Suzuki Baleno: Achterruitenwisser probleem Suzuki Baleno 1999

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,

Sinds ik mijn autoradio heb vervangen heb ik een probleem met de achterruiterwisser. Zodra de motor wordt gestart gaat de achterruiterwisser aan en reageert niet meer op de schakelaar op het stuur. De wisser wil dus niet meer uit. Wanneer de auto op het contact staat gaat de wisser niet aan.

Al geprobeerd:

Bekabeling van radio los gehaald (iso stekkers, aan originele bekabeling niets veranderd)
Oude radio weer aangesloten (geen oplossing)
Nieuwe radio aangesloten (geen oplossing)
Geen radio aangesloten (geen oplossing)
Zekering doorgelopen geen defecten.

Wellicht heeft iemand nog tips?

mukkie2010

Geplaatst door mukkie2010 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Baleno? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

johan 56 (0), 13 jaar geleden

De bekabeling pikt dus ergens onderweg ergens continuespanning of massa op (ik heb geen idee of de motor + of min geschakeld wordt) die die ruitenwissermotor in gang zet.
Als je die radio er niet bij genoemd had dan zou ik eerst eens de kabeldoorvoer bij het scharnierpunt van de klep checken, die beweegt tenslotte regelmatig en als daar wat isolatie is weggeschuurd???
Ik weet dat de kabelboom boven de rechter portieren naar het dashboard gaat. Dus loopt ie ook ongeveer langs de inbouwplek van de radio. Is daar iets beschadigt geraakt of klem komen te zitten?

mukkie2010 (0), 13 jaar geleden

Na tijdelijk de aansluitstekker van de achterruitenwisser te hebben gedemonteerd (geen tijd gehad om alles door te meten) loop ik nu tegen het volgende probleem aan. De ruitensproeiers werken nu zowel achter als voor niet meer daar waar deze voorheen wel prima functioneerden (niet bevroren). Wanneer ik de sproeierknop indruk hoor ik ook geen geluid van de sproeimotortjes. Ik kan mij niet voorstellen dat dit allemaal door het vervangen van enkel een autoradio komt. Zou het mogelijk kunnen zijn dat mijn schakelaar aan het stuur defect is? Ik zal sowieso achter bij de klep nog even goed naar de bedrading kijken.

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

zekeringen heel?

mukkie2010 (0), 13 jaar geleden

Hallo Hans,

Daar zal ik zeker even naar kijken vanavond. Heeft iemand hier ook een overzicht van de zekeringen/electra van de Baleno? Dan kan ik exact zien welke zekering waarvoor dient.

mukkie2010 (0), 13 jaar geleden

Hallo Hans en Johan,

Ik heb inmiddels het probleem gevonden. De zekeringen waren allemaal prima in orde ook de bekabeling stond keurig spanning op. Het probleem bleek een defecte ruitenwisser schakelaar te zijn. Deze maakte geen contact waardoor de wisser niet uit ging. Bij hard aandrukken van de schakelaar werkt alles naar behoren. Volgend weekend even schakelaar demonteren en inspuiten met WD40 en eens kijken of hij dan weer goed werkt. Een nieuwe schakelaar was vrij prijzig. Deze moest nog 60 euro kosten.

Ook veroorzaker vochtprobleem bij toeval ontdekt. Het afdekrubber waardoor het slangetje naar de achterruiterwisser sproeier loopt via de achterklep zat los. Hierdoor kwam vocht naar binnen.

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

Oke, weer opgelost.
Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Baleno of stel zelf een nieuwe vraag.