Fiat Punto evo: Temperateur motor blijft zeer laag

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.3 multijet (85PK)

Goedemiddag beste lezers.
Ik heb sinds kort een punto evo met de 1.3 multijet diesel ( wegenbelasting en bpm vrij).
Zelf heb ik 46 jaar in het autovak gezeten maar bij deze auto blijft de motor temperateur met stadswerk zeer laag, ben ik op de snelweg dan is er niets meer aan de hand, ben al bij de dealer geweest maar deze vind dat normaal. Nou ik dus niet want binnen komt de verwarming daardoor ook niet op temperateur!!

Mijn vraag is nu zijn er meer mensen die deze ervaring hebben, en wat is er eventueel aangedaan, of wat niet?

Alvast bedankt voor de eventuele reactie's

koelekikker1

Geplaatst door koelekikker1 (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

jeroenmonteyne (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij te lage belasting en hele koude buitentemperaturen durft de motortemperatuur inderdaad al eens terug te lopen.

El_Magnifico (0), 13 jaar geleden

[quote=koelekikker1]Goedemiddag beste lezers.
Ik heb sinds kort een punto evo met de 1.3 multijet diesel ( wegenbelasting en bpm vrij).
Zelf heb ik 46 jaar in het autovak gezeten maar bij deze auto blijft de motor temperateur met stadswerk zeer laag, ben ik op de snelweg dan is er niets meer aan de hand, ben al bij de dealer geweest maar deze vind dat normaal. Nou ik dus niet want binnen komt de verwarming daardoor ook niet op temperateur!!

Mijn vraag is nu zijn er meer mensen die deze ervaring hebben, en wat is er eventueel aangedaan, of wat niet?

Alvast bedankt voor de eventuele reactie's[/quote]
Thermostaat?

cj.vos (0), 13 jaar geleden

ben ook sinds augustus in het bezit van punto evo 1.3 multijet diesel 10000 km op de klok ,ben zeer te vreden tot dat de winter aan brak woon in het oosten des lands dus extra koud verblijf ook veel in Duitsland dus nog kouder motor word ABSOLUT niet warm .ben bij de dealer geweest bij temperatuer +_ 10 onder nul reis tijd +-45minuten heeft ruim 2uur bij de garage stationeer gedraaid werd was nog niet warm, zodra de kachel (aanjager) werd ingeschakeld liep de iets opgebouwde temperatuur weer terug ben tot op heden nog niets wijzer daeler heeft voor als nog geen oplossing . Volgens FIAT is dit normaal bij de ECO motoren verkoop DEZE dan uit sluitend in ZUID ITALIE GRAAg u reactie:

garage van horne3459 (0) PRO, 13 jaar geleden

het enigste wat hierbij helpt is een standkachel monteren.
Wat wellicht ook helpt is het nieuwe rijden vergeten en een wat mindere eco rijstijl aan te houden.

cj.vos (0), 13 jaar geleden

HI horne Bij lage temperaturen niet rijden is een goed kopere oplossing voor een nieuwe punto als een stand kachel of rij stijl aan pasen ,lopen word ook lekker warm van gr de Vos

cj.vos (0), 13 jaar geleden

Volgens het Instuctieboekje op bladzijde pag:151 Verlang de eerste kilometers geen maximale prestaties. Wij raden u aan te wachten tot de wijzernaald van de KOELVLOEISTOFTEMPERATUURMETER begint te bewegen .dan ik de auto bij vorst beter in de garage laten staan

garage van horne3459 (0) PRO, 13 jaar geleden

idd,geen maximale prestaties,maar normaal rijden de eerste kms.,dus niet het nieuwe rijden.

Dit is een nadeel van een zeer effiecente direct ingespoten diesel in combinatie met een lichte auto en een rustige rijstijl.

Wat U nog kan proberen is de radiateur gedeeltelijk af te dekken met een stuk karton,zodat de ijkoude rijwind niet te erg koelt,let wel goed op de temperatuur en gebruik de airco niet.

joep5513 (0) PRO, 13 jaar geleden

Dit is normaal voor een moderne diesel. Deze heeft zo'n hoog rendament dat er weinig energie verloren gaat naar het koelsysteem. Nadeel is een mindere werking van de kachel.

janrietman (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik heb het zelfde met een scoda octavia 1.9 tdi als je het toerental van de motor maar boven de 2500 toeren houd dan word deze wel sneller warm tot de 90 graden . en op de snelweg staat de themperatuur meter altijd op 90 graden

ovi (0), 13 jaar geleden

Yep, heel normaal bij moderne diesels blijkbaar! Er wordt zo weinig diesel verbrandt bij traagloop of heel lage belasting dat de gepaard gaande warmteontwikkeling ook heel klein is en als je de motor dus niet belast wordt hij niet warm bij deze temperaturen. Mijn motorhome Fiat Ducato liet ik ook altijd een minuutje of 10 draaien om op te warmen maar dat helpt dus niet! Komt zelfs niet aan 50° en als ik zoals vorige week 20 km in file sta blijft hij ook gewoon aan 60° hangen en geeft zo goed als geen vverwarming!
Met onze Punto (benzine) steek ik er een karton voor want deze koelt dan weer af tijdens het rijden. Wel kijken of uw thermostaat niet blijft open staan.

joep5513 (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoi Ovi, Ik denk dat van jou punto benzine dan wel de thermostaat open blijft staan. De benz.motor moet onder het rijden gewoon op temp. blijven.

ovi (0), 13 jaar geleden

[quote=joep5513]Hoi Ovi, Ik denk dat van jou punto benzine dan wel de thermostaat open blijft staan. De benz.motor moet onder het rijden gewoon op temp. blijven.[/quote]
Ja dat dacht ik toen ook maar ik heb er 4 jaar geleden al eens een nieuwe ingestoken dus ik vrees er voor! Is wel enkel bij echt temperaturen onder 0 en lange stukken autostrade. Bij gewoon korte stukken op de gewone baantjes geen probleem.

Mverkijk (0), 13 jaar geleden

Informeer bij jou Fiat Garage eens over Bijverwarming koelwater (PTC). Volgens mij is dit ook achteraf in te bouwen.
Als het niet kan bij Fiat is het wel mogelijk via 3rd party's.

ovi (0), 13 jaar geleden

[quote=Mverkijk]Informeer bij jou Fiat Garage eens over Bijverwarming koelwater (PTC). Volgens mij is dit ook achteraf in te bouwen.
Als het niet kan bij Fiat is het wel mogelijk via 3rd party's.[/quote]
Als ik 3rd party's google krijg ik wel andere dingen?
Geef eens een link waar ik dat kan vinden wat dat zou inderdaad de oplossing zijn.

Mverkijk (0), 13 jaar geleden

Hoi Ovi,
Hier een link van een 3rd party.
http://standkachel.webasto.nl/producten/...
Ook een tip is wanneer het koud is de interne cerculatie aan te schakelen, dan haal je de warme lucht niet uit de motorruimte weg, waardoor de motor sneller op temperatuur komt.
Bij extreme kou kun je ook nog de grill dichten met een "grill cover" zodat er minder rijwind bij de motor komt.

ovi (0), 13 jaar geleden

[quote=Mverkijk]Hoi Ovi,
Hier een link van een 3rd party.
http://standkachel.webasto.nl/producten/...
Ook een tip is wanneer het koud is de interne cerculatie aan te schakelen, dan haal je de warme lucht niet uit de motorruimte weg, waardoor de motor sneller op temperatuur komt.
Bij extreme kou kun je ook nog de grill dichten met een "grill cover" zodat er minder rijwind bij de motor komt.[/quote]
Bedankt, maar dit is een beetje een kostelijke zaak voor die paar weekjes dat het hier echt koud is!

Paar postjes terug kan je lezen dat het dus niet door de rijwind komt dat hij niet opwarmt. Integendeel zelfs want als ik gewoon kan rijden wordt hij gewoon warm en komt mooi tot iets boven de 90°. Ook als ik bij -10 op de autostrade rij geen enkel probleem dus heeft echt wel te maken dat de motor moet bellast worden om genoeg warmte te ontwikkelen om alles lekker warm te houden.

Als ik daarentegen s'morgens vertrek en onmiddelijk in de file sta komt de meter niet boven de 70°. Ook hem laten draaien op traagloop alvorens te vertrekken helpt niet! Als het echt vriest zet ik trouwens de binnenverwarming v/d MH aan zodat het binnen toch al wat minder koud is als ik instap. Het probleem bij file is dus dat ik daarna terug kou krijg aangezien ik niet kan rijden met de binnenverwarming aan.

Bij de Punto (benzine motor) is het juist anderom en daar steek ik wel iets voor de radiator daar deze anders bij lage ritten op de autostrade afkoeld.

Ik zoek eigenlijk eerder zo'n opwarmelement om in de radiator te steken. Ik heb vernomen dat ze dit in bepaalde heel koude landen gebruiken maar hier nog niet gevonden.

Als iemand daar meer van moest weten hoor ik het graag.

jeroenmonteyne (0) PRO, 13 jaar geleden

Kan je niet beginnen met een plaat onder de motor te monteren zodat het beetje geproduceerde warmte op z'n minst al iets meer onder de motorkap blijft?

ovi (0), 13 jaar geleden

[quote=jeroenmonteyne]Kan je niet beginnen met een plaat onder de motor te monteren zodat het beetje geproduceerde warmte op z'n minst al iets meer onder de motorkap blijft?[/quote]
Misschien geen slechte tip!

gj akkerman (0), 13 jaar geleden

Bij deze punto is per 1 -2011 een extra verwarming bij aanschaf bij te bestellen voor ca € 300,-
Deze verwarming bestaat uit een PTC verwarmings element dat met ca 1000 watt de koelvloeistof de eerste 10 minuten helpt wat sneller op te warmen.
Dit systeem schijnt op veel hdt en tdi motoren te zitten zonder dat je er extra voor hoeft te betalen en zonder dat de berijder er iets van merkt, of beter gezegd niet klaagt omdat de verwarming vrij snel oppakt.
Fiat gaat dit nu dus als extra aanbieden.
of het achteraf erop kan zal de Fiat dealer wel weten.
Verder kan een Hotfrog (e-bay en marktplaats) gemonteerd worden ( kost ca € 150,- ex montage) maar die werkt alleen op 220 volt en dat heeft niet iedereen bij de auto in de buurt.
warme jas en deken mee dus voor de koude ochtenden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.