Renault Scenic: SCENIC 1.9DCI start niet.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DCI JA1F

Bosch EDC 15 JA1F motor.
VIN VF1 JA1F05 222 86 086
KM stand 235000

Auto is van de buurvrouw, welke aan de deur komt met de klacht dat de Scenic smorgens niet start.
Auto is normaal bereden, en thuis geparkeerd.
De volgende morgen wordt de auto gestart en de motor slaat niet aan.
Batterij spanning is oke.
Start motor draait normaal rond.
Start blokering niet actief.

Als bijlage de data parameters tijdens het starten.

http://www.detc.nl/RENSCENIC_35-SN-GX_St...

http://www.detc.nl/RENSCENIC_35-SN-GX_St...

Een Foutcode was aanwezig, wat betreft de ECU condensator.
(Spanning op de piezo injectoren te laag - 50V) - foutcode gewist, deze komt met starten niet terug.
Fout code was reeds eerder aanwezig en auto reed normaal.

Wat mij opvalt is dat de rail druk tijdens het starten niet boven de 5 - 20 bar komt.

Graag tips om de auto toch rijdend te krijgen, vervangen ECU / hogedruk pomp?

CarManScan

Geplaatst door CarManScan (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

timhoeks2 (0) PRO, 13 jaar geleden

doen eerst een een verstuiver retourtest. met die 20 bar ga je het niet redden, moeten er 250 zijn, minimaal. en uiteraard zeker weten dat er voldoende brandstof is en het systeem goed ontlucht is...

8je (0) PRO, 13 jaar geleden

Het starttoerental is ook erg laag.

alfons262 (0) PRO, 13 jaar geleden

haal de drukleiding tussen hdpomp en commonrailpijp eens los en starten.komt er redelijk wat uit is pomp goed,druppelt het dan is hdpomp stuk.

CarManScan (0) PRO, 13 jaar geleden

Het lage start toerental, kwam omdat de accu net bij de diagnose al wat minder werd.
Heb de leiding losgehaalt en idd, drup drup... nauwlijks iets, tank is kwart vol, brandstofleidingen vol, zonder luchtbellen.
Met remmenreiniger slaat de motor wel aan, en zelfde data als met starten wat betreft de rail druk etc.
Wat mij opvalt is dat de brandstof temperatuur 60 graden is, dit ook met gehele koude motor. ( Gelijk uitlezen na een koude nacht )
Enig idee waar de temperatuur sensor zit van de brandstof?

Vervangen pomp: Nieuwe? of "gebruikte " van een demontage bedrijf?

(Heeft iemand interesse in de auto? ;-) deze kan zo opgehaald worden tegen een beetje vergoeding :-) )

abc (0) PRO, 13 jaar geleden

rv tegen de chassibalk zet eeen elektrische opvoerpomp achter de motor ,kijk eens of die pompt gaat nog wel eens vast zitten

CarManScan (0) PRO, 13 jaar geleden

Hmmm was nog met de auto bezig (even pauze vanwege de kou en sneeuw) maar is zo in ene foetsie ???, en schijnt bij stijl en kok in Landsmeer te staan ? ? ?

Ooit meegemaakt dat een eigenaar zo maar de auto in ene mee neemt zonder iets te zeggen terwijl je de eigenaar notabene op de hoogte houd van de werkzaamheden en daarbij rekening houd met het beperkte budget?

Mocht ik nieuws hebben dan meld ik dat hier.

CarManScan (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik heb de "Live data" verwijderd, mocht iemand interesse hebben, mail me maar.

Siem Bijman (165) PRO, 13 jaar geleden

[quote=CarManScan]Het lage start toerental, kwam omdat de accu net bij de diagnose al wat minder werd.
Heb de leiding losgehaalt en idd, drup drup... nauwlijks iets, tank is kwart vol, brandstofleidingen vol, zonder luchtbellen.
Met remmenreiniger slaat de motor wel aan, en zelfde data als met starten wat betreft de rail druk etc.


(Heeft iemand interesse in de auto? ;-) deze kan zo opgehaald worden tegen een beetje vergoeding :-) )[/quote]
Was misschien niet zo handig de auto van de buurvrouw te koop te zetten Carmanscan.....

CarManScan (0) PRO, 13 jaar geleden

Beste Siem, dit was juist het idee van de buurvrouw i.v.m. de kosten...
(Ze was er bij toen ik een en ander plaatste hier)
Vind het echter erg opmerkelijk dat er dus geen geld is en de auto toch naar de garage gebracht wordt.

We zullen wel zien ;-) ik weet in ieder geval dat men daar wel een pomp kan vervangen, maar niet kan nakijken of deze ook op de juiste manier werkt :-)

Siem Bijman (165) PRO, 13 jaar geleden

Ik weet het wel Carmanscan, want maken we allemaal wel eens mee. Soms doe je je uiterste best om de kosten laag te houden en plotseling hoor je dat het probleem is opgelost door een ander die wel 3 dure onderdelen (opvoerpomp, alle injectors en uiteindelijk hogedrukpomp) mocht vervangen voor het echt was opgelost. Blijkbaar was toen het geduld op en het geld weer voldoende....

Het zij zo, knop omdraaien en op naar de volgende klus!

autobedrijf schijf (0) PRO, 13 jaar geleden

Misschien dat iemand er iets aan heeft, wij hadden hier een zelfde probleem met dit type auto en hiervan bleek de electr. brandstofpomp r.v. net boven stuurhuis tegen chassisbalk kapot te zijn. Na een paar tikken ertegen doet hij het weer even, maar natuurlijk toch een nieuwe gemonteerd.

abc (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=abc]rv tegen de chassibalk zet eeen elektrische opvoerpomp achter de motor ,kijk eens of die pompt gaat nog wel eens vast zitten[/quote]
dat zeg ik

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.