Fiat Cinquecento: verwarming cincquecento

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 900

Hallo, de verwarming word niet erg warm .Na 20km blaast hij nog steeds niet erg warm.We hebben geen tempmeter op dash board ,dus ik weet niet hoe warm hij echt word.Heeft iemand een idee? Groet Rob

robbie01

Geplaatst door robbie01 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Cinquecento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Thermostaat defect. Deze (laten) vervangen.

robbie01 (0), 13 jaar geleden

Dank u voor het bericht ,maar ik wil dat zelf doen .Maar hoe doe ik dat ...Groet Rob

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Vrij simpel: thermostaat zit met 2 schroeven vast. Die 2 los maken en de 3 slangen losmaken. Echter: er zijn 2 uitvoeringen. Het verschil zit in de diameter van de slangaansluitingen en de bevestiging van de temperatuursensor. ( 10 of 12 mm ). Dus eerst even kijken welke van toepassing is.
Na het verwijderen nieuwe pakking monteren en nieuwe thermostaat. Daarna koelwater bijvullen.
Een model kun je zien op www.hbase.nl , daarna je kentekennummer invullen en dan klikken in de linker rij op "koeling" .

robbie01 (0), 13 jaar geleden

en dan nog het volgende probleempje.Volgens mijn dochters kraakt hij als je schakeld van de 5 naar de 3 en van de 4 naar de 3 . Is ook zo. Of ik nu rustig schakel of gewoon soms wel, soms niet .Wat zou het probleem kunnen zijn ? groet ROb

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Zal een synchromesh zijn die niet helemaal 100% meer is of de koppeling komt niet helemaal goed vrij. Is vaak op te lossen door de koppeling goed af te (laten) stellen of de olie in de versnellingbak te vervangen door een dunnere.

robbie01 (0), 13 jaar geleden

Dank u , we hebben de koppeling al wat meer vrije slag gegeven.Maar dat heeft niets uitgemaakt .Koppeling afstellen is dat dan hetzelfde ? en welke olie raad u aan? En wat betreft de synchromesh ring is dat te doen zelf ? groet Rob

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Nu zal er vermoedelijk 80W90 olie in de bak zitten. Vervang het maar eens door ATF-olie ( Dexron ). En méér vrije slag geven komt het vrijkomen v/d koppeling niet ten goede. Iets vrije slag is oké maar niet te veel.
Een synchromesh vervangen is geen peuleschil. Daarvoor moet de bak er onderuit en helemaal open. Dat is echt vakwerk van een vakmonteur,

robbie01 (0), 13 jaar geleden

We beginnen maar met het makkelijkste .Kunnen we nog altijd verder .Bedankt voor de hulp en nog een fijn weekend. Groet Rob

robbie01 (0), 13 jaar geleden

Hoi,toch nog eens ff over de verwarming .Als de motor een tijdje(10 min) stationair heeft gelopen,dan worden beide slangen warm.Boven en onder.Zet ik de verwarning helemaal op warm en stand 3 aan dan blaast tie ff warme lucht en dat word stilaan minder warm.geef ik gas dan word hij warmer,laat ik gas los word hij weer minder.Duurt wel lang voordat hij in het begin warm word.Als ik in de slangen knijp,heb ik het idee dat er niets in zit. (misschien verbeelding).Normaal moet het koelwater toch reageren in het tankje ,als ik in de slangen knijp.Dan de ingaande slang naar de kachel word flink warm maar de uitgaande slang is de helft minder warm.Pfff.. De ventilator werkt wel die slaat na een tijdje aan. Nog enig idee? toch de thermostaat of iets anders? Groet Rob

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Je verhaal klopt helemaal. Met een stationair draaiende motor is de waterverplaatsing gewoonweg te weinig om constant warme lucht te verkrijgen omdat domweg het koelwater te veel wordt afgekoeld door de ventilator.
Geef je gas, heb je een veel grotere waterdoorstroming. Simpel. Uiteraard is de uitgaande zijde ALTIJD kouder dan de ingaande.........Nu nog meer dus. Thermostaat dus vervangen.

robbie01 (0), 13 jaar geleden

ok , zal dat van de week doen.Ik laat u weten of het resultaat heeft gehad groet Rob uit Voerendaal

robbie01 (0), 13 jaar geleden

Ja hoor thermostaat stond helemaal open .Deze vervangen en nu word hij weer lekker warm. Sorry voor de late reactie groet rob

robbie01 (0), 13 jaar geleden

is het ook mogelijk om een klok erin te zetten met temp meter erop.Het is een young Gr Rob

robbie01 (0), 10 jaar geleden

Klokje is niet meer nodig omdat de auto verkocht is toch nog hartelijk dank .kan een slotje op

robbie01 (0), 10 jaar geleden

Klokje is niet meer nodig omdat de auto verkocht is toch nog hartelijk dank .kan een slotje op

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Cinquecento of stel zelf een nieuwe vraag.