Suzuki Vitara: Startproblemen

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1590 cc

Hallo,

Ik heb een hardnekkig startprobleem met mijn Suzuki Vitara '93. Als de lichten/ruitenwissers aanstaan weigert hij sowieso te starten (er gebeurt niets bij het omdraaien van de sleutel). Direct daarna geeft mijn auto ook met alles uit vaak voor nog 5-20 minuten geen reactie.

In eerste instantie dacht ik aan een probleem met de startonderbreker. Probleem kwam steeds vaker terug, tot na mijn vakantie de Vitara helemaal niet meer wilde starten. In een laatste poging geprobeerd met startkabels te starten en hij liep meteen weer als een trein. Volgende dag startte hij weer niet. Weer met startkabels aangeslingerd en de accu en dynamo laten testen bij de garage. Deze bleken prima in orde, echter was de accu zo goed als leeg. De accu aan de acculader gehad en een paar weken heeft de vitara zonder problemen gestart. Maar langzamerhand kwam het probleem weer terug en vandaag bij de APK-keuring weigerde mijn auto weer te starten.

Waar zit nu het probleem?

Accu is een jaar geleden vervangen. ECU is ook een jaar geleden gerepareerd. Dynamo levert volgens de garage voldoende stroom.

Is dit lekstroom, een startonderbreker die niet werkt als de accu net te weinig stroom levert, of een ander probleem waar ik nog niet aan heb gedacht?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Vitara1993

Geplaatst door Vitara1993 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Vitara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

als je 100% zeker bent dat de accu goed is,controleer dan de massa verbindingen maar eens goed,want zo te lezen zit hier een probleem in!

Vitara1993 (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor je snelle reactie, ik ga ze controleren!

Vitara1993 (0), 13 jaar geleden

Zojuist alle massaverbindingen in het motorruim losgehaald en schoongemaakt. Zagen er niet slecht uit. Ook de poolklemmen ontvet en opgeschuurd, die waren baggervet. Op aanraden van mijn buurman de witte stekker die op de startmotor aansluit losgehaald en hier zat behoorlijk wat (witte?) corrosie op. Ook dit even schoongemaakt. Accu was behoorlijk leeg, dus deze heb ik weer volledig opgeladen. Auto startte net zonder problemen, ook met de lichten aan. De komende weken zal ik wel merken of dit de oplossing was!

Zag wel dat de accu vorig jaar is vervangen voor een lichtere, ik had 12v 45ah, is nu 12v 35ah. Is dat eigenlijk wel voldoende voor mijn vitara, met in het achterhoofd dat ik hier zo nu en dan een aanhanger aan heb?

Ik heb overigens in mijn eerste post niet duidelijk aangegeven dat het startprobleem ook met lichten uit voorkomt, maar in mindere mate. Als dit ander licht op de zaak werpt, hoor ik dat ook graag.

Vitara1993 (0), 13 jaar geleden

Helaas, dit heeft het probleem niet opgelost.. Net een wat langere rit gemaakt en na een half uurtje de auto weer geprobeerd te starten. Bij de eerste keer starten weigerde hij dienst. Sleutel teruggedraaid en direct weer geprobeerd, en toen sloeg hij wel aan.

Haperende startmotor misschien?

Vitara1993 (0), 13 jaar geleden

Probleem opgelost na reviseren startmotor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Vitara of stel zelf een nieuwe vraag.