Citroën Berlingo: Gloeisysteem 2.0 HDI

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: RHY DW10

Hey mannen,
gloeit een 2.0 HDI bij deze nacht-temperaturen??

Buurman klaagt dat de wagen tegenwoordig slecht aanslaat bij koude motor.
Gloeibougies zijn alle 4 in orde, gloeirelais krijgt voeding op een dikke zwarte draad en op een draad van de 5-dradige stekker. Massa is ook goed.
De dikke groene draad die naar de bougies gaat, krijgt GEEN voeding, terwijl ik de relais precies wel voel "klikken".

Dus misschien dat de relais om zeep is, of is het bv. gewoon nog niet koud genoeg vooraleer de gloeibougies stroom krijgen???
Heeft een HDI eigenlijk voorgloeien nodig om aan te slaan bij deze temperaturen???

I weet dat het slecht-aanslaan nog andere oorzaken kan hebben, maar had graag eerst de juiste werking van het gloeisysteem geweten. Buurman blijft hameren op het gloeisysteem dat defect is, maar is weinig op de hoogte van de HDI motoren van tegenwoordig.

Op accecit vind ik eigenlijk weining info terug over het gloeisysteem

Groeten

Saxofreak

Geplaatst door Saxofreak (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

bij -5 begint een HDI te voorgloeien. zal dus soms net op het randje zitten.


relais gaven dacht ik nog wel eens problemen

GOVA (0) PRO, 13 jaar geleden

Een DW10 gloeit vanaf 10°C boven het vriespunt.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

@ gova, weet je dit zeker? Ik meen dat de HDI's (1.4 1.6 2.0) pas bij -5 gaan gloeien. sterker nog, volgens mij heeft een HDI geen voorgloeistysteem nodig om aan te kunnen slaan

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

haha, is inderdaad gloeien, maar zo kort. zie ik niet als voorgloeien

alfons262 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Renaultmonteurtje]haha, is inderdaad gloeien, maar zo kort. zie ik niet als voorgloeien[/quote]
nou renaultmonteurtje,hou hem eens aan de gloeistift vast voor de duur van 5 seconden,zal ik kijken hoe lang je hem vast houdt! kijken of je het dan nog niet ziet als voorgloeien!

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

ja het wordt wel warm, maar 0.25 sec voor gloeien, kom op das zeer kort.

Saxofreak (0) PRO, 13 jaar geleden

Beste GOVA, waar vind u deze info terug??? Gewoon op Accecit of??? Heel handig wel!

Vorige week hadden we 2 DW10's staan, een Berlingo 1 (met opvoerpomp) en een Berlingo 2 (met aanzuigpompje op de motor).

Dus even wat metingen gedaan, de Berlingo 1 gloeide wel voor, de Berlingo 2 begon pas te gloeien bij het bedienen van de startmotor.

Vind het wel gek, aangezien het beide 2.0 HDI's zijn. Denk wel verschillende brandstofsystemen...

Saxofreak (0) PRO, 10 jaar geleden

Het lag aan de gloeirelais. Probleem verholpen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.