BMW 3-Serie: Stotteren bij volgas in trappen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: N42B18A

Goedenmiddag

Wij hebben hier een BMW 316Ti staan die stottert bij het gas in 1 keer intrappen,geef je langzaam gas dan loopt hij keurig.
Als je de stekker van de Vanos/Valvetronic (??? ,ophet kleppendeksel) eraf en erop doet dan loopt de motor enkele minuten prima.Na enkele keren is het weer drama.Ook verbeeld ik me dat hij bij het starten niet de maximale compressie heeft op een cilinder,wel is het raar dan als je met die stekker googelt dat hij even prima loopt....

Wat wij al hebben gedaan:
4 nieuwe bougies
4 nieuwe bobines
Carter ontluchtingslang verv (was week en zat nagenoegdicht)
Luchtlekkage check dmv Bleu-Point rook machine
Kleppen deksel eraf gehaald en geen rare dingen kunnen zien.

Wie weet waar ik misschien verder kan kijken???

Alvast bedankt

MVG Bennie

bennie193733

Geplaatst door bennie193733 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

vegito (0), 13 jaar geleden

Het lijkt om een VVT motor die niet echt lekker meer werkt. (valvetronic)

bennie193733 (0) PRO, 13 jaar geleden

Nou dat idee hadden wij ook in 1e instantie,ook omdat dat motortje soms wat geluiden maakt

vegito (0), 13 jaar geleden

Maakt ie een harde diesel kloppend geluid?.. in de begin fase rond 200.000 km begint dit probleem. Heb je ook moeilijkheden met starten?.. of als ie start vervolgens toerental niet stabiel maar op en neer gaat wat tot uitslaan van de motor tot gevolg heeft? en na herstart weer normaal start. Lees je auto ook even uit misschien kan dat iets meer info geven.

bennie193733 (0) PRO, 13 jaar geleden

Nou eigenlijk geen geluiden,gewoon slecht oppakken vanuit stationaire.De codes die hij had waren misfires,daarom hadden wij ook in eerste instantie de bobines en bougies vervangen.Ik ga margen eerst een valvetronic motor proberen van een bmw die wel goed loopt,hopelijk kan ik morgen meer vertellen (met een glimlach) :)

Groetjes en mooi dat jullie meedenken!!

bennie193733 (0) PRO, 13 jaar geleden

Goedenmiddag

Nou heb al heel wat uitgewisseld maar helaas
-Valvetronic motor
-inlaatnokkenassensor (uitlaat zat te vast bij demontage auto)
-de 2 plunjers (?) voor in cilinderkop


Het vreemde is als ik wat uitgewisseld heb dan loopt hij de eerste paar startbeurten goed,na enkele keren starten is het weer drama.

Nog ff verder puzzelen

Jan Droog (0) PRO, 13 jaar geleden

De 2 plunjers voorin de kop zijn de magneet kleppen die de vanos (nokkenasverstelling) bedienen.

De reden dat de auto even goed loopt als je de stekker van de valvetronic motor haalt is omdat de motor dan in een noodloop functie zit. de motor functioneerd dan compleet anders als dat hij met valvetronic werkt.

gr jan

bennie193733 (0) PRO, 13 jaar geleden

Dus toch,na enkele keren starten is het weer goed inderdaad dat verklaart het wel.Ik heb net het idee dat de verstelling van de nokkenas niet goed werkt,heb ook op dit forum gelezen dat dat nog wel eens voorkomt.Mijn problemcar heeft trouwens weinig gelopen,iets van 85dkm

Jan Droog (0) PRO, 13 jaar geleden

Heey bennie de bmw waar ik mee bezig ben heeft 120dkm gelopen dus ook niet echt veel. De nokkenasverstelling kan inderdaad slijten en problemen geven. Ik heb het bij mij vergeleken met een andere auto en die zag er slechter uit maar liep wel goed dus ik heb dat in mijn geval uitgesloten.

Succes

bennie193733 (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoi Jan,domme vraag misschien maar hoe kun je zien dat hij versleten is?

Jan Droog (0) PRO, 13 jaar geleden

Das geen domme vraag, De motor van de klepverstelling zit aangesloten op een as met nokjes. Deze nokken drukken op een soort glijlagertje die daaropvolgend de klep verder opent of juist minder ver opent. Als je op deze glijlagertjes putvorming ziet dan is de as aan het slijten ( ziet er ongeveer hetzelfde uit als versleten drijfstang lagers) Als dit dus het geval is en je ziet dezelfde slijtage op de as dan is de verstelling dus versleten.

gr jan

jordemi (0), 13 jaar geleden

/

Jan Droog (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik heb maar een advies houdt dit topic in de gaten.

CIVICCOUPE66 (0) PRO, 13 jaar geleden

als je gasgeeft...heb je toeren?

heb je de stelmotor vervangen?die moet je ook inleren als je hem vervangt...aanslagen adaptie..anders heeft het geen nut...

Jan Droog (0) PRO, 13 jaar geleden

Stelmotor is in mijn geval vervangen en uiteraard ook ingeleerd. De motor stottert alleen als je in het beneden gebied accellereert 700 tm 2500 toeren daarna loopt de motor goed. Koud lijkt de motor even heel kort compressieloos te starten. maar loopt wel goed. Als de motor boven de 58 graden komt begint t geouwehoer.

CIVICCOUPE66 (0) PRO, 13 jaar geleden

als de valvetrorinc stelmotor al vervangen is en aanslagen ingeleerd zijn dan kan je dat iedergeval uitsluiten,.
heb je alleen de carterontluchting slang vervangen of ook de klep onder het inlaatspruitstuk? klep moet ook altijd vervangen worden.€(inlaatspruistuk moet eraf)
heb je de storingen uitlgelezen? ik heb eventueel bmw systeem om uittelezen..
heb je ook de luchtmassameter verwisseld?

Audidriver73 (0) PRO, 12 jaar geleden

Het is wel al een oud topic, maar is het inmiddels opgelost en wat was het probleem als ik vragen mag ?

Ik heb nagenoeg exact hetzelfde probleem:

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

bennie193733 (0) PRO, 12 jaar geleden

Helaas,we hebben de auto ingeruild.Mocht ik er tijd voor hebben en de storing oplossen dan zal ik het hier direct neer pennen.Mijn idee is dat het wel in de valvetronic systeem zit.

MVG Bennie

vegito (0), 12 jaar geleden

Het zit ook in de vvt systeem maar, het oplossen daarvan kost een aantal euro's metname de vanos gedeelte die op tijd gezet moet worden. Regelmatig gaan de geleiders van de ketting stuk en evenals de kettingspanner ook. Ik zit nu met het zelfde probleem en wil dit graag oplossen maar, denk dat het mij teveel geld gaat kosten en daarom ga ik hem ook verkopen of inruilen voor een andere BMW of iets leuks.

het rotte is dat de E90 serie ook een VVT motor gebruiken dus dat is ook geen optie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.