Renault Espace: Espace III V6 '98 (Z7X) Co te hoog, wie weet raad?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.9 (Z7X)

Ik heb een Renault Espace uit 1998, V6 2.9 met als motorcode Z7X.

We proberen hemel en aarde te bewegen om deze auto door de APK te krijgen -[i]na ruim 1000 euro gespendeerd te hebben[/i]- is deze auto hélemaal goed, behalve... de Co waarde. Wát we ook doen: niets helpt en eerlijk gezegd zijn we nu ten einde raad, wanhopig zelfs.

Inmiddels zit er een nieuwe katalysator onder, zijn de bougies vervangen, de lambdasonde is gecontroleerd (bleek in orde), de injectoren gecleand, het luchtfilter nagekeken (bleek goed), nieuwe einddemper, de hele uitlaat losgemaakt en opnieuw gemonteerd en er is niets dat helpt.

Co waarde is goed bij stationair, maar bij toeren gemiddeld 0,47%. Maximaal toegestaan is 0,39% dus na alle ellende die we inmiddels hebben gehad is dit wel een héle zure appel waar we doorheen moeten, die paar tienden van procentjes...

Zijn er misschien kunstgrepen die wij kunnen toepassen? Ik hoorde dat het lostrekken van een vacuümslangetje zou helpen, maar welk slangetje is dat dan? Zijn er misschien andere truukjes? Zo hoorde ik bijvoorbeeld dat de auto in de noodloop zetten ook zou helpen, maar ik weet niet hoe je dat moet doen.

Is er misschien een keurmeester die zegt: "kom maar om 2 minuten voor 5 dan duw ik 'm er even doorheen?" :-)

Hulp is héél erg welkom want zij zijn werkelijk ten einde raad! Alvast bedankt!!!

Michael_St

Geplaatst door Michael_St (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Even GOED warm rijden. werkt 9 v/d 10 keer

Michael_St (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor je raad, volgens mij was 't ie al goed warm tijdens de Co-metingen. In ieder geval zéker op de normale bedrijfstemperatuur, maar ik zal er bij de volgende poging eens extra op letten.

Heb je geen idee welk vacuümslangetje er bedoeld wordt? Omdat ze bij het apk-station bepaald niet vrolijk kijken als ik voor de zoveelste keer aankom zetten voor de herkeuring (ze reageren zelfs een beetje geïrriteerd) kies ik liever voor een paardemiddel.

Verder vraag ik me af of ze misschien niet te veel gas geven. Een Espace heeft namelijk geen toerentellen, terwijl de meting bij zo'n 2000 á 2500 toeren gedaan moet worden. Nu doen ze dat maar een beetje op de gok door gewoon een lading gas te geven. Voor hetzelfde geld draaien ze 3500 toeren, who knows?

Maar als je te veel gas geeft dan heb je toch ook meteen een hogere Co-uitstoot, of zie ik dat verkeerd?

marklinlover (0), 13 jaar geleden

Hallo, ik heb dit probleem al jaren bij mijn espace 3 van 1997. CO loopt zelfs op naar 6%!!!
Wat ik doe is even voor de APK de steker van de ECU lostrekken, 10 sec wachten en het probleem is voor een paar uur opgelost. Dit doe ik al jaren!!!! Brandstofverbruik is in mijn ogen normaal.

Lodewijk

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat versta je onder goed warm, de temp meter op warm of echt degelijk warm, lees een half uur warm rijden en dan pas meten

Michael_St (0), 13 jaar geleden

@ Lodewijk: bedankt voor de tip, die ga ik beslist proberen, alleen.... waar zit de stekker en de ECU eigenlijk?

@ Renaultmonteurtje: sowieso de temperatuurmeter op de normale bedrijfstemperatuur, tijdens de Co-meting heeft de auto dusdanig lang op de brug staan draaien dat op een gegeven moment de ventilatoren aansloegen. Dan is 'tie volgens mij knap warm! :-)

Die tip over de vacuümslang (lostrekken) zou dat de oplossing niet kunnen zijn? Is er iemand die weet welk slangetje dat is, dan kan ik het eens proberen.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Michael de waarde van de CO is precies goed maar nu moet de kat de rest nog verbranden. Om dat te kunnen doen is er nog zo'n > 0,5 % O2 nog aanwezig in het gas. Monteurs willen dan ook de rest van de meetbare restanten weten. Je kunt dan ook zien of er een lek in de uitlaat zit . Waarde van de CO2 zit rond de 16 % . Je zult denken waar is de rest dan om 100 % te maken? Stikstof wordt niet gemeten 80 % en de waterdamp zal ong. 4% zijn ook niet. Groeten.

marklinlover (0), 13 jaar geleden

De ECU bevind zich ongeveer achter de rechter koplamp. Als je ervoor staat links dus. De gehele ECU (een zwart metalen kastje van 20x15x5 cm meet een grote lange steker + kabelboom) scroef je los met 2 m6 boutjes. De steker klik je dan het makkelijkst los. Direkt daarna meet ik de CO en deze is dan in orde.
Soms een week soms veel korter. Ik vind het ook een vreemd verhaal maar het gaat al jaren zo!!!

Lodewijk

Michael_St (0), 13 jaar geleden

Helaas Lodewijk: het mocht niet baten! Dit waren de waarden van vanochtend, misschien dat Punt hier iets mee kan?

Co²: 13.89 | Co: 60 | 0²: 1.26 | ppm vol: HC 292 | Lamda: 1.03

Bedankt!

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Zo die staat lekker brandstof in te jassen.... en heeft ook een aardig O2 overschot, geen lek in de uitlaat tot de eerste lambda sonde ? (klein scheurtje is genoeg)


edit:


lees (of laat) de eens de PCM op eventuele fout codes uitlezen

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

O2 is iets te hoog Lijkt er op zoals reneultofil al zegt een lek uitlaatspruitstuk . Die CO bedoel je 0,6 % is de grens dat de kat .aan zou moeten slaan.Dat getal HC in delen per miljoen laat zien dat de kat. het gewoon niet doet. Dat lambda getal lijkt leuk maar zou door dat hoge O2 getal hoger moeten liggen. B.v 1,08. We zijn er bijna. Volgens mij is je gebruik niet extreem alleen de koude heeft wat invloed. Succes.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

nog verder gekomen? Of de aansteker er op los gelaten?

Michael_St (0), 12 jaar geleden

Beter laat dan nooit: feedback.

Ik heb de Espace voor 1000,-- euro aan een Marokkaanse autohandelaar verkocht en een paar dagen later zag ik via de RDW-site dat de auto goedgekeurd is. (...?)

Twee weken later kreeg ik via een incassobureau uit het Christelijk Gereformeerde Urk een aanmaning voor het herstellen van de voorruit die via een akte van cessie via dezelfde Marokkaanse handelaar en met een valse handtekening voorzien op mij verhaald trachtte te worden.

Helaas.... ik ben namelijk Jurist dus deze keer kwamen ze de verkeerde tegen om zulke grappen mee uit te halen! Het incassobureau bestaat inmiddels niet meer, daar heb ik korte metten mee gemaakt. Valsheid in geschrifte en oplichting mag namelijk niet, dat moeten Christelijke Gereformeerden en Islamieten toch weten, de wet is namelijk grotendeels gebaseerd op normen en waarden uit het geloof....

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

hahahah,wat een verhaal! BOEVEN ZIJN HET!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.