Opel Vectra: Lekkende of nadruppende/nevelende injector?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: z2.2yh Direct

Hallo, ik ben hier nieuw dus ik hoop dat ik mijn probleem goed omschrijf, anders hoor ik het wel.

Probleem,

Ik heb een Opel Vectra GTS van 2005 57.000 km op de teller.

Nu heb ik last van het volgende vreemde probleem, als ik (wij) een stuk gereden hebben, en de auto parkeren en dan (klinkt gek maar waar) na ong een uurtje de auto weer willen starten, gaat dit heel vreemd, na sleutel omdraaien start de motor direct... normaal hoor je de startmotor even draaien en start de auto ietsje versneld maar nee sleutel om en gelijk paf motor aan echt extreem snel nog net geen donderslag na bliksem inslag.
Soms gaat dit met daarna gelijk goed lopen maar soms moet er even gas gegeven worden zodat de motor goed gaat lopen, dit wisselt.

Soms ruikt het wel iets naar benzine uit de uitlaten.

Het lijkt soms wel of er nog...brandstof is en er door starten weer extra bij komt en dus dubbele verbranding, zo ervaar ik het als berijder.

Tevens heb ik een keer gehad van de zomer, dat we op vakantie waren, en de auto uitgepakt had, de auto moest naar centrale parkeerplaats en ik start met raam open en ik hoor een harde pits, net een ontsteker van een gasfornuis zeg maar..de vonk ontsteking...
De auto startte toen ook weer super snel je hoort dan bijna de startmotor niet lopen..

Helaas met uitlezen geen foutcodes... ook geen lampjes in de auto.

Tevens rijd de auto verder goed en heerlijk hij hokt/stoot niet, slaat niet af het is alleen dit probleem.


1.Garage heeft de auto gecontroleerd en de benzine ingang...gasklep schoongemaakt, en electronica gecontroleerd)

2.(10-P-011 Z22YH) – brandstofdrukregelaar is een terugroep actie van Opel geweest en dit is toen als voorzorg vervangen, we hoopte zamen met dealer wel dat dit het probleem zou oplossen maar ook nee.

3.Garage heeft er naar gekeken en richting de ERG klep, deze bleek al uit te staan in de software (dit is bekend bij deze opels..is mij verteld door dealer) maar ze zijn verder gaan kijken en de klep op lekken getest, wat bleek de klep sloot niet echt helemaal dus lekte , de klep is toen verwijderd en er is een afsluit pak(speciaal GM) opgekomen dus ERG klep verwijderd.


Maar nog steeds is het probleem helaas niet opgelost, helaas.

Nu ben ik ook zelf gaan zoeken googelen...
Ik ben daar iets tegen gekomen dat op ons probleem lijkt, een lekkende injector, of niet goed werkende injector kan veel vage klachten geven, van horten en stoten, slecht stationair lopen ..dit heeft onze auto niet.

Maar een injector kan ook minder functioneren door bv vervuiling en kan dan soms blijven hangen..

(gekke is)Ik kan de auto zo een aantal keer achter elkaar starten en niets aan het handje, maar juist dat kritieke punt het klinkt vreemd van ong een uur staan geeft de auto het probleem.



Staat de auto langer bv tot de volgende dag koude start is lopen geen probleem.

Ik heb de Opel dealer aangegeven dat ik deze informatie op internet zag, en ze willen daar nu mee verder gaan, de injectors eruit, wisselen met andere auto... en controleren..

Ik hoor graag of hier iemand is die ervaring op dit gebied heeft, of die dit probleem herkend..

De (Opel Dealer)garage behandeld dit nog als verlengde garantie op de G2 garantie, dealer werkt best mee, maar ik ben er natuurlijk niet altijd bij, ik moet vertrouwen hebben..maar ik wil van het probleem af, en eventuele die het zou kunnen veroorzaken dus ben ook zelf zoekende voor een oplossing of enige logica in deze zaak.

Als ik iets niet goed duidelijk geschreven heb hoor ik dit graag.

willem-opel

Geplaatst door willem-opel (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Klinkt inderdaad als een lekkende injector(s).
Er is bij het starten al brandstof in de cylinder die meteen bij de 1e vonk ontbrandt en de motor aan laat slaan.

Kan de dealer testen door auto warm te rijden, 1 uur laten staan en dan bougies er uit.
Motor starten door middel van kabeltje naar de startmotor en GEEN contact aan, anders wordt er brandstof ingespoten.
Zie je nu benzine naar buiten vliegen uit de bougiegaten dan weet je dat er een injector lekt.
Of een 4-gas meting doen tijdens die warme start, moet je ook een teveel aan brandstof kunnen zien.

willem-opel (0), 13 jaar geleden

Ok bedankt voor de reaktie.

Ja het is een grillig probleem.... altijd moeilijk voor een klant je hebt liever foutmeldingen.

Ik zal het proberen de garage op een nette manier proberen uit te leggen, het is natuurlijk altijd moeilijk de garage te vertellen zo doe je dat, ik moet ze wel te vriend houden.
Toen we belde met ik heb dit over injectors gevonden dat lijkt op mijn probleem, zie de werkplaats chef ok..., had ik nog niet aan gedacht zou best kunnen, we kunnen kijken of ze vies zijn of ze wisselen met een andere auto...set??

Dat verbaasde me eigenlijk, voor een toch wel redelijk grote Opel dealer... zouden ze daar zelf een schoonmaak apparaat hebben of is dit voor een specialist bedrijf?

En het zelf laten nakijken en eventueel vervangen zal wel een smak geld gaan kosten.... OF??

Is er in flevoland liefst Almere/Lelystad een bedrijf daar gespecialiceerd is ???

Ik wordt er namelijk best onrustig van, kan ik door dit schade oplopen aan kelpen/zuigers end, ik lees ook wel benzine in de olie, maar de olie ruikt niet naar benzine..

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Is het niet een tempsensor die niet de juiste waarde aangeeft bij de warme start?.
Een lekkende injector kan ook,maar dan loopt de motor vaak niet gelijk mooi rond.
Staat dan ook vaak even onregelmatig te draaien omdat de bougie dan door een plens benzine nat slaat.
Immers het moet een mengsel van lucht en benzine zijn.

willem-opel (0), 13 jaar geleden

Ik zal al deze hulp en opmerkingen meenemen in mijn verhaal naar de dealer.

Wel wil ik melden dat in het begin de auto als ik hem startte gewoon dood bleef en de tweede keer starten lopen.
Verder heb ik vermeld dat de auto ook soms verzopen start, dan moet er gas gegeven zodat hij normaal gaat lopen, hij loopt dan als een soort motorboot.... schud en lijkt af te willen gaan slaan, en ruikt dan aar benzine.

Het is echt zoals eerder door oldford beschreven..dit gaf mij een jesss dat bedoel ik nu, een klacht uitleggen is soms best moeilijk maar daar wordt het echt goed beschreven.

Zoals ook vermeld heb ik ook al een keer gehad dat ik een harde pits hoorde bij het starten, dis was op vakantie ik moest achteruit inparkeren, dus je werkt wat met gas en koppeling om op de juiste plek te komen, bij het weer starten om de auto elders te parkeren...hoorde ik een harde pits wat voor mij leek op een harde vonk die hoort .

Ja lopen doet de auto goed, maar wellicht kan er verschil zijn in de hoeveelheid ....dat de injector lekt...of vuil is en verkeerd spuit/verneveld.
tevens heb ik gelezen dat een direct motor meer kans heeft op vervuiling, die een beetje lijkt op een diesel, de benzine motor 2.2YH geeft ook fijsstof deeltjes, daar is de ERG klep voor de uitgaande gassen, worden nogmaals terug geleid en nogmaals verbrand, dit heeft een nadeeltje meer vervuiling motor maar beter voor millieu, de ERG klep was al voor bezit van de auto uitgezet, en laatst is de EDG klep verwijderd en afgedopt..met speciale plaat.
De klep was behoorlijk vies van binnen hij bleef altijd ietsje open staan, dus dit hoorde niet.
De garage is dus wel op weg naar een richting...waar zo ik denk wellicht de injectors nagekeken moeten worden, en wellicht ook de temperatuur censor.

Er moet toch een goede diagnose gesteld kunnen worden auto van 2005 en 57.000 km moet toch goed kunnen starten denk ik als leek, ook na bv een mc donald stop of boodschappen stop.

De auto schiet als het ware aan ....en dit is na een bepaalde tijd, net of de benzine dan verdampt van druppeltje naar benzine damp.

Als de temperatuur sensor een reden zou zijn heeft hij dit dan ook iet met koude start bv een dag bij start 15 graden en de volgenden dag 24 graden dit is geen probleem slaat moeiteloos aan..
het zijn die gekke vage klachten die me een beetje hopeloos maken.

!!!Ik schrijf alle punten die aangevoerd worden op, en neem het mee naar de dealer, kan deze alles nakijken, vervangen of wisselen van andere auto..om te testen!!! Is dit een goede manier van onderzoek?

Maar ik vraag me wel af kunnen ze zomaar andere injectoren van een andere auto halen zit er geen verschil in zijn die injectors universeel ...van de verschillende Opels..????

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Injectoren kun je inderdaad niet zomaar van een andere auto halen, er zijn verschillende soorten en maten.
Helemaal omdat dit directe injectie is, zullen ze van een soortgelijke/dezelfde motor moeten komen.
Vandaar dat ik de alternatieven aangaf, die goedkoper en sneller zijn.
Dat is zowel een voordeel voor de dealer als voor jou, want dan staat de auto minder vaak en minder lang in de garage.

Stel dat je injectors van een andere auto krijgt en het probleem is weg, dan zit je wel met oude injectors van iemand anders.
Moet je nog een keer terug om de nieuwe injectors er in te laten zetten.

willem-opel (0), 13 jaar geleden

Heb je ...stel de injectors uit een andere auto werken goed...probleem is weg...

Wat zouden 4 nieuwe injectors dan kosten.... wie weet kunnen dealer en wij tot een redelijke schikking komen, ik begin het ook zat te worden, de auto is er vaak geweest...daar baal ik van ik voel me net een test rijder, de lol gaat zo wel van het auto rijden af, terwijl de auto zo super mooi en full options is..


Ik ben wel blij dat je meld niet iedere injector kan gewisseld, je hoort dit als klant en ja ik ben misschien wat wantrouwig ...of ik denk logisch maar ik dacht al kan dit zo maar, ik heb zelfs bij hun occasion voorraad al gekeken of een nog een z2.2 yh stond, nee dus wel een 2.0 turbo en een sigma 2.8 6 cilinder..

alvast erg bedankt voor de adviezen ik neem het zeker mee naar de garage....

Het is echt een grillig probleem soms heel soms start hij goed, is ook net moet hij ingeparkeerd worden...of kom je aanrijden en zet je de motor af...het lijkt wel of de eventueële injector soms lekt en soms niet, dus een twijvelende is..... misschien door vuil?
De ERG is al verwijderd, en er was redelijk vuil afzetting in de niet meer goed sluitende klep..

Wat jij beschreef een vonk en motor aan ik had het niet beter kunnen verwoorden.

En die harde pits (net vonk ontsteking van een gasfornuis, leek mij een vonk van een bougie die een soort ontploffinkje gaf een harde pets...

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

In je originele vraag schrijf je "verlengde garantie op de G2 garantie".
Vallen die injectors (als motoronderdeel) daar dan ook niet onder?

willem-opel (0), 13 jaar geleden

Ik denk het zeker wel, maar je bent afhankelijk van je dealer, en deze behandeld de klacht hoe hij wil, hij wil het zo onderzoeken bv...maar als klant heb je het liever zo, je kunt ze wel de les lezen maar de dealer tegen krijgen is ook niet de manier, en of je zo naar een andere Opel garage kunt...nu het een verlengde garantie...de klacht was al in de garantie aanwezig en gemeld dus loopt deze door omdat er nog geen oplossing is.

Zij willen injectors uit een andere auto...in mijn auto zette, en het zo proberen, maar er wordt niets geproken over kan dit wel uitgewisseld end..

Ik maak me zorgen de auto er er al zo vaak voor dit probleem geweest... en dan hebben ze niets gemerkt of...al die dingen....
Ze moeten natuurlijk het rij beeld schetsen wat ik beschrijf, en dan misschien de auto langer nemen en ermee rijden....

Maar ja be al een jaar bezig met deze zaak dus...wordt er een beetje moedeloos van, en dan als je als klant zegt kan het niet aan de injectors liggen...ik heb dit gelezen en je krijgt van de werkplaats chef had ik niet aan gedacht, zou best kunnen .... wekt bij mij vraagtekens op.

Dan denk ik als het een finicieele zaak is betaal ik maar een deel ben ik van het gezeik af, ik zit ook niet op tweede hand'se injectors te wachten als ik eerlijk ben, die dingen luitseren erg nauw zeker bij ene direct motor dan moeten ze ook nog op een presice plek gericht staan op de zuiger..en niet naar een zuiger wand gericht zodat de benzine de olie in gaat...en er echt schade ontstaat.

Ik zou hopen dat ze er gewoon nieuwe injectors indoen, ik vind ook dat ik daar recht op heb, maar ben toch afhankelijk van de medewerking dealer.
En Opel zelf benaderen??? Lukt je als klant echt niet, jammer genoeg.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Maak je ook niet te druk erom,we gingen in 69 al naar de maan.
Dan zal dit toch ook wel opgelost kunnen worden.
Verstuivers kunnen ze ook kalibreren en misschien wel uitlezen.
Jij hebt nog steeds een klacht die al in de garantie periode is ontstaan.
Aangetekende brief naar de dealer met de vraag wanneer het nou eens opgelost gaat worden.
Vermeld dat deze klacht al in de garantie periode ontstaan is en vragen wat ze er nou aan gaan doen.
Hun hebben een lage adem wat betreft het oplossen van klachten,ze rommelen weer wat en je krijgt de auto weer mee.
ik vind dat je coulant genoeg geweest bent met de garage,probleem moet opgelost worden.
Auto neerzetten,leenautootje mee,en 2 weken daar laten staan zodat ze eruit gebreid mee kunnen rijden.
En niet eerder ophalen dan dat het opgelost is.

willem-opel (0), 13 jaar geleden

Garage wil de incectoren van een andere opel in onze auto zetten, ik neem aan ook van een 2.2 direct..

waarom heeft zo'n grote Opel dealer niet de apperatuur om die dingen te testen, ik vind het nogal wat, incectors wisselen, wat als die andere auto met mijn injectors verkocht wordt en mijn auto nog...meer problemen heeft bv..

een mailtje van de dealer:

Goedemiddag na het lezen van deze mail en het telefoon contact van vorige week wil ik weer een afspraak maken om injectoren te wisselen met een andere auto. Wij hebben de klacht nog nooit kunnen ervaren of reproduceren dus het is een proefondervindelijk proces. Dit vinden wij na overleg met meerdere monteurs de volgende stap.

Waarom hebben zij het nooit en wij, IK... mijn Vrouw...wel?

Ik kan niet controleren of zij de tijd aanhouden die wij aangeven ong uur a 1.5 uur

Verder hebben ze blijkbaar geen ervaring met ons probleem en testen doen ze ze ook niet, is het dan niet dat de dealer de buitendienst erbij haalt?
wel lekker krijgt een andere koper eventueel onze probleem injectoren.

Je betaald een bal geld voor die G2 garantie, en dan tweedehands onderdelen in je auto van ruim 16.000 euri

Voor we weer reageren gaan we eerst een andere Opel dealer raadplegen, wie weet kan die ons...raad en hulp bieden.

Weet iemand wat 4 injectoren ong kosten? 150 euro per stuk????

Ik hoop nog even op jullie hulp.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Injectoren zijn wel ietsje duurder.
Ze gaan die injectoren uitwisselen,als dat het probleem blijkt te zijn zullen ze wel nieuwe gaan monteren en die andere set terug plaatsen.
Ik zou het uit laten proberen.
Een andere dealer gaat ook alles weer nalopen.

willem-opel (0), 13 jaar geleden

Het niet hun plan als het werkt de injectoren voor nieuwe te verwisselen... dus???

Ze vertelde nog nooit dit probleem met eventueel iets nadruppelen meegemaakt te hebben ...terwijl ik dit via google op het spoor gekomen ben ...die klachten passen echt bij ons probleem, ok er zijn ergere auto's die niet meer aanslaan en foutmeldingen maar dit hebben wij niet.

Maar waarom raadpleeg je de buiten dienst dan niet van Opel ?


Ze weten ook niet of het werkt, en ook niet of we indien het slechter werkt onze eigen injectors weer terug kunnen, het komt van een van hun in de verkoop staande zafira's 2.2 dgi dit schijnen dezelfde motoren te zijn.

Wel verbaast het me dat ze de werking van de injectoren niet kunnen testen bij een Opel dealer

Ik wil echt meewerken en het opgelost zien, dit hebben we ook al ruim een jaar gedaan nu maar ik wil niet met de gebakken peren blijven zitten..
Niet dan nu onze zin doen en dan zeggen ja u wilde dit.. snap je?

Wij hebben alleen gezegd tegen de werkplaats chef wat we gelezen hadden en of zij wel eens die richting op gedacht hadden, zeker omdat de ERG er al afgehaald is (bleef stukje open) wie weet heeft dit de boel wel meer vervuild...

Tevens wil ik een redelijk test termijn..... het is tenslotte een grillig probleem...

En nee hoor ik heb het ook liever achter de rug... elke keer komt de auto er wel met een krasje vmeer vandaan... zit ik ook niet op te wachten een keer gezegd en linke met lakstift erop .. lekker zag dat eruit, er gelijk weer afgehaald

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Hun moeten kundig genoeg zijn om dit op te lossen.
In principe hoef jij ze niet op ideeen te brengen.
En idd dan roepen ze maar de technische dienst van Opel in.
Injectoren kunnen gewoon getest worden,maar is idd hun pakkie aan.
Desnoods de manier in antwoord 2 van oldford toepassen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.