Peugeot 306: hoe koelsysteem te ontluchten

Bouwjaar: 2000, Motorcode: 2.0hdi

na het koelsysteem te hebben doorgespoeld en koelvloeistof te hebben vervangen doet de verwarming het niet meer. Motor komt ook rijdend niet volledig op bedrijfstemperatuur. normaal 78-80 graden blijft nu op ~ 75 graden.

- de slangen naar de kachel zijn afgekoppeld geweest om de kachelradiator ook door te spoelen en daarom vermoed ik dat er nu lucht in zit.
- de slangen (heen en retour) naar de kachel worden wel warm maar de slangen zijn gemakkelijk in te drukken. Lijkt me dat er meer druk op moet staan.
- de motor stationair warm laten draaien tot 93 graden en dan de ontluchtingsnippel op thermostaat en kachelslang opengedraaid -->er komt wel water uit maar dit helpt niets; de verwarming doet het nog steeds niet.

boven het gaspedaal loopt een ijzeren pin in het kachelhuis. Die heb ik er laatst uit gehad. Kan dit er wat mee te maken hebben. Mijn vraag is dan wat de functie van dat ding is.


tips zijn van harte welkom.

bitbyter

Geplaatst door bitbyter (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

kachel ook op warm gezet?

bitbyter (0), 13 jaar geleden

?? Hoe denk je dat ik er anders ben achter gekomen dat de verwarming het niet doet !!

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

tijdens het ontluchten...

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

deze expansievat zit die niet met een elastiek vast zoals oudere modellen???zo ja de expansievat losmaken en omhoog houden dan de ontluchtingsnippels opendraaien totdat het eruit loopt

bitbyter (0), 13 jaar geleden

[quote=fordmonteurtje]tijdens het ontluchten...[/quote]
dat maakt niet uit. de kachelradiator krijgt altijd warm water. de draaiknop zet alleen maar de klep in het kachelhuis open en dicht.

bitbyter (0), 13 jaar geleden

[quote=robby10030]deze expansievat zit die niet met een elastiek vast zoals oudere modellen???zo ja de expansievat losmaken en omhoog houden dan de ontluchtingsnippels opendraaien totdat het eruit loopt[/quote]
deze zit niet met een elastiek vast. lijkt me een heel gedoe om 'm eruit te krijgen.

verder nog iemand met tips ? en weet iemand waar dat ijzeren pinnetje voor dient die boven het gaspedaal in het kachelhuis zit ?

sjaak14 (0), 13 jaar geleden

Dat pinnetje heeft iets met airco te maken, is een sensor waarvan de punt tussen de ribben van de kachelradiator zit, ergens onderin. Wat ie doet weet ik niet omdat ik geen verband kan leggen tussen kachel en airco. Maar je kan dat ding er uittrekken na een rit en voelen of het warm is. je kunt ook voelen naast het gaspedaal, het plastic moet daar ook wat warmer aanvoelen dan ergens anders.
Als beide kacheldarmen even warm worden, dan verwacht ik namelijk niet dat het probleem veroorzaakt wordt door lucht, maar fuctioneert de klep in je kachelhuis niet.

abid (0), 13 jaar geleden

ontluchtingsnippel open draaien, het vulhalsje van de ruitensproeierreservoir los draaien dezen op de koelwaterreservoir plaatsen
waardoor het waterniveau hoger is dan de onluchtingsnippel en dan vullen met koelwater tot aan het randje van het halsje
(met draaiende motor)
succes met deze tip.

bitbyter (0), 13 jaar geleden

okey. koelsysteem is ontlucht, 100% zeker maar verwarming doet het nog steeds niet.

achter het bedieningspaneel zitten 2 kabels, groen en geel en deze bewegen als je aan die 'luchtrichtings draaiknop'draait. de draaikop van warm- koud zit geen kabel achter ! ik had verwacht dat deze ook een klep bedient met een kabel maar dat is dus niet zo ! dan moet het elektrisch geregeld worden, vandaar dat er ook een zogenaamd temperatuurvoeler in het kachelhuis zit wat tussen de ribben van de kachelradiateur wordt gedrukt. Hoe werkt dit idote systeem ! ik sta op het punt deze wagen weg te doen puur vanwege dit gekloot met de verwarming.

wie o wie ? beunhaas in de regio twente mag zich ook melden. we komen er wel uit :)

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

stelmotor defect of de vertanding vande mengklep geschuert, in het eerste geval alleen een andere stelmotor, de geval nieuwe stelmotoren + kabelboom+ kachelhuis.

bitbyter (0), 9 jaar geleden

stelmotor was uit positie. tandwiel stelmotor gleed over tandwiel mengklep heen. door het rechterschroefje iets los te draaien vallen de tandwieltjes weer samen en gaat de klep open en dicht.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.