Seat Toledo: toerenbegrenzer te vroeg

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hoi,

mijn seat toledo gaat volgens mij te vroeg tegen de toerenbegrenzer aan. ik heb ooit 180 gehaald zonder dat de toerenbegrenzer ingreep, dit is nog geen half jaar geleden. een korte tijd geleden greep hij al in bij de 170. wat ik heb gelezen op autoweek is dat de max power op 5800 rpm ligt deze haalt hij niet eens, hij haalt misschien net 4800 toeren. wie weet wat het is?

gr

ps. dashboard heb ik nog niet na kunnen kijken omdat ik nog geen andere heb kunnen vinden en nog geen tijd gehad.

nickvdven1991@hotmail.com

Geplaatst door nickvdven1991@hotmail.com (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Toledo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Meest waarschijnlijke is dat het niet de toerenbegrenzing is, maar een probleem ergens mee.
Kan zijn dat de motor niet meer voldoende vermogen heeft om harder te gaan. Misschien zit de uitlaat/katalysator deels verstopt.

Er gaat geen storingslampje branden?
Hoe oud zijn de bougies en het brandstoffilter?

nickvdven1991@hotmail.com (0), 13 jaar geleden

er gaat geen storingslampje branden, de bougies zijn dit jaar nog vervangen en het brandstoffilter weet ik zo niet, hij heeft een paar maandjes geleden wel een beurt gehad maar weet niet of het brandstoffilter vervangen is. je kent het wel als een auto tegen zijn toerenbegrenzer zit, dit heb ik nu hetzelfde alleen dan langzamer, hij stopt en gaat weer door, stopt en gaat weer door. ik zal morgen even kijken of er een ander brandstoffilter onder zit, dan zal ik die eens vervangen als het nog steeds de oude is, de oude zal er dan meer dan 2 jaar onder moeten zitten gezien de vorige eigenaar niets aan onderhoud heeft gedaan. bedankt alvast en je hoort nog van me
gr

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Probeer eens door te trekken in een lage (1 of 2) versnelling. Hoeveel toeren haal je dan maximaal?

nickvdven1991@hotmail.com (0), 13 jaar geleden

dan haal ik dus maar de 4800 toeren, mijn teller loopt achter, waar ik nog steeds een keer naar moet kijken, hij loopt 1000 toeren achter. als ik doortrek in de 1 of 2 dan haalt hij de 4000 net niet. dus zal dan rond de 4800 zijn.
gr

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Of je toerenteller wijkt nu nog veel meer af.

nickvdven1991@hotmail.com (0), 13 jaar geleden

dat zou misschien ook kunnen, maar hoe kan het dan dat hij bij de 170 er mee ophoud, toen zat hij ook op dat toerental, ik heb vandaag gekeken en er zit nog steeds een origineel brandstoffilter op. dus die zal ik komende week vervangen. nog even zoeken naar een dashboard en dan even omwisselen om te zien of het wat scheelt. maar weet niet welke er allemaal in kunnen.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hoe ben je er dan zo zeker van dat hij 1000 of nog meer toeren afwijkt ?

Wat geeft hij stationair aan ?

Dus je hoort als hij 4800 aangeeft ook geen 'begrenser' geluid ?

Kan ook een probleem in de ontsteking zijn bv..

nickvdven1991@hotmail.com (0), 13 jaar geleden

ik weet zeker dat hij afwijkt omdat hij stationair 0 aangeeft en met 130 geeft hij net geen 3000 toeren aan, lijkt me sterk dat hij zo weinig toeren maakt bij 130, normaal maken ze rond de 4000 toeren bij 130.
het geluid wat hij dan heeft lijkt het meest op een vertraagde begrenzing.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Het ligt er maar net aan welke bak eronder hangt ( toerental / snelheid )

Maar zou eerst die toerenteller eens verhelpen..

De top zal rond de 205 km/h zitten ongeveer..

nickvdven1991@hotmail.com (0), 13 jaar geleden

ja denk dat ik inderdaad maar eens een andere tellerbak ga halen en kijken wat hij dan doet.. volgens autoweek.nl is de top 188, heb de top nog nooit gehaald of geprobeerd.

nickvdven1991@hotmail.com (0), 13 jaar geleden

ik ga dit weekend een andere tellerbak proberen, heb een sloop toledo gekocht die in principe nog goed voor de weg gemaakt kan worden, zit nog kenteken op. maar nu heb ik een probleem! Hoe krijg ik de tellerbak er uit? heb het een tijd geleden geprobeert maar krijg hem er niet uit. heb het kunststof paneel ervoor los gemaakt, en de tellerbak met het schroefje boven in losgemaakt, hij bewoog wel maar kon hem er niet helemaal uit krijgen. alsof hij ergens achter bleef haken. wie weet hoe ik hem los krijg?

Audidriver73 (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je de klok gaat vervangen zullen waarschijnlijk ook je sleutels opnieuw ingelezen moeten worden anders blijft de start onderbreker actief.

nickvdven1991@hotmail.com (0), 13 jaar geleden

ow, dat is niet echt handig dan. deze kan ik zelf wel inleren als het goed is. want hij heeft geen stekkeraansluiting om hem aan de computer te leggen. bij een seat ibiza van '96 kan je wel gewoon de tellerbak vervangen zonder de sleutels opnieuw in te leren, en de startonderbreking zit toch in de boordcomputer en de herkenning van de sleutels gaat via een sensor in het contact of heb ik dat verkeerd? deze toledo is het oude type, hetzelfde dus als van 1993 bijvoorbeeld alleen is dit de facelift daarvan en een paar pk's meer.

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

Nick,als ik zo naar je mail adres kijk,gok ik dat je nog beginnend bestuurder bent. Wat heeft het voor zin om perse 180 te halen? is 160 niet snel genoeg??

nickvdven1991@hotmail.com (0), 13 jaar geleden

ja dat klopt, maar daar gaat het niet om, het gaat om de afwijking die hij heeft. maar dat probeer ik ook niet zelf uit, dan neem ik mijn vader mee om dat uit te proberen tot waar hij komt.

het scheelt nogal dat ik zelf prive een kwart ton rij per jaar, dus de rij ervaring die komt wel. ik weet dat dit inhoud dat ik niet meteen volop moet gaan scheuren, dat doe ik ook niet.

de vraag is dus gewoon hoe dat ik de tellerbak er uit kan krijgen.

en wat het voor zin het heeft om 180 te halen, dat heeft geen zin, maar gezien de toeren teller afwijkt en ik niet weet welke snelheden hij normaal zou halen in de eerste paar versnellingen wilde ik het zo uitproberen omdat ik de top weet welke hij zou moeten halen. daarop kan ik baseren of er wat met de auto aan de hand is of met de meters. vandaar dat ik wilde weten of het daar aan lag. ik zal het ook weten als de andere bak er in zit en dan kijk tot welk toerental hij dan gaat. als dit dan nog niet klopt, dan horen jullie weer van mij.

oja, en om terug te komen op de vorige opties, ik ga ook de kat vervangen voor die van de sloopauto en kijken of dit verschil maakt.

als dit nog niet werkt zal ik het brandstoffilter vervangen, ook al is dit in principe niet nodig bij benzinemotoren.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Het benzinefilter is net zo belangrijk hoor, als die dicht zit dan loopt hij ook op zijn sokken..

Draai eerst even de lambdasonde een slag los voor je de kat eronderuit haalt..

Maar ik denk niet dat je het daarin moet zoeken..

Je hebt trouwens wel een stekker voor hem uit te lezen :) Het kan zijn dat die van jou naast de zekeringkast zit.

nickvdven1991@hotmail.com (0), 13 jaar geleden

oke, dan zal ik het benzinefilter proberen. kat kijk ik daarna wel, ik heb bij de zekering kast gekeken, heb alle bekleding daar weggehaald en heb er onder gelegen enzo, maar kan geen stekker vinden. zou ook kunnen dat het uitlezen via de 3 stekkers op de computer gaat. de sloopauto die ik heb gekocht ga ik waarschijnlijk opknappen. hij loopt veel beter dan mijn gewone. hij trekt veel beter en kan veel meer toeren maken. maar voorlopig rij ik nog in mijn normale.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Trouwens, als hij niet hoger in toeren komt, wat doet de motor dan ? inhouden of echt stotteren ? Welke motor ligt erin, een AFT ? Kijk dan anders eens naar de vlinderklep in het inlaatspruitstuk, niet dat daar ergens iets mee aan de hand is en de lucht toevoer 'blokkeert'..

Ik had nog eens gekeken, maar de stekker zit bij jou bij de versnellings pook..

nickvdven1991@hotmail.com (0), 13 jaar geleden

de vlinderklep zit toch onder dat kapje waar seat 1.6 op staat? die werkt volgens mij gewoon goed. als ik gas geef bij stationair toerental gaat hij in het begin even dicht, dan gaat hij weer open en sluit weer als ik het gas loslaat. hij is gangbaar, heb ik een tijdje geleden naar gekeken omdat ik wou weten wat er onder het kapje zat.
ik zal kijken wat de andere toledo doet. ik zal eens bij de versnellingspook kijken voor de stekkeraansluiting, dan kan ik hem waarschijnlijk uit laten lezen door een collega van mij. er ligt inderdaad een AFT motor in.
bij +- 4500 toeren gaat hij dan echt stotteren inhouden doet hij de hele tijd eigenlijk vergeleken met de opknap toledo.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Dan zou ik daar even mee beginnen Nick, nu blijf je vervangen tot je een ons weegt, en dat kost onnodig veel geld..

Wat jezelf nog eens kan controleren is de ontsteking, je zegt dat hij een beurt gehad heeft, als daarbij ook de distributie riem vervangen is, kan het zijn dat de ontsteking niet 100% staat, er loopt ook een tandwiel over de distributie die de ontsteking 'aandrijft' en als die een tandje verkeerd staat, dan heb je dat probleem ook al, of kan ontstaan..Hetzelfde geld als je de complete ontsteking eruit haalt, dan kan hij zo een tandje ernaast staan met monteren.

Als de motor op bdp staat, dan moet de kerf op het ontstekingshuis ( zie je als je de verdeelkap eraf haalt ) in lijn staan met het midden van de rotor, als hij al tever ernaast zit zal daar je probleem zitten.

Op het tandwiel van de distributie staat ook een merkteken en met Vagcom kun je ook de ontsteking controleren.

nickvdven1991@hotmail.com (0), 13 jaar geleden

even een update! ik heb net een ander probleem gezien hier, dat lijkt nogal veel op mijn probleem, daar was het de kat. dit ga ik zaterdag maar eens proberen, is het dit niet dan word het volgende week toch de ontsteking(bij de VW garage dachten ze ook al dat dit het probleem zou zijn.) jullie horen het nog!
en ik heb mijn auto uitlaten lezen, de stekker zit helemaal rechts naast de lichtschakelaar. dit is een 2x2 aansluiting. de storing die er in zat was van de snelheidsmeter. dus in ieder geval geen verdere storingen.

nickvdven1991@hotmail.com (0), 13 jaar geleden

weer een toevoeging, heb vandaag de uitlaat van de kat tot en met de einddemper vervangen. dit heeft alsnog niet geholpen, morgen dus maar kijken naar de ontsteking

nickvdven1991@hotmail.com (0), 13 jaar geleden

probleem opgelost!!
ontsteking stond er naast, heb hem bijgesteld door de krukas en nokkenas op tijd te zetten en daarna de verdeler gedraaid tot hij bij zijn merkstreepje stond.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.