Peugeot 307: Storing emissiesysteem

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDiF

Oud probleem (http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... dat toch teruggekomen is:
-"Storing Emissiesysteem" op de infodisplay
-Brandend motormanagementlampje op het instrumentenpaneel, soms gecombineerd met vermogensverlies door noodloop
-Soms spontaan hikken tijdens het rijden, een zeer enkele keer uitval
-De storing emissiesysteem is te creëeren door goed door te trekken, vooral bij koud weer

Auto is gisteren bij de dealer geweest. Omdat ik pas een keer de stekker op de kunststofklep naast de turbo zelf heb losgetrokken, heeft de garage het gehouden bij resetten en verder de storingscodes niet onderzocht.

Als waarschijnlijke oorzaak wordt de additieventank aangewezen. Blijkbaar ben ik ergens overheen gereden waardoor ook de brandstofkoeler onder de auto ingedeukt is. Aan de additieventank kan ik zelf niets zien. Ik had eerder een storing met betrekking tot het additief verwacht als de tank/pomp inderdaad defect is.

De garage bestelt een additieventank van dik €500, wat veel geld is voor een misschien-oplossing. Heeft iemand een soortgelijk probleem meegemaakt?

AntonenJolien

Geplaatst door AntonenJolien (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

39 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

zie dat ze er 10w40 in hebben gegooid echter door peugeot word 5w30 aangegeven als goeie olie (deze is tegenwoordig voor alle hdi motoren)

lees dat ze storing hebben uitgelezen en geen storing gevonden
dit is dan niet een met ervaring die uitgelezen heeft
want als je motormanagement lampje heeft gebrand is er altijd een storing (dus ook storing code)
als ze naar bsi (inteligente service centrale) gaan dan kun je ook storing uitlezen
wanneer je op f5 drukt krijg je een complete geschiedenis met storing die gekomen is en verdwenen zijn
dit gebruik ik altijd voor airbag storing omdat deze meteen uit de eenheid verdwijnt

ben bang dat de werkzaamheden van de vorige keer (turbo en uitlaat ) niet perfect is
mogelijkheid is ook problemen met de commonrailsensor (dit is echter komplete commonrail dan)
ugr klep wat soms kuren vertoont
brandstofpomp wat soms kuren vertoont

storing betreffende additief dan moet je een storing hebben
enigste wat ik heb meegemaakt is dat de eenheid kapot was en vervangen diende te worden maar meer niet
en inderdaad additief tank kapot gereden (was zak dus alleen huis diende te vv worden)

dus zoals boven gezecht eerst goed laten uitlezen dan kunnen ook wij weer verder

AntonenJolien (0), 13 jaar geleden

Auto is vandaag weer uitgevallen tijdens het optrekken. In noodloop doorgereden naar garage.
Snel uitgelezen:
"Tijdelijke storing. Regelcircuit hoge druk brandstof Vuldruk van de pomp te laag of nagestreefde waarde te hoog
Tijdelijke storing. Regelcircuit hoge druk brandstof Druk lager dan voorgeschreven"
Tijd voor uitgebreide storingsanalyse was er niet. Zal ik binnenkort laten doen.

Ik vermoed zelf dat de ingedeukte brandstofkoeler te weinig brandstof doorlaat. Dat zou ook verklaren waarom er juist bij optrekken (grote brandstofstroom) en lage temperaturen (dikkere brandstof) problemen zijn.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

brandstof filter vervangen./

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij en gezond leidingstelsel, zou het brandstoffilter hoofdverdachte zijn, maar die (vermeende???) ingedeukte brandstofkoeler zou in dit geval best de boosdoener kunnen zijn.

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

brandstoffilter kan een storing geven
maar als het goed is heeft hij pas een nieuwe filter (grote beurt om 4 jaar) de km weet ik niet anders zou het langer kunnen zijn
tevens weet ik niet hoeveel km hij heeft gelopen
hoge druk zie ik eerder de commonrail sensor naar voren komen
maar dan zou ik beter kunnen zeggen na beschikking over p-code
als je p-code hebt kan ik iets meer mee
ik kan dan kijken via peugeot hoe en wat
dan kan ik ook vertellen wat je het beste kan doen
moet dan laatste 8 cijfers hebben en p-code
p1112 zou het kunnen zijn maar kan i

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

brandstofkoeler wordt normaal in de retour gezet, naar de tank.

90% zeker dat de storing wordt veroorzaakt door het filter

AntonenJolien (0), 13 jaar geleden

Auto heeft vorig jaar grote beurt gehad maar zal voor de zekerheid brandstoffilter nogmaals laten vervangen.
De brandstofkoeler is echt ernstig ingedeukt.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

foto mogelijk?

het lijkt soms erger dan het is... en zonder foto, is het lastig beoordelen

AntonenJolien (0), 13 jaar geleden

[quote=AntonenJolien]Bij deze.[/quote]
[url=http://img686.imageshack.us/i/image0621u...][img]http://img686.imageshack.us/img686/9279/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Lijkt idd flink beschadigd, maar of dit alleen de lamelletjes zijn of ook de brandstofleiding ingedrukt is, valt op de foto weer niet te zien.

AntonenJolien (0), 13 jaar geleden

Heb nog even gekeken en gevoeld maar kan zelfs dan niet zeggen of leiding dichtgedrukt is. Zit deze koeler nu in de aanvoer of in de retour?

Brandstoffilter lijkt vorig jaar niet vervangen te zijn (basisbeurt). Verdere historie heb ik niet van de auto.

Bestaat er ook een mogelijkheid om de storing zonder speciale hulpmiddelen te resetten? Als het voorkomt is het niet echt veilig als je maar moeizaam optrekt en net 120 km/h haalt.

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

de enigste manier is om de motor opnieuw te starten
en hopen dat hij naar tijdelijk storing gaat en minder last van hebt
echte oplossing betrekking op resetten is er niet
of je moet de probleem verhelpen

AntonenJolien (0), 13 jaar geleden

Auto is nog een paar keer uitgevallen. Dit komt vaker en heftiger voor bij het vragen van vermogen en bij lage temperaturen.

Auto is daarna naar de garage geweest. Beurt gehad inclusief brandstoffilter en 5W10 olie. Brandstoffilter is door garage aangegeven als meest waarschijnlijke oorzaak van de storingen.

Additieventank was inderdaad lek maar nog niet leeg. De brandstofheater (dus het is geen koeler!?) is nog steeds niet vervangen vanwege probleem met het distributiecentrum van Peugeot.

Na een paar honderd km bij lage temperaturen lijkt het probleem nu inderdaad opgelost. Het zal dus inderdaad het brandstoffilter zijn geweest.

harry4203 (430) PRO, 13 jaar geleden

ik weet niet wie je dat heeft wijsgemaakt, maar dat ding op de foto is absoluut een koeler.

AntonenJolien (0), 13 jaar geleden

Niet wijsgemaakt, daarom schrijf ik het met een (!?)
Dit was de meneer die zich werkplaatschef van deze grote Peugeot garage noemt.
Volgens hem wordt de brandstof electrisch verwarmd om o.a. vlokken tegen te gaan. Zal wel een vorm van humor zijn.

harry4203 (430) PRO, 13 jaar geleden

dat is wel zo, maar dat onderdeel zit op een andere plek.

AntonenJolien (0), 13 jaar geleden

Interessant. Waar zit die brandstofheater dan?

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

De brandstof(voor)verwarming zit in het huis van het brandstoffilter geschoven.

AntonenJolien (0), 10 jaar geleden

We zijn nu 2 1/2 jaar later en de 307SW 1.6 HDiF blijft een Problemcar.
Hij blijft ernstig hikken/stoten, met name bij koud weer, of nu bij lauwe motor (na ca. 5 min rijden). Het gebeurt meestal een paar keer achter elkaar, meestal als er wat meer vermogen gevraagd wordt, ook regelmatig als de cruise control op 130km staat. Bij zeer koud weer en vragen van vermogen valt de auto soms zelfs uit, al is dit minder erg dan het geweest is. Ook is het een tijd geleden dat ik de melding Storing Emissiesysteem heb gezien.

Na een kleine beurt (188.000 km) door de Peugeot garage deze week heb ik de volgende analyses mee naar huis gekregen:
-Storingen P1445 (Systeem additiefinspuiting), -P1351 (Circuit voorgloeirelais), -P0335 (Signaal motortoerental)

De lijst met reparatie adviezen:
-Condensor is lek/airco vullen, -Verstuiver 3 lekt pakking brandplaatjes vervangen, tankvlotterring zweet, remvloeistof verversen
diverse storingen:
-roetfilter vervangen, eolys roetfilter vullen + resetten, - bedrading toerental controleren, indien bedrading ok is toerentalring vervangen (dan ook het advies om de distributieriem/waterpomp/multiriem te vervangen deze moeten los), -additiefpompje vervangen

Na deze beurt stinkt de auto naar uitlaatgas, waarschijnlijk door de lekkende verstuiver. Het oliepeil staat nu al opvallend hoog.

Deze Peugeot garage kent de historie van de auto nog niet, ik ga ze deze nog toelichten:
-mei '09 122k km, auto gekocht als ex- lease auto
-dec '09 133k km, turbo en roetfilter zijn vervangen door niet-Peugeot garage
-jan '10 begin problemen. Hikken/uitvallen en storing emissiesysteem
-mrt '10, 136k km, koppeling is vervangen
-mei '10, rechts voor wielkuip vervangen omdat de oude aan gruzelementen lag
-dec '10, 148k km, basisbeurt, additieftank is vervangen omdat deze gescheurd was
-mei '11, 155k km, ingedeukte brandstofkoeler is vervangen
-okt '11, accu vervangen
-mrt '12, 167k km grote beurt, toerentalsensor is vervangen
-feb '13, 183k km, naaflager en fuseekogel rechts voor zijn vervangen
-juni '13, 188k km, basisbeurt, zie boven.

Andere zaken die altijd opvallend zijn geweest:
-De watertemperatuur meter op het dashboard komt nooit boven de 75ºC (is gecheckt door garage en er zou geen probleem zijn)
-Het olieniveau is vaak eerder te hoog dan te laag, ik hoef in elk geval nooit bij te vullen (Zou kunnen door storing met Eolys)
-Het lijkt erop dat het hikken minder is met een nieuw brandstoffilter. Ik heb dit daarom bij elke beurt laten vervangen.
-De dieseltank moet ik nooit verder vullen dan het eerste afslaan. Dit kon vroeger wel, maar nu gaat de tank dan overlopen
-Hoewel ik mijn best doe, is het werkelijke verbruik zelden beter dan 1:15
(Nu even naar een volgende pagina)

AntonenJolien (0), 10 jaar geleden

(vervolg van bovenstaand bericht)
Volgende week ga ik in gesprek met de Peugeot garage om de historie toe te lichten, en het plan van aanpak te bepalen. Vooraf wil ik nog wat zelfonderzoek doen. Op basis van wat er op Problemcar staat zijn er echter een paar hoofdverdachten:
-Tankdopsensor en bekabeling. De magneetjes in de dop zitten op hun plek en werken. Vraag: Waar zit het beste punt om deze door te meten (15 Ohm vs. oneindige weerstand)
-Bekabeling van de toerentalsensor. Vraag: Is dit dezelfde als de BDP sensor?
-Digitaal vervangen/resetten van het roetfilter schijnt effectief te kunnen zijn

Vragen die ik verder nog heb:
-Op basis waarvan baseert deze garage dat het roetfilter vol zit?
-Ik heb een uitdraai meegekregen van "EDC16C Informatie Roetfilter". Belangrijkste parameters:-Additief in roetfilter 98g, -Additief in reservoir: 300g, -Gemiddelde afstand tussen regeneraties 334km, -Afstand sinds de laatste regeneratie: 154km. Wat betekent: "Storing additief systeem: Additief toevoeging niet mogelijk"?
-Kan het zijn dat storing P1351 Circuit voorgloeirelais extra problemen geeft bij het regenereren?

Als iemand kan helpen met de antwoorden en de juiste aanpak hoor ik het graag.

Mercury (0) PRO, 10 jaar geleden

Toch mooi dat je na 2 en half jaar toch nog ff op problemcar vertelt wat je er nog aan hebt gedaan de afgelopen jaren, kan me alleen niet voorstellen dat je gewoon 52000km door hikt en stottert........ maar goed.
Als je in gesprek bent geweest met de peugeot dealer, meldt je dan wel even wat er uit gekomen is? Kan voor een ander wel eens makkelijk zijn...

gr

Mercury, moderator Problemcar.

AntonenJolien (0), 10 jaar geleden

Bedankt Mercury,

Hikken en stotteren is onplezierig, maar als het alternatief is de auto te verkopen met overmatige afschrijving, nemen we het ongerief maar voor lief, in de hoop dat de dealer de oorzaak toch eens vindt.

Ik ben vandaag zelf onder de auto gaan liggen:
-De tankdopsensor zelf doet het (helaas) goed. Gemeten op de stekker achter het achterwiel. Weerstand is oneindig met de dop erop, en 14-15 Ohm met de dop eraf.
-Additieventankje zit meer dan half vol, wel zat er Eolys in de aansluitstekker. Die nu schoongemaakt.

Ik ga wat deze storingen betreft de garage alleen het roetfilter digitaal laten vervangen. Waarschijnlijk is dit niet gebeurd toen het roetfilter daadwerkelijk vervangen is, 60.000 km geleden.

Als er iemand nog iets kan zeggen op de vragen van hierboven, hoor ik het graag.

AntonenJolien (0), 10 jaar geleden

Update: Nu 3 weken probleemloos gereden, waarschijnlijk mede door een schoon brandstoffilter en warm weer. Vandaag wel bij de garage geweest om condensor te vervangen en lekkende verstuiver te vervangen. Omdat er nu geen problemen zijn heb ik toch het roetfilter nog niet laten resetten. Storing P1445 Systeem Additief Inspuiting en P1351 Circuit Voorgloeirelais zijn nog wel aanwezig.

Vraag: Ik tank meestal als de tank pas half leeg is. Hierdoor zal ik relatief veel additief verbruiken. Kan dit ook een oorzaak zijn voor P1445?

Jeroen1978 (50), 10 jaar geleden

En dat is nou precies de reden waarom ik in mijn oude 306'je uit 1996 blijf rijden.

Ik lees op dit forum niets anders dan ellende met computergestuurde bagger.
Foutcode dit, foutcode dat.
Er zijn zelfs mensen die na weet ik veel hoeveel bezoeken aan de garage zo vreselijk wanhopig zijn dat ze de auto maar verkopen.

Vind het knap dat je het zo lang volgehouden hebt.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

P1445 Purge flow sensor circuit High input
EDC16C3 - Additive system. Quantity of additive too high.

kort gezegd
laat de gene die de tank heeft gemonteerd naar laten kijken
want als ik me goed herinner is dit een storing dat er teveel additief in de tank zit

verder heb ik nog nooit meegemaakt dat teveel tanken de additief zo snel leeg is.
als tank vol is zit er 3liter in.
om de 120.000km moet het gemeten worden/bijgevult worden
dan zie ik dat er gemiddeld nog 1 tot1.8liter in de tank zit.

p1351
gloeibougies vervangen
door deze stoirng kan hij waarschijnlijk ook de regeneratieproces moeite mee hebben of zelfs niet doen

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=trucker0werner]P1445 Purge flow sensor circuit High input
EDC16C3 - Additive system. Quantity of additive too high.

kort gezegd
laat de gene die de tank heeft gemonteerd naar laten kijken
want als ik me goed herinner is dit een storing dat er teveel additief in de tank zit[/quote]
Werner, welke tank bedoel je? Deze storing heeft niets te maken met een te vol gevuld additief-tankje, maar geeft aan dat er teveel additief in de brandstof(tank) wordt ingespoten, oftewel de regelstrategie is niet in orde.

AntonenJolien (0), 10 jaar geleden

Er is nu een 1 tot 1,5l additief gebruikt over 40.000km. Dat lijkt dus inderdaad teveel verbruik.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

1-1.5liter is iunderdaad teveel op 40.000km
wat is de gemiddelde regeneratie periodes die gemaakt zijn
in de comptuer staat namelijk hoeveel km gereden is tussen de regeneratieproces van de afgelopen 5regeneratiepogingen.
mocht dit laag zijn dan kan dat een rede hebben op de additief.

@hans
het gaat hier om de 1.6hddi vandaar dat ik de onderste lijn heb aangehouden
EDC16C3 - Additive system. Quantity of additive too high.
letterlijk vertaald hoeveelheid additief is te hoog
maar je zou het ook kunnne omschrijven als hoeveelheid ingespoten additief te hoog

AntonenJolien (0), 10 jaar geleden

-Gemiddelde afstand tussen regeneraties 334km, -Afstand sinds de laatste regeneratie: 154km.
Zie voor meer info bovenstaand bericht d.d. 14 juni 22:24

primera p11 (0), 10 jaar geleden

ik zou ook de storing aan de gloeibougies oplossen.
Dit heeft idd ook invloed op het regeneratieproces.

AntonenJolien (0), 10 jaar geleden

Wat is de beste manier om: P1351 Circuit voorgloeirelais aan te pakken?
Het lijkt me zonde om rücksichtlos de gloeibougies te vervangen terwijl het ook kan liggen aan het relais zelf of de bedrading.
Zit dit relais onderop de zekeringkast?

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Als een goeibougie slecht is of kapot,dan is de rest ook niet veel meer.
Dan beter gelijk alle vier vervangen en eventueel ook het relais,kost je de kop niet.

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

bij 99.99% van de gevallen was het altijd een kapote gloeibougie. tot hede nooit echt iets ander gehad. enige dat ik ooit zag was dat de stekker van de toevoer van stroom van de gloeibougie los zat verder altijd kapotte gloeibougie die kapot waren
relais nog nooit kapot gezien

maar als je achter alles los hebt kun je het eenvoudig meten of het alleen gloeibougies zijn of dat het iets anders is.
blindelinks durf ik eigenlijk te zeggen dat het de gloeibougies zijn

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Die gloeibougies spelen een grote rol bij het regenereren.

LuckyMe (0), 10 jaar geleden

[quote=trucker0werner]P1445 Purge flow sensor circuit High input
EDC16C3 - Additive system. Quantity of additive too high.

kort gezegd
laat de gene die de tank heeft gemonteerd naar laten kijken
want als ik me goed herinner is dit een storing dat er teveel additief in de tank zit

verder heb ik nog nooit meegemaakt dat teveel tanken de additief zo snel leeg is.
als tank vol is zit er 3liter in.
om de 120.000km moet het gemeten worden/bijgevult worden
dan zie ik dat er gemiddeld nog 1 tot1.8liter in de tank zit.

p1351
gloeibougies vervangen
door deze stoirng kan hij waarschijnlijk ook de regeneratieproces moeite mee hebben of zelfs niet doen[/quote]
[quote=primera p11]Die gloeibougies spelen een grote rol bij het regenereren.[/quote]
Excuses dat ik op dit topic 'inbreek', maar er wordt hier ook zoveel interessants gemeld....

Heb ook constant P1351 alsmede P1445 foutmeldingen. Zouden kapotte gloeibougies bij mij misschien het lichte gestotter tijdens optrekken kunnen veroorzaken? En het regeneratieproces zit in elk geval ook niet helemaal lekker, omdat de auto ondanks dagelijkse 200km snelweg nog elke week 10minuten op de parkeerplaats staat te 'loeien'. Wellicht een incomplete regeneratiecyclus?
Het lijkt me de moeite waard allereerst de gloeibougies maar eens te latgen vervangen. Iemand een schatting van wat dit me gaat kosten (307 1.6 HDiF, 2004, 260.000km)?

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

voor de gloeibougies moet de inlaat eruit en waarschijnlijk ook deel van de egr buis los. zit allemaal achterop de motor
rond de 300-400euro kan je dan zitten inc montage. (kan verschillen per bedrijf)
laat tevens ook je addatief systeem controleren als hij dan toch binnen zou staan

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Het regenereren is een proces waar een aantal componenten een belangrijke rol in spelen.
Als een van die componenten niet goed meer functioneert zal dat invloed hebben op het regeneratie proces of dat het zelfs afgebroken word.
Met als gevolg een storingsmelding of niet regenereren.
Gloeibougies hebben tegenwoordig meerdere functies,zeker bij diesels.
De functie van een gloeibougie is tegenwoordig niet alleen maar dat lampje wat een paar seconden oplicht 's morgens.
Gloeibougies zitten tegenwoordig ook in het koel circuit teneinde de motor sneller op te warmen tijden de koude periode.
Ook blijven ze veel langer nagloeien dan vroeger,ook om de boel snel op bedrijfstemp te krijgen.
Werken ze niet meer naar behoren dan zal dat tot vervuiling leiden en storingen.
Vroeger had een gloeibougie alleen een functie bij de koude start,was tie kapot had dat alleen invloed daarop.

LuckyMe (0), 10 jaar geleden

Dank voor jullie uitleg. Zal er na de vakantie wel eens naar (laten) kijken.

AntonenJolien (0), 10 jaar geleden

Finale update over het hikken van de motor.

Sinds juni heb ik helemaal geen problemen meer gehad en leek zelfs het verbruik beter. Waarschijnlijk heeft de garage toch het roetfilter digitaal gereset. Aan de gloeipluggen heb ik niets meer gedaan. Daarin zat het probleem dus niet.

Vanwege een auto van de zaak heb ik de 307 nu verkocht.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.