Suzuki Baleno: Banden Suzuki Baleno (hatchback) 1999

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,

Ik heb een Suzuki Baleno hatchback uit 1999. Ik merk echter tijdens het rijden dat de auto erg gevoelig reageert op stuurbewegingen en erg "wif" rijdt. Nu heb ik er de originele velgen onder met de bijbehorende banden (door suzuki dealer gemonteerd) onder. Deze zijn echter aan vervanging toe en ik vroeg mij af of een ander formaat of merk band invloed heeft op het stuurgedrag van de auto. Heeft iemand tips (voor formaat) of een aanrader voor banden?

mukkie2010

Geplaatst door mukkie2010 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Baleno? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

johan 56 (0), 13 jaar geleden

Ik heb een Estate uit 98. Heb een tijdje met vredestein t trackbanden gereden omdat er 2 nieuwe van dat type opzaten toen ik hem kocht. Net of je in snelle bochten achter zwenkwielen had zitten. Waardeloos.
Heb hem laten uitlijnen voor en achter. Dat hielp wel iets maar het was pas over toen ik er nieuwe toyo's onder deed. Nu rijd ie strak.
De baleno is dus wel erg gevoelig voor het type band. Ik heb alleen ervaring met toyo's. Ik zou wel standaard maat aanhouden, breder geeft alleen meer verbruik en kans op aquaplaning.

mukkie2010 (0), 13 jaar geleden

Hallo Johan,

Ik woon zelf ook in de buurt van St Anna. Waar en welk type Toyo heb je laten monteren?
Ik kom de Proxes NE 185/60 R14 82H tegen voor 48,60 p/s of de PROXES CF 1 185/60 R14 82H Velgbeschermingleiste asymmetric voor 48,70 p/s.

Mijn oorspronkelijk idee was om Fulda's EcoControl 185/60 R14 82T te monteren. Deze behalen goede resultaten in de duitse ADAC test. Ik weet echter niet of daarmee mijn probleem is opgelost.

johan 56 (0), 13 jaar geleden

Mijn baleno is nog van begin 98, oude type dus met "13"velgen. Met "13 "velgen is ie nog wat gevoeliger, vooral de Estate met z'n lange achterkant.
Als die Fuldaas in een test er goed vanaf komen dan kun je ze met gerust hart laten monteren. Als je probleem dan nog niet over is blijft alleen uitlijnen, ook de achteras kan bijgesteld worden, of de (achter)schokdempers over. Als die matig presteren kun je ook zulke klachten krijgen.

mukkie2010 (0), 13 jaar geleden

Ik heb de Fulda's besteld. Bedankt voor je informatie Johan. Ben benieuwd of mijn problemen hiermee zijn opgelost. De Baleno moet binnenkort ook voor een beurt dus wellicht dat daar ook nog e.a. aan het licht komt mbt de schokdempers achter. Ik hoop het niet want dat zijn wel dure jongens, rond de 100euro ps dacht ik.

mukkie2010 (0), 13 jaar geleden

De Fulda's zitten er inmiddels onder. Het probleem is een stuk minder geworden is nu wel beheersbaar. Bleek dat achter nog het wettelijk minimum 1,7-1,8mm aanwezig was en voor 2,5 a 3,3 mm. De banden voor zijn gelijkmatig afgesleten, achter iets aan de buitenranden meer afgesleten. De medewerkers van Bandentrend wisten mij te vertellen dat uitlijnen voor de Baleno niet noodzakelijk was omdat de voorbanden gelijkmatig waren afgesleten en de achteras oid niet gesteld kon worden?

Service bij Bandentrend overigens prima!

johan 56 (0), 13 jaar geleden

De sporing van mijn achterwielen is een paar jaar geleden wel gesteld. Heb er zelf bij gestaan. Kostte wel wat moeite want die bout zat redelijk vast.
Als die banden ietsje scheef slijten dan is het misschien toch de moeite waard?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.