Peugeot 407: Korte ratel bij koude start

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 Atom

Peugeot 407 SW 2.0 B autom 120000km

Na de auto minimaal 1 nacht stil heeft gestaan treed er direct na het aanslaan van de motor een korte ratel op van +/- 1 seconde. Treed niet altijd op.

Eenmaal gestart is deze ratel weg. Ook al staat hij 8 uur stil (afgekoeld).
Startmotor is inmiddels vervangen.

Heeft imand een idee waar dit vandaan kan komen.
bvb dank

janh5105

Geplaatst door janh5105 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 407? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

34 Reacties

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Klinkt het alsof de motor geen oliedruk heeft, of........? Welke oliedikte zit erin?

Kun je anders de laatste 8 posities/cijfers van het chassisno. eens plaatsen? Er staat me iets van bij dat hier een motor-update voor nodig kan zijn?

janh5105 (0), 13 jaar geleden

cassis no 21430142
olie 5w30 Premium syntics MS C2-08 Peugeot geadviseerd

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

kan de klepstoters zijn of een lager in het ergste geval ( heb je voor de ratel de startmotor vervangen) dit heeft er niks mee te maken

janh5105 (0), 13 jaar geleden

De startmotor is vervangen omdat men dat dit de veroorzaker was van de ratel na een koude start.
Het vermoeden is nu dat het door de klepstoters wordt veroorzaakt. Maar er wordt ook gesuggereerd dat een van de stappen motor dit veroorzaakt.
Vraag, Indien het door de klepstoters wordt veroorzaakt. Welke acties zijn nodig om dit te herstellen.

Bvb dank.

jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden

stappen motor lijkt mij niks te maken hebben met een ratel, klepstoters lijkt mij meer voor de hand, mischien een andere olie proberen
maar ik zou me er geen zorgen overmaken diverse auto's hebben dit euvel en gaan nog jaren mee

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Het duurt even voordat er olie druk is,kan geen kwaad.

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

VOOR : 407 EN INJECTIE EW10A TOT ORG 11195,

Tikkend geluid bij starten met koude motor. Geluid wordt sterker bij lagere temp.
Geluiden worden veroorzaakt door variabele inlaatnokkenasverstelling.
Oplossing: herprogrammeren (update) van de motorEBE (computer)

Het org nummer van uw 407 = 10658, m.a.w. het zou van toepassing kunnen zijn.

janh5105 (0), 12 jaar geleden

Dekra expertige geweest.
Blijkt hydroudische nokkenas stoter (of zoiets )te zijn. Dus niet de kleppenstoters maar welke de nokkenas bediend.
Vandaar de korte ratel bij starten. (na een langere periode stil te hebben gestaan).
Zou bekend zijn bij Peugeot. Heeft iemand dit mee gemaakt ?

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Nee hoor, das niet bekend bij peugeot. Of zou dit em zijn??

VOOR : 407 EN INJECTIE EW10A TOT ORG 11195,

Tikkend geluid bij starten met koude motor. Geluid wordt sterker bij lagere temp.
Geluiden worden veroorzaakt door variabele inlaatnokkenasverstelling.
Oplossing: herprogrammeren (update) van de motorEBE (computer)

Het org nummer van uw 407 = 10658, m.a.w. het zou van toepassing kunnen zijn.

janh5105 (0), 12 jaar geleden

Het is geen tikkend geluid.
Het is een hele sterke ratel van ong. 1 a'2 seconden (Alsof er een paar tandwielen langs elkaar niet grijpen)en is dan de hele dag na starten niet meer te horen.

Dus alleen als de auto wat langer heeft stil gestaan. (mogelijk drukverlies van een hydroudische stoter).
Mogelijk geeft dit een beter beeld van het mankement.

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

De Dekra erpertige is dan niet echt duidelijk overgebracht? Als het niet de klepstoters zijn, wat zijn dan hydraulische nokkenas stoters? Als het (citaat) "maar welke de nokkenas bediend" is, dan zou je toch uitkomen op de info van peugeot zoals hierboven aangegeven = variabele nokkenasverstelling.

harry4203 (450) PRO, 12 jaar geleden

doe nou gewoon wat hans schrijft, en maak je er verder niet druk om.

baranka (0), 12 jaar geleden

ik heb zelf een ook een peugeot autom. versnellingbak maar doe jij de rem pedaal intrappen al;s je de auto start.
ik heb dat ook als ik de rem pedaal intrapt met straten dat de motor ook gaat ratellen.

ik vind dat geen probleem tenminste dat is mijn gedachte.

janh5105 (0), 12 jaar geleden

Het geluid is of je een kruiwagen stenen gekiept wordt.
Het is een vervelend geluid en het hoort er niet te zijn.

"doe nou gewoon wat hans schrijft, en maak je er verder niet druk om." is me te kort door de bocht.
Ovrigens,
Er zijn al meerdere pogingen geweest.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Start motor vervangen terwijl een ratel in de motor zit,dat snap ik niet helemaal.
Doe nou maar wat Hans zegt is gewoon de oplossing en die andere pogingen hebben tot niets geleid omdat ze niet de juiste diagnose gesteld hebben.
Het komt gewoon vaker voor bij deze motor en deze jongens sleutelen dagelijks aan deze auto's.
Maak het niet moelijker dan het is!.

205freak (0), 12 jaar geleden

Een half jaar doorijden met een ratel en je dan zorgen maken?
Dat snap ik niet.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen,je gaat niet voor elk tikje wat je hoort naar de garage,tenminste,ik niet.

janh5105 (0), 12 jaar geleden

Het is een discussie met de garage. Heb het gemeld binnen de Bovag garantie. Nu de garantie verlopen is en het probleem niet is verholpen trekt de garage zich terug.
Via de Rechtsbijstand is er een Dekra onderzoek geweest. Daar is onomstotelijk vastgesteld dat dit niet hoort. (afgezien dat het een vervelend geluid is).
De Dekra expert heeft kontakt gehad met een gespecialiseerde Peugeot dealer. Ik heb het rapport niet. Dus daarom deze poging om er de vinger op te leggen.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Helaas heeft de garage dan een probleem.
Gemeld binnen de garantie periode moet het verholpen worden door de garage.
Ook de BOVAG erachter gezet?.

janh5105 (0), 12 jaar geleden

Ja, bij Bovag bemiddeling ingeschakeld.. Heb je niks aan.

Deze zegt"laat het maar op eigen kosten repareren. Als je recht wilt halen moet je aan tonen wat het makement is. Dit is misschien wel duurder dan repareren op eigen kosten" Dus Bovag bemiddeling trekt zich ook van het probleem af.
Als ik het niet eens ben met de uitspraak van Bovag bemiddeling kan ik nog naar de geschillen commissie.
Gelukkig heb ik een rechtsbijstand verzekering. Deze heeft een opdracht uitgezet bij Dekra expertisebureau.
Dekra heeft onomstotelijk vastgesteld dat de ratel er niet in hoort te zitten.

De expert vertelde dat het de hydroudische nokkenas stoter (of zoiets )te zijn. Dus niet de kleppenstoters maar welke de nokkenas bediend.
Vandaar de korte ratel bij starten. (na een langere periode stil te hebben gestaan).
Zou bekend zijn bij Peugeot. Heeft iemand dit mee gemaakt ? Kent iemand dit probleem ?

Hans4040 (310) PRO, 12 jaar geleden

En wat is volgens de "expert" het verschil tussen een nokkenasstoter en een klepstoter?

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Jan, m'n laatste poging. Het aangegeven schrijven komt uit de peugeot info's en is er niet voor niets. Ik krijg sterk de indruk dat je blijft zeuren (sorry), zonder daadwerkelijk iets te ondernemen en blijft "hangen" tussen de experts, of dat je kost wat kost een dure reparatie uit de kast wil slepen, misschien zonder resultaat. Waarom ga je nu niet gewoon naar een dealer en vraagt of ze willen kijken of er een ECU update is en zo ja, deze laten uitvoeren? Is toch het minste en simpelste wat je kunt doen. Mocht het er niet mee opgelost zijn, dan heb je in ieder geval laten zien dat je iets ondernomen hebt en kwaad kunnen doet zo'n update in ieder geval niet.
Ik misschien kort door de bocht....jij lang!

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Kun je niet met die garage afspreken dat je de auto naar de dealer brengt en die er naar laat kijken?.
Kosten zijn uiteraard voor hun,het is nou eenmaal garantie.
Zo is het bij de wet geregeld en wat de BOVAG zegt lijkt helemaal nergens op.
Ik zou het er niet bij laten zitten.

janh5105 (0), 12 jaar geleden

Ik laat het er ook niet bij zitten. Vrolijk wordt ik niet van deze auto. Zo inruilen is ook geen optie.

De Auto is al 2 x bij de Peugeot garage geweest voor diagnose. Dus software update zou al lang bekeken moeten zijn.
De Bovag garage die de garantie uitvoert gaat niet betalen als het bij de dealer wordt gerepareerd.

Bovag garage ontkend dat er een probleem is (Hebben wel pogingen gedaan te herstellen).
Bovag bemiddeling trekt zich terug. (garantie verlopen. Heb het wel in de garantie periode meermalen gemeld).
Van Bovag bemiddeling moet ik maar naar de geschillen commissie.

Rechtsbijstand verzekering pakt het nu op en heeft Dekra expertisebureau.
Dekra heeft onomstotelijk vastgesteld dat de ratel er niet in hoort te zitten.
De Expert had het over nokkenas stoter of zoiets die zou lekken. Hier probeer ik de vinger op te leggen.

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Jan, volgens mij heb je nu genoeg info om je vingers op te leggen. En jouw bovag bedrijf, heeft waarschijnlijk deze info niet. Overleg dat nou gewoon met hem.
Waarschijnlijk voor alle partijen de meest eenvoudige en goedkope oplossing.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Hij is ook 2x bij de peugeot dealer geweest Ralf.
Als het dus de nokkenas versteller was geweest had die dat toch zeker geconstateerd.
Komt regelmatig voor.
Als die het dus ook niet constateerd,wat is het dan wel?.

janh5105 (0), 12 jaar geleden

Het is makkement is gelocaliseerd.

De Inlaat Nokkenasversteller veroorzaakt dit geluid.
Bij dit type motor blijkt het een meer voorkomend probleem.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

jan, als nou direct die info van Hans, door had gespeelt was het al lang klaar geweest.....

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Nu nog een half jaar onderzoeken door experts en dan komt onze Jan met de mededeling dat een ECU update het probleem opgelost heeft...............zucht!

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Dit is een leuke site. Waarbij veel mensen een (vermeend) probleem melden. Er worden dan ook evenzoveel oplossingen/ mogelijkheden aangedragen door mensen die er wat meer van weten.

Dan begint vervolgens de TS, allerlei reeds ´gecontroleerde/ uitgesloten´ zaken te vernoemen, waardoor de waarheid maar gedeeltelijk naar voren komt.
Ook de conversatie tussen de TS en het garagebedrijf wordt niet geheel correct overgebracht. Dit is vaak onbewust, of gewoon omdat men ervan overtuigd is dat "dat het wel niet zal zijn". Of omdat men het niet begrijpt.
Nog lastiger is het als de TS gaat discussieren over een mogelijke oplossing, je wil iemand verder helpen, en die gaat er dan tegenin.......... .

Ja, dan kan het wel eens een half jaar duren, voordat de oplossing daar is..


Dit geldt overigens niet alléén voor dit probleem.

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat heb je mooi omschreven Ralf. Dat maakt dit forum ook zo afwisselend. Als er doorgevraagd wordt over sommige problemen komt er meestal wel het 1 en ander boven water waardoor er een andere kijk op de zaak ontstaat, zoals ook in dit geval. De oplossing gaat in dit geval niet zozeer om (mijn) technische kennis, maar om een op chassisnummer opgezocht bekent probleem bij peugeot 407 ...... en de oplossing. Simpeler kan het eigenlijk niet, evenals de door peugeot toe te passen oplossing. Nu uiteindelijk de oorzaak toch door/uit de inlaatnokkenas-verstelling lijkt te komen, lijkt de oplossing wel heel dichtbij, of althans een poging tot een oplossing in de vorm van de update van de ECU. Een mogelijke oplossing zonder dat gelijk de motor "gesloopt" hoeft te worden....wat wil een mens nog meer?
Aan de andere kant begrijp ik dat Jan waarschijnlijk de logica tussen update en oplossing niet begrijpt (of niet wil begrijpen i.v.m. persoonlijk steek-spel tussen hem en garage) De nokkenas versteller is een mechanisch ding en wat heeft dat te maken met een ECU-update? In dat geval even tekst en uitleg voor Jan. De nokkenas-versteller werkt op oliedruk d.m.v. een electronische gestuurde klep die in het olie-toevoerkanaal naar de versteller zit. De electronische regeling/aansturing over de hoeveelheid door te laten olie in deze klep wordt verzorgd door de ECU. Waarschijnlijk zit er in de nwe software een andere regeling voor de aansturing van deze klep. Jan geeft in #25 aan de wagen al 2x bij de dealer is geweest dus dat dit al lang bekeken ZOU moeten zijn m.a.w. onduidelijk of dit inderdaad gecontroleerd is en dat maakt het hele verhaal dubbel. Als Jan zich zo stoort aan het lawaai was hij gewoon op eigen titel naar een (andere) peugeot dealer gereden om de software te laten controleren en indien aanwezig te laten installeren. Qua kosten zal deze handeling incl. uitvoeren een uurtje in beslag nemen, dus valt reuze mee. Het gaat m.i. in dit geval duidelijk om een steekspelletje tussen hem en garage/Bovag en "gebruikt" problemcar voor deze strijd zonder er iets mee te doen. Terecht of onterecht laten we in het midden.

dekeetfm (0), 9 jaar geleden

mag ik vragen hoe het is opgelost ?

janh5105 (0), 9 jaar geleden

Nokkenasversteller tandwiel vervangen.
probleem opgelost. intussen 187000 op de teller.

dekeetfm (0), 9 jaar geleden

ok bedankt
ik heb een v6 hier zitten er 2 van in is dit nog kostbaar het Nokkenasversteller tandwiel
moet binnenkort de riem rollers en waterpomp laten vervangen bijna 140000KM voorschrift bij de v6 motor
heeft dit nou ook met een update van het ECU te maken
of is dit onzin ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.