Renault Megane: Schraapgeluid onder motorkap bij koud weer

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5dCi 110

Hallo,

Nu met het koude weer rammelt/schraapt er wat mee onder de motorkap als ik gas geef. Lijkt een schrapend geluid van kunststof en niet een koude riem. Als de auto warm is, dan is het weg. Ook bij koude start bij warmer weer geen enkel probleem. Het lijkt te helpen als ik van tevoren onder de motorkap eens op een aantal slangen en deksels heb geduwd. Dan blijft het geluid een dag of wat weg.

Is er heel toevallig iemand die weet wat er dat geluid maakt? Anders moet ik eens luisteren met een tweede persoon erbij om gas te geven. Tenminste, ik neem aan dat er geen manier is om zonder apparatuur gas te geven onder de motorkap?

Het betreft hier een Megane III estate. Uiteraard nog volop in de garantie, maar als ik dit simpel zelf kan oplossen heeft dat de voorkeur.

Alvast bedankt,

Bas.

sgm

Geplaatst door sgm (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

renault-monteur (0) PRO, 13 jaar geleden

is actis mededeling van even naar de dealer

sgm (0), 13 jaar geleden

Ah, dank je wel. Heb je ook meer informatie over wat er aan de hand is en wat eraan gedaan moet worden? Moeten er onderdelen vervangen en/of besteld worden?

renault-monteur (0) PRO, 13 jaar geleden

er zijn meerdere oplossingen maar als ik jouw klacht hoor gaat het over een hardplastic diesel leiding die vervangen word door een zachte...

sgm (0), 13 jaar geleden

Vanwege warme weer nog niet naar dealer geweest. Want dan is het geluid bijna niet waarneembaar. Nu het even kouder is, hoor ik het wel. Dus binnenkort maak ik een nieuw afspraak. Als er weer nieuws is, laat ik het weten.

willyvan (5) PRO, 13 jaar geleden

zou je ie actis oplossing kunnen mailen

renault-monteur (0) PRO, 13 jaar geleden

doe maar kenteken.

sgm (0), 13 jaar geleden

Auto is naar dealer geweest. Volgens dealer is probleem niet vanwege brandstofleiding, want dat zou je niet horen. Het zou hier gaan om een bekend probleem dat de injectors worden gereset. Dit zou ook worden besproken tijdens een update cursus van de Renault Academie. Helaas wordt dit als producteigenschap afgedaan. Het rare is dat de Kangoo met hetzelfde blok (K9K) er geen last van heeft. Ook waarschijnlijk de Megane III 90pk niet.
Wat nu? De dealer kan er ook niks aan doen en ze doen hun uiterste best en leggen het ook goed uit. Op zich ben ik heel tevreden, het is echt een hele fijne auto. Maar ik vind het niet netjes dat dit soort problemen als producteigenschap worden afgedaan.

renault-monteur (0) PRO, 13 jaar geleden

is alleen bij euro4 motoren..

sgm (0), 13 jaar geleden

Dat is dan al helemaal raar. Want het vorige model Kangoo zal toch wel Euro 4 zijn. Maar het exemplaar dat ik mee had als leenauto, had nou juist geen last van lawaai 's ochtends. In het geheel liep dat blok veel beter. Eigenlijk liep die bijna als een benzinemotor.

Zou iemand me kunnen voorzien van de relevante Actis meldingen? Dan heb ik tenminste een beetje achtergrond.

renault-monteur (0) PRO, 13 jaar geleden

zie email

sgm (0), 13 jaar geleden

Ik heb vanochtend een opname gemaakt van het geluid. Helaas was het al iets te warm. Dus het geluid is niet of nauwelijks te horen bij onbelast lopen. Maar gelukkig wel nog bij het rijden met lage toeren. De opname is hier te vinden: http://basmevissen.nl/geluid_megane.mp3

Ik ga morgen maar weer eens contact opnemen met de dealer. Renault monteur, heel erg bedankt voor de hulp. Als het opgelost is, laat ik het nog even weten.

sgm (0), 12 jaar geleden

Update: probleem is nog steeds niet opgelost. Auto is voor 60.000km beurt bij dealer geweest. Een andere dan de vorige keer omdat ik verhuisd ben. Ze hebben het nagevraagd en er zou nog steeds geen oplossing voor zijn. Simpel gezegd heeft het geen prioriteit voor Renault. Ik denk er het mijne van...

sgm (0), 12 jaar geleden

Zo probleem is nu hopelijk opgelost. Kennelijk mag voor de eerder besproken Actis oplossing wel een stukje slang worden vervangen. Dealer wist nog te melden dat er nog restgeluid kan zijn en dat moest dan maar worden uitgelegd als een producteigenschap...

Vanavond nog even geprobeerd bij 0 graden. Geluid is weg, hoor alleen een ander geluid dat lijkt alsof er ijs tussen rand voorruit en carrosserie zit. Alleen was dat niet het geval. Dus ik denk dat dat het restgeluid is of iets anders. Moet het nog een paar keer horen en eens kijken waar het vandaan komt. Er is in ieder geval mee te leven.

Ik heb het idee dat de motor nu ook warm wat stiller is. Kan zijn dat de leiding ook nog andere bijgeluiden transporteerde. Geluid blijft een lastig iets. Zeker nu auto's steeds stiller worden, vallen kleine bijgeluiden extra op.

In ieder geval: renault-monteur bedankt voor het aanreiken van de juiste oplossing!

renault-monteur (0) PRO, 12 jaar geleden

Graag gedaan!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.