Renault Clio: Richtingaanwijzer naar rechts gaat spontaan knipperen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16v

Clio 2 Ph 2, 1.2 16v uit 2003:
Uit het niets een fijne (nou ja fijne) storing gekregen. De richtingaanwijzer naar rechts gaat spontaan knipperen.
Als ik het raam aan de bestuurderszijde dicht doe gaat (zolang ik de schakelaar bedien) de richtingaanwijzers voor rechtsaf knipperen.
Omgekeerd is het niet zo dat bij raam openen een andere kant gaat knipperen of als ik de richtingaanwijzer met de pook bedien het raam dan weer reageert. Dan blijft het raam gewoon open.
Geef ik richting aan naar links en doe dan me raam dicht knippert rechts niet.
Even leek het een probleem met de richtingaanwijzer zelf. Deze leek een keer niet vanzelf af te slaan na rechtsaf te zijn gegaan. De richtingaanwijzerpook op de stuurkolom is vervangen. Het leek even goed te gaan. Niet dus. De stuurkolomschakelaar was (is) dus niet het euvel. Richting aangeven met de sluitknop van het linker portierraam lukt nog steeds.
Na een langere rit (meer dan een half uur) lijkt alles te werken zoals het moet. Geen storing op het knipperlicht bij het sluiten van het raam aan bestuurderszijde.
Weersomstandigheden hebben geen invloed op de storing. Deze treedt op bij droog weer, regen, kou en dan de ene keer wel, de andere keer niet. Vreemde is dat het weer normaal werkt als een rit wat langer duurt (zou het dan misschien toch een vochtprobleem zijn?). Ook is de storing tot nu toe verdwenen als ik tijdens het optreden ervan de auto even aan de kant zet, 30 sec. contact af zet en weer start.
Probleem bij het zoeken is dus dat de storing niet blijvend is maar om de zoveel tijd weer eens opduikt.

Gechecked:
Accu en Dynamo doorgemeten: Motor uit 12v, draaiende motor 14v. Elke verbruiker die je dan aanzet zie heel even een kleine dip maar komt weer keurig op 14v terug. Heb blower, airco, achterruitverwarming, dim- ,groot- en mistlichten allen tegelijk aangezet tijdens het meten.
Raamschakelaar - OK
Gevaarlichtschakelaar - OK
De richtingaanwijzerpook op de stuurkolom is vervangen. Geen verbetering.
Aansluitingen in de stuurkolom allen netjes. Nergens draden te bekennen die zijn afgetakt op oneigenlijke wijze. Alle stekkers zitten keurig vast, nergens schaaf-slijtage van de kabels onder het dash. In feite zit alles nog origineel. Kabelbundels onder de kap zijn geen zichtbare beschadigingen te vinden. Alle fittingen zien er nog schoon uit.
Zekeringkast alle zekeringen getest. Zonder zekering van raambediening geen last, zonder zekering knipperlicht... nou ja eigenlijk overbodige info natuurlijk. Heb alleen nog niet geprobeerd te rijden zonder de zekering van de raambediening om te zien of het spontaan knipperen dan wegblijft bedenk ik me nu. Die info volgt dus nog.

Iemand alles al eens meegemaakt / mee te maken gehad?

*Edit* Met de zekering voor de raambediening eruit werkt het rechterraam niet (bijrijderszijde), het raam aan de bestuurderszijde blijft bedienbaar (inclusief het knipperen van de richtingaanwijzer bij het sluiten van het raam. Zou normaal kunnen zijn dat deze kant wel gewoon werkt??

A.Smit

Geplaatst door A.Smit (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

biged1971 (0) PRO, 13 jaar geleden

lijkt op een uch (huis hulp organen)

A.Smit (0), 13 jaar geleden

Daar heb ik wel aan gedacht. Vandaag heb ik de zekeringen van de UHC eruit gehad. Kan het zijn dat die dan gereset is? Heb het eerste ritje nog geen last gehad van het spontane knipperen. Met ruitschakelaar gaf dat in ieder geval geen verschil.

Hoe kan ik er achter komen of dat ook echt het probleem is? Of kan de garage dat alleen?

Hompie (0), 12 jaar geleden

Hallo Arjan,

Ik heb het zelfde probleem, heb jij het inmiddels op kunnen lossen?

Mvg,
Romke

A.Smit (0), 12 jaar geleden

Hallo Romke,

Het is inderdaad opgelost. De UCH moest vervangen worden. Dit bleek alleen met een nieuwe gedaan te kunnen worden omdat die maar éénmalig op een auto kan worden ingelezen. Is dus alleen een klus die alleen door de garage kan worden gedaan.

Heb je ook een Clio? Ik heb hier meer info over dit probleem: http://clioclub.nl/viewtopic.php?f=83&t=...

A.Smit (0), 12 jaar geleden

Storing is opgelost. Hiervoor moest de UCH (regeleenheid "Huis met hulporganen") worden vervangen. Een gebruikte UCH is helaas geen oplossing. Het apparaat kan maar één keer worden ingelezen / ingeleerd met de autogegevens en sleutels.

NB: Eind bouwjaar 2002, begin 2003 is bij de Renault Clio veel electronica samengevoegd in de UCH en deze vervangt dan diverse relais. Bij oudere bouwjaren kan de oplossing dus nog zijn het vervangen van los relais. De UCH is een plat zwart kastje van ongeveer 3 x 12 x 20 cm en zit onder de zekeringkast gemonteerd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.