Renault Scenic: Alleen 5de versnelling

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,

Me vriendin heeft het volgende probleem, bij het verlaten van de parkeerplaats, gaat in zijn achteruit nog alles goed.
Ze wil vooruit rijden en krijgt de auto niet meer in de eerste versnelling.

Na een snelle test, blijkt de auto alleen nog in zijn 5 gezet te kunnen worden.
Dacht het eerste aan de vorst, dus ff de auto laten lopen, maar dat leverde niks.
Daarna eronder gekropen om te zien of de stang van de versnellingspook los geschoten was.
Dit was ook niet het geval.
Heb nog geprobeerd om met de hand een andere versnelling te kunnen kiezen maar dit gaat niet.

Nu heb ik een aantal berichten gelezen over versnellingsbak problemen, en helaas geen probleem gevonden met een senic met zelfde klacht.
Wel van andere types, nu is mijn vraag kan dit hier dus ook aan die moer van de 5de versnelling liggen.
Hier wordt dus geschreven dat er een deksel verwijderd moet worden en eventueel een moer aangedraaid moet worden.

Wie o wie heeft wat tips en instructies voor me.

En als het inderdaad die moer zou kunnen zijn, zit deze dan aan de buitenkant van de versnellingsbak aan bestuurderszijde onder het deksel en is deze wit van kleur.
Er is recentelijk nog links en rechts de assen vervangen en nieuwe tripods geplaatst.

Auto had tot vandaag, dus geen klachten onder het rijden en schakelen.

gr Jeroen

jeroen2674

Geplaatst door jeroen2674 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

renault-monteur (0) PRO, 13 jaar geleden

klopt helemaal

jeroen2674 (0), 13 jaar geleden

Dus het is die stomme moer.

Maar nu komt het, als ik dat kapje eraf haal, dan kan het toch niet zo simpel zijn als die moer erop draaien en hij doet het weer ?
Neem aan dat er iets gesteld moet worden, mss dat jij weet of er ergens een handleiding of zo te vinden is om dit te doen.

Heb helaas niet zo'n goeie ervaringen met sleutelen aan deze auto, lijkt wel of er een vloek op zit.

Stom voorbeeld, stofhoezen vervangen, wordt stukje mee gereden linker as kapot.
As bij de onderdelen boer gehaald en laten monteren in de garage (advies).
Blijkt de tripod ook beschadigd te zijn en de motorsteun

Als het weer iets beter wordt, probeer ik hem in de garage te krijgen en ga ik die kap verwijderen en kijken wat ik aan tref.

Eventuele tips en of instructies zijn van harte welkom.
Want ben ze helaas niet echt tegen gekomen in beide forums, of heb er overheen gelezen.

gr jeroen

jeroen2674 (0), 13 jaar geleden

niemand verdere instructies, of is het gewoon loshalen en dan zien wat ik aantref

renault-monteur (0) PRO, 13 jaar geleden

de precieze klacht bij die losgelopen moer is normaal dat ie uit de 5 schiet.
maar ik zou gewoon het deksel eraf halen. je moet toch ergens beginnen.

denny-renault (0) PRO, 13 jaar geleden

als de bout er nog gewoon opzit,kan het nog zijn dat er 2 versnellingen tegelijkertijd ingeschakeld zijn,zwarte kap eraf halen,dan zit er een opening en zou je met een haak de tandwielen terug kunnen trekken

renault-monteur (0) PRO, 13 jaar geleden

klopt collega!

jeroen2674 (0), 13 jaar geleden

[quote=renault-monteur]de precieze klacht bij die losgelopen moer is normaal dat ie uit de 5 schiet.
maar ik zou gewoon het deksel eraf halen. je moet toch ergens beginnen.[/quote]
Ja en hier is het net andersom, hier kan die dus alleen maar in de 5.
En heb niet veel zin om kilometers met de auto in alleen de 5 te gaan rijden, dan weet ik zeker dat er wat stuk gaat.

Dat met die tandwielen zou ook nog heel goed kunnen...
Wel jammer dat er over renault zo weinig te vinden is op het internet, zoals bij opel en ford.

En allemaal bedankt voor de reacties.

Mocht ik er weer wat weten of wat ontdekt hebben laat ik iets weten....

Alle hulp zoals afbeeldingen is nog altijd welkom.

gr jeroen

fitz (0), 13 jaar geleden

http://en.calameo.com/read/00002232085db... misschien heb je daar wat aan... succes iig

fritzje (0) PRO, 13 jaar geleden

deksel er af halen inderdaad, pook in vrij zetten en dan kijken of de 2 kortere schakelassen gelijk liggen dit zijn 2 assen die kort naast elkaar zitten met een diameter van pak en beet 1,5 cm en steekt iets van een paar cm uit. daar onder zit een langere schakelas die met een vork op je 5e versnelling zit waar je op kijkt. deze moet ook vrij staan. mocht hier een afwijking inzitten dan proberen met de hand de schakelas die verkeerd zit weer terug te trekken/duwen. eventueel pook in vrij stand naar links of rechts bewegen.

jeroen2674 (0), 12 jaar geleden

Helaas heb ik geen oplossing kunnen vinden.

De auto is inmiddels afgevoerd naar de sloop....
Toch iedereen bedankt voor de hulp.

gr jeroen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.