Suzuki Vitara: motor overleden?

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: G16A

Ik heb een poosje terug een vitara aangeschaft met de symptomen van een lekke koppakking: witte rook, beetje water bij olie en andersom, hoog toeren stationair (waterpeil te laag). Dacht een koopje te hebben door een relatief eenvoudige en goedkope reparatie en ben aan de slag gegaan. Kop laten vlakken en gemonteerd met nieuwe pakking. Bij het afvullen vd koelvloeistof om 'm klaar te maken voor een proefstart ging er wel erg veel vloeistof in; deze kwam ik tegen in het oliecarter. Mag ik concluderen dat mijn koopje is overleden??? Alvast dank voor antwoord.

janjoep

Geplaatst door janjoep (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Vitara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

Heb je de kop dan niet laten afpersen ? maar ik denk eerder dat de koppaking niet goed is gemonteerd want als je kop is gescheurd zal het water niet gelijk je carter inlopen enkel bij een warme motor en onder druk
succes jan

DEFLO (0) PRO, 13 jaar geleden

deze type motors scheuren wel eens

janjoep (0), 13 jaar geleden

dank voor de reacties, lekkage zit laag, heb zo'n beetje alle koelvloesistof die ik er in gedaan had uit het carter afgetapt. Motor heeft niet gedraaid dus lijkt mij de koppakking uit te sluiten. Vraag mij af of ik verdere reperatie kan overwegen (zijn er nog afdichtinglekkage's te bedenken) of is het als DEFLO aangeeft het meest waarschijnlijk ergens gescheurd?

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

als de koppakking onjuist is gemonteerd kan er een koelvloeistof kanaal inverbinding staan met een oliekanaal
een slag gedraaid dus, en hoe weet u dat de lekkage laag zit. dit maakt niet uit het water loopt door een olie kanaal in het carter
we wachten af gr jan

Luiehond (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik heb één keer meegemaakt met een auto waarbij er een scheur van boven naar beneden in de cilinderwand zat! Dat was weliswaar geen vitara, maar ik weet dat de vitarablokken slecht tegen warmte kunnen... Ik ben heel bang dat het kopje er weer af moet om de juiste oorzaak vast te stellen. Controleer eerst of de cilinders goed vast zitten en niet gescheurd zijn! En inderdaad ook controleren of de koppakking juist gemonteerd is. Het is niet moeilijk om bij een vitara de pakking 180 graden verkeerd te draaien...

m.vr.gr.
Sjoerd

janjoep (0), 13 jaar geleden

Lekkage lijkt mij laag te zitten omdat je het systeem vult vanuit de radiateur. De wet vd communicerende vaten zegt mij dan dat je het systeem vanaf onderzijde vult en bij lekkage van de koppakking pas vanaf die hoogte water in het carter kan krijgen. Mijn conclusie komt dan voort uit het gegeven dat ik zo goed als al het water wat ik in de radiateur heb afgevuld in het carter tegen kwam. Hoe zal al dat water omhooag gestroomd zijn richting kop zonder dat de motor heeft gedraaid?
Motor is waarschijnlijk goed warm geweest want na aankoop was er niet veel water in de motor. Vraag is vooral of het de moeite loont verder te kijken en de kop er weer af te schroeven. Is een eventuele scheur te repareren? is een cilinder eenvoudig te vervangen indien gescheurd?, ik twijfel nl niet zo aan de koppakking montage, of ze moeten bij fabricage de 'top' aan de verkeerde zijde afgedrukt hebben...
Bedankt voor jullie reacties, gr Eric

Luiehond (0) PRO, 13 jaar geleden

het blok vult idd van onderaf, maaaaar.... zodra het van onderuit de kop binnenstroomt, en het vindt z'n weg via de gescheurde kop naar het carter... krijg je een hevelwerking... uiteraard kan dat niet eeuwig doorgaan en zou het stromen op moeten houden zodra het peil van het blok de hoogte gekregen heeft van de bovenzijde van het blok. Maar weet jij exact hoeveel koelvloeistof eruit gekomen is, de eerste keer, hoeveel erin hoort, en wat jij erbij gegooid hebt? Als je net zoveel water eruit hebt gehaald als wat je erin hebt gegooid, ja, dan kan de lekkage alleen laag zitten en zitten ofwel je cilinderbussen los van het blok, ofwel zit er een scheur in een cilinder. Maar vergis je niet! Er gaat niet veel water het blok in hoor! het meeste volume zit in de slangen en radiateurs! Evenzogoed moet in elk geval de kop er weer af. Of het nu één van de cilinders, de kop of de pakking is... Een scheur in je kop zul je hem voor moeten laten afpersen (dus kop eraf halen), een loszittende of gescheurde cilinder kun je alleen visueel kunnen constateren (dus kop eraf halen) en een kapotte pakking kun je alleen visueel vaststellen (dus kop eraf halen). Je pakking hoeft ook niet persé verkeerd gemonteerd te zijn om lek te zijn! Indien je bij het plaatsen van de kop per ongeluk een randje in de cilinderdichtringen gedrukt hebt is hij ook lek! Of wanneer de dichtringen niet goed in de pakking geknepen zijn is hij ook lek! Ego ergo, hoe je ook tegen de klus op kijkt, het kopje moet er weer af...

m.vr.gr.
Sjoerd

janjoep (0), 13 jaar geleden

Hoe dan ook weer een berg werk met naar waarschijnlijkheid oplopende kosten. Uiteindelijke verwachting ligt voor mij dan toch richting het vervangen vd motor. Heb er inmiddels 1 gevonden voor 400,- maar ik denk dat ik de eer aan een ander ga laten. Hartelijk dank voor jullie meedenken allen!!

Luiehond (0) PRO, 13 jaar geleden

Idd, als je het allemaal zelf zou doen, zou je de kosten in de hand kunnen houden... En weet je wat voor motor je hebt! Das altijd weer afwachten als je één uit een andere auto koopt...

In ieder geval succes!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Vitara of stel zelf een nieuwe vraag.