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Beste Rien,

Bij remschijven ontstaat al vlug ´vliegroest´. Dit ontstaat op de schijf overal, behalve ter hoogte van de remblokken (daar iets minder). Jouw auto heeft bijna een maand stil gestaan, zonder motor. Zou kunnen dat je een aantal keer stevig moet gaan remmen om die ´roest´eraf te remmen. Daarna zou het beter kunnen zijn.

Indien niet, dan controleren de wielophanging, speling op wiel, remschijf etc.
Speling op rubbers, stuurkogel, fusé kogel etc.

Hoop voor je dat het geen gebed zonder einde wordt.

quote;
Echt feest dus. De auto is altijd perfect onderhouden en had zelfs 6 weken voor de motorcrash nog een grote beurt gehad. De oorzaak is volledig onbekend. Heeft iemand iets soortgelijks al eens meegemaakt ? ;

Betreft de motorschade; is nu natuurlijk lastig vast te stellen, maar is bij de grote beurt die de auto tevoren had gehad, wel de juiste motorolie gebruikt ? Was de motorolie wel ververst ? Was het oliefilter wel vernieuwd ? Was het oliepeil wel in orde ? Was de oliedruk OK ?
Dit zijn dingen die o.a. ertoe kunnen leiden dat dit gebeurde .......

Ralf

Noproblemcar (0), 13 jaar geleden

[quote=ejnn]Daarnaast wil ik graag kwijt, wat mijn ervaring met een 1.9 dieselblokken van renault heel positief zijn, normaal moeten die 500.000 kunnen lopen zonder weinig problemen, dat is een van de weinig onderdelen die de auto haalt. Ik denk dat jij pech hebt gehad, of mogelijk eerdere geluiden niet hebt gehoord waardoor hij stuk is gegaan (het is geen verwijt).

Succes[/quote]
Het kan mits je elke 10dkm de olie verververst en de complete ditributie. Anders wordt het niets met deze motoren.
De EGR sloopt deze motoren volledig!

teunissen (0), 13 jaar geleden

Wat een negatief gedoe over de renault motoren.

javai (0), 13 jaar geleden

Hallo,
Ik heb er ook een nieuwe motor in moeten laten zetten met hetzelfde probleem en dit schijnt vaker voor te komen . Motor F9Q schijnt dit probleem vaker te hebben.

nihuni00 (0), 13 jaar geleden

Klopt ! Een klant van mij vertelde me dat ze bij hun bedrijf 2 keer hetzelfde hebben gehad met deze auto en dus geen grand-scenics meer !! Had ik dit allemaal geweten ? ........ Inmiddels denk ik dat ik weer terug moet want bij koude start knalt de motor er voor mijn gevoel .zowat uit! (beetje overdreven natuurlijk ) Ook geeft hij regelmatig een kloenk bij het vanuit stilstand optrekken. Ook schudt deze motor stationair iets meer dan de vorige. Hoop dat het allemaal opgelost kan worden. Als dit gelukt is en de remmen blijven trillen dan gaan we hier weer vrolijk mee verder. gr. Rien.

nihuni00 (0), 13 jaar geleden

Hoi, met Rien. Probleem is opgelost. Bout zat niet goed vast, vermoedelijk trilde hij steeds verder los.gr. Rien.

nihuni00 (0), 13 jaar geleden

Hoi, weer met Rien. Na het vervangen van de motor en het natrekken van de bouten wegens trilling is het toch nog niet goed helaas !! Bij een snelheid in z;n 4 van ong. 80 km per uur en in z'n 5 vanaf 95 per uur gaat hij bij gasgeven roffelen en trillen (ook bij de pedalen) Het voelt alsof je met alle ramen openrijdt, zo;n raar geluid en gevoel geeft dit. Soort smoren? De garage kan het nog niet vinden. Ze willen nu de remschijven vervangen omdat hij bij hogere snelheid en dan een beetje bijremmen, b.v. voor een voorligger, vrij sterk trilt. Ikzelf als leek denk dat dit 2 verschillende problemen zijn. Of kan dit wel ? Iemand een idee ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.