Suzuki Wagon R: onregelmatig lopen, regelmatig branden lampje motormanagement,

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1300

Mijn Wagon R+ heeft een Prince LPG installatie die recent gereviseerd is. (verdamper, filters en inspuiting.) De motor heeft ongeveer 75.000 km gedraaid.

Sinds een aantal weken blijft het toerental bij gas terugnemen hangen bij 2000 toeren om als de auto helemaal stil staat na ongeveer 15 seconden terug te gaan naar 1500 toeren en vervolgens na weer ongeveer 15 seconden rond de 950 rpm te stabiliseren.

Als tijdens het rijden gas teruggenomen wordt, b.v. om een rotonde te nemen zakt het toerental tot onder de 2000 om vervolgens, soms! abrupt weer op te lopen. (Ik geef geen gas, de auto zelf geeft gas.)

Het probleem doet zich voor op LPG EN! op benzine.

De afgelopen 14 dagen is de auto er tweemaal kompleet mee gestopt en moest ik met een takelwagen opgehaald worden.

De laatste keer omdat ik de auto allee met grote moeite gestart kreeg en de moter niet meer dan 3000 rpm wilde maken en alleen met erg veel moeite in beweging te houden was.

Als de computer uitgelezen wordt geeft deze heel veel problemen, die in redelijkheid niet tegelijk kunnen bestaan volgens de garage. vier cilinders die niet vonken, gecombineerd met 4 cilinders die overslaan.

De laatste keer heeft de garage helemaal niets hoeven te doen omdat de auto nadat deze een nachtje bij de bergers had gestaan, 'spontaan'weer goed liep. Ik heb nu ongeveer 50 kilometer gereden, het motormanagement lampje brand weer en de onregelmatige toeren zijn weer terug.

De garage (suzukidealer) heeft de bobines vervagen, alle stekkerverbindingen gecontroleerd, alle sensoren gecontroleerd en een aantal extra massadraden gelegd. Zij weten niet meer wat ze moeten doen.

ruiterp

Geplaatst door ruiterp (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Wagon R? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Overslaan kan ook veroorzaakt worden door een te arm mengsel. En dan kan het op alle cylinders voorkomen.
Valse lucht, defecte luchtmassa meter, defecte lambdasonde, etc.

Mengsel probleem kun j vrij snel vast stellen met uitlezen als je naar de fuel trims kijkt.
Als die te veel afwijken van 0 (nul) dan is er een probleem.
Uitlezen kan Suzuki specifiek maar ook met algemeen EOBD/OBD2.

Weet je de exacte foutcodes nog? Liefst compleet met nummer.

ruiterp (0), 13 jaar geleden

Ik zal maandag de foutcodes opnieuw laten uitlezen. (En dan gelijk opschrijven!)

Ik verwacht overigens dat mijn dealer (origineel Suzuki) dit gecontroleerd heeft, maar je weet nooit.

Wat ik van de monteur die er de laatste keer aan gewerkt heeft begrepen heb is dat ze elke denkbare sensor gecontroleerd hebben, er geen problemen bleken en ook tijdens een testrit van ongeveer 15 kilometer niets afwijkend geconstateerd werd. (Dit gebeurde allemaal vrijdag j.l..) Toen ik toen de auto meekreeg liep deze voor zover ik kon nagaan normaal. Vanmorgen begon het motorstoringslampje echter al na ongeveer 40 kilometer te branden en begon het gedoe met onregelmatig lopen weer.

Bedankt trouwens voor de vlotte reactie!

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Het klinkt alsof de computer zich zelf foute dingen aan leert. Na resetten even goed en een tijdje later weer problemen.
Dat klinkt naar valse lucht, kan inlaat spruitstuk zijn of vacuum slangen maar ook een scheurtje in het uitlaat spruitstuk.
Dat moet je nu kunnen zien aan die fuel trim. (Na resetten is deze 0).

ruiterp (0), 13 jaar geleden

Vanmorgen heeft de garage de fueltrim opnieuw uitgelezen.

Longterm fueltrim -5,9%
Short term varieert (uiteraard) rond de -0,39

Het spruitstuk en de slangen zijn ingespoten met alcohol bij draaiende motor. motor reageerde absoluut niet, bleef stationair lopen. Scheuren in een slang of in het spruitstuk zijn dus niet aannemelijk!

Ik blijf er mee rijden en zal na een storing meteen naar de garage gaan om de fout te laten uitlezen.

Vanmorgen heeft het storingslampje twee maal kort gebrand. de storing bleek niet opgeslagen.

n.b. weet iemand of je de motormanagementcomputer zelf kan resetten? 'Vroeger' was het voldoende de stroom er af te halen en het geheel was weer als nieuw. Is dat bij moderne managementsystemen ook zo?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij Oosterse auto's gebeurt het meer dat een bepaalde storing alleen getoond wordt met lopende motor.
Het gaat dan om fouten in het verwarmingscircuit van 1 of meerdere lambda-sondes.
Veiligheidshalve dus de motor niet uitzetten voor het uitlezen als het lampje brandt, anders verdwijnt de storing weer.

Mengsel is iets te rijk, maar echt schokkend is het niet op het moment van uitlezen.

ruiterp (0), 13 jaar geleden

op 31 december is na ongeveer 250 km probleemloos rijden het motorstoringslampje weer gaan branden. Reed op dat moment niet zelf, aar mijn dochter. Zij klaagde er over dat de auto erg lastig wilde wegrijden en daarbij steeds afsloeg.

Garage las een P0420 fout: Lambdasonde out of range. toelichting van de garage, er zit een haarscheurtje in de buurt van de lambdasonde dat zou deze fout kunnen verklaren maar niet de de rest van de problemen. Verzoek om gewoon te blijven rijden. Bij warme motor
schijnt het schertje dicht te zitten.

Fout is gewist. Auto loopt verder normaal.

Na ongeveer 100 kilometer rijden (2 ritjes van 50 km) wordt 's avonds laat een tussenstop gemaakt en wordt geprobeerd de motor te starten. Gaat moeizaam, pas na meerdere pogingen slaat de motor aan. Motor is dan warm en toerental wissel tussen de 750 en 2500 RPM. Storingslampje brand. (was laat garage dicht)

Volgende ochtend na een rit van 38 km (probleemloos) de auto bij een andere dealer laten uitlezen.
P0304-1 Misfire detected
P0300 Multiple misfire
P0105 MAP sensor circuit malfunction

Advies van deze dealer. "gewist: eerst maar proberen, loopt op gas (onderhoud?)

Voor de duidelijkheid de auto wordt exact volgens schema door de suzukidealer onderhouden en elke 15.000 km wordt de klepspeling gecontroleerd.

Storingslampje brand na deze exercitie nog steeds. Na een rit van 10 km gestopt, na 2 uur weer gestart, lampje is uit en blijft uit en auto loopt probleemloos.

Na overleg met de eigen dealer afgesproken gewoon door te rijden en indien mogelijk na een storing zo snel mogelijk laten uitlezen. eigen dealer vindt de conclusie van de collega 'onzin'. In overleg afgesproken dat als de motor te veel kuren vertoont, dus helemaal geen trekkracht etc, ik niet de takelwagen bel, maar de computer reset door deze minimaal 5 minuten stroomloos te zetten.

Wie heeft suggesties?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ten is eerste betekent P0420 wat anders dan jou verteld is. Dit betekent dat de katalysator niet meer werkt.
Gezien de misfire foutcodes zal dat wel kloppen. Misfires zijn ontstekingsproblemen (er valt een cylinder uit) die veroorzaakt kunnen worden door slechte bougies/bobines of een verkeerd brandstofmengsel. Als de map-sensor nit goed werkt krijg je een verkeerd mengsel.
Map sensor en bedrading + slangetje (indien van toepassing) moet gecontroleerd worden voordat de katalysator smelt en de auto af slaat.

Probleem met een auto die op gas loopt is altijd welk systeem veroorzaakt de klachten? LPG of benzine?
Op dit moment denk ik benzine - in het bijzonder de map-sensor.

Resetten van de computer d.m.v. stroomloos zetten vindt ik onzin. Als Suzuki alle wettelijke bepalingen omtrent motor-computers volgt heeft dat geen nut. Stel dat het wel nut heeft, dan is het dom want dan verlies je waardevolle informatie die je zou kunnen uitlezen.

ruiterp (0), 13 jaar geleden

Dank voor de reactie.

Bougies zijn 25.000 km geleden bij de grote beurt vervangen. De beide bobines zijn ongeveer 20.000 km geleden vervangen.

Mapsensor moet gecontroleerd. Dat wil ik graag zelf doen, waar kan ik dit apparaatje aan herkennen? (Ik heb een digitale werkplaatsmanual, maar die is behoorlijk ontoegankelijk en mijn handson ervaring met automotoren stamt nog uit de tijd van contactpunten verdelerkappen etc.

Resetten van de computer heeft tot direct gevolg dat de motor weer perfect loopt, met de eerste honderden kilometers een verhoogd stationair toerental. Het alternatief is wat me nu de afgelopen 14 dagen twee keer overkomen is 60 tot 90 minuten wachten op een bergingsauto. Vervolgens mee naar Donkerbroek, daar ongeveer een half uur wachten op vervangend vervoer en dan pas weer verder kunnen. (de laatste keer probeerde de garage de computer uit te lezen maar daar stonden toen zoveel fouten is dat ze niet wisten waar ze moesten beginnen en zelf alles gewist hebben, met het verzoek zo snel mogelijk te komen als er weer een storing optreedt.

Even de accukabels los, 5 minuten wachten en daarna op eigen kracht verder kunnen rijden is dan wel een heel aantrekkelijk alternatief.

Maar ik wil niet te eigenwijs zijn.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Het klinkt alsof de auto aan het "wegleren" is. Dat is vaak een foutief lambda signaal of toch ergens valse lucht.
Misschien eens een andere dealer opzoeken om het serieus te onderzoeken? Want met resetten kom je er niet uit.

Map-sensor kan ingebouwd zijn in het inlaat spruitstuk, ergens tegen een schutbord of in de ecu zitten.
In de laatste 2 gevallen loopt er een slangetje naar toe.

ruiterp (0), 13 jaar geleden

Ik heb de map sensor gevonden, bovenop het inlaatspruitstuk, aan de distributiekant. Deze sensor lijkt in orde. De reactie van 'oldford' zette me wel aan het denken en ik ben op zoek gegaan naar sensoren met mogelijke mechanische component.

De gasklep positiesensor heb ik ontdaan van een inwonende spin. Maar die sensor wordt met zoveel kracht gedraaid dat de spin nooit het probleem kon zijn.

Aan de versnellingskant van de motor vond ik tamelijk laag, gemonteerd in het inlaatspruitstuk een tamelijk fors uitgevallen sensor. Ik heb deze uitgebouwd en gedemonteerd. Om een lang verhaal kort te maken, in die sensor zat corrosie in de 'huls' waardoor een platte stift heen en weer moest schuiven. (Die stift geeft de positie weer van een met een veer uitgeruste klep in het spruitstuk)

De corrosie bleek erg eenvoudig te verwijderen te zijn met een luciferhoutje. Daarna de huls ingespoten met wat siliconenspray en het geheel weer gemonteerd.

Resultaat: auto loopt nu bijzonder regelmatig. De wisselende toerentallen als je de motor rond de 2000 toeren probeert te houden zijn weg. Ik heb er ondertussen weer zo'n 250 km mee gereden.

Omdat de sensor aan vier kanten open is kan vocht en vuil makkelijk is de sensor komen. Ik kan me goed voorstellen dat daardoor onder invloed van temperatuur en/of vocht de stift 'klem' komt te zitten waardoor de ECU verkeerde signalen krijgt.

Het is nog even afwachten maar ik houd je op de hoogte van de vorderingen.

ruiterp (0), 13 jaar geleden

We zijn ondertussen weer 400 km verder en gisteravond is na een probleemloze rit van 127 km is het management lampje weer gaan branden. Tijdens de rit geen enkel probleem. Nadat de auto geparkeerd was, heb ik na ongeveer 10 minuten de auto weer (proberen) te starten. Motormanagement ging onmiddellijk branden toerental liep op naar 2500 en de moter sloeg vervolgens af.

Motor weer gestart en een klein proefritje gemaakt. Motor trekt wat onregelmatig, maar verder geen ernstige problemen.

Rit naar huis probleemloos. Managementlampje blijft branden.

Vanmorgen de uitlaatgasrecirculatieklep uitgebouwd en goed schoongemaakt. Zou er in alle redelijkheid niets mee te maken mogen hebben, maar als deze blijft hangen wordt stationair lopen moeilijk.

Na starten is managementlampje uit en loopt de motor regelmatig. Korte proefrit, ongeveer 5 kilometer gaat het lampje halverwege branden. Motor loopt nog steeds regelmatig, ook stationair. Morgenochtend weer de storing laten uitlezen. :(

ruiterp (0), 13 jaar geleden

Een update: De storing is uitgelezen, map circuitfout en niet werken EGR klep.

Beide onderdelen besteld en weer met de auto gaan rijden. Ongeveer 200 km zonder noemenswaardige problemen. Daarna na een halfwarme start (motor 60 minuten stil gestaan) loopt de motor uiterst moeizaam. (Op twee cilinders) Met heel veel moeite naar huis gereden. (gisteravond)

Vanmorgen de nieuwe EGR klep gemonteerd. De nieuwe klep blijkt tussen de motor en de eigenlijke klep afstandsbusjes te hebben waardoor er een kleine speling zit tussen de klep in gesloten toestand en de motor.

De opgestuurde MAP sensor blijkt niet te passen.

Motor start probleemloos. Halverwege de rit naar de garage om de computer te laten uitlezen begint het op 2 cylinders lopen weer.

Computer geeft MAP circuitfout aan.

Nieuwe, nu hopelijk passende MAP sensor besteld en in eerste instantie hortend en stotend naar huis gereden. Halverwege de rit de auto aan de kant en de stekker van de mapsensor getrokken in de hoop dat ik in ieder geval zou kunnen rijden.

En jawel de motor loopt wel is waar versneld stationair, maar mooi regelmatig rond op alle vier de cylinders. Ook normale trekkracht onderin. Kortom probleemloos een proefrit gemaakt in de stad en op de snelweg. Motor loopt prima. Conclusie de MAP sensor gooit roet in het eten. Hopelijk komt morgen de verse sensor binnen!

ruiterp (0), 13 jaar geleden

Hopelijk laatste update:
Vandaag een passende MAP sensor ontvangen, gemonteerd en de motor een paar maal gestart. Storingsmeldingslampje ging na de derde maal starten uit. Motor loopt, ook koud, mooi regelmatig rond. Proefrit levert geen problemen op.

Achteraf gezien is de primaire storing de uitlaatgasrecirculatieklep geweest. Deze functioneerde niet 100% en bleef vermoedelijk af en toe een klein beetje hangen waardoor er bij stationair toerental uitlaatgas in het inlaatspruitstuk komt. Resultaat niet of uiterst moeizaam lopen. De nieuwe klep heeft een modificatie in de vorm van een paar vulplaatjes waardoor de kans dat deze open blijft als het motortje niet helemaal terugdraait kleiner is.

Eén van de monteurs heeft in een poging de oorzaak van de problemen op te sporen elke sensor met een hamertje een tik gegeven. (Ik stond er bij een keek er naar) De MAP sensor is daarbij beschadigd geraakt blijkt achteraf. (Is bij demontage goed zichtbaar)

Nu zowel de sensor als de EGR klep vervangen zijn kan de computer weer gaan 'inleren'. Ervaring leert dat de eventuele storingen weer optreden na ongeveer een week. Als ik die periode storingsvrij blijf zal ik het probleem als opgelost afmelden. Oldford bedankt voor het meedenken.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.
Bedenk wel dat ondanks het feit dat het lampje uit is, de storing van de map-sensor nog 40 motor-starts aanwezig blijft.
Iets om te onthouden als je weer (laat) uitlezen.

ruiterp (0), 13 jaar geleden

Ik ben nu bijna 4 weken verder en het probleem blijkt inderdaad 100% opgelost. De afgelopen 3000 km volledig storingsvrij gereden. (Met één kanttekening, het motorstoringslampje heeft een keer of drie heel erg kort gebrand, laat dat bij de servicebeurt uitlezen)

Complimenten voor de Suzuki-garage Fleming in Drachten. Ze hebben geen rekening gestuurd terwijl ze toch uren in de auto gestopt hebben door het vele uitlezen en het o.a. controleren van de katalysator!)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Wagon R of stel zelf een nieuwe vraag.