Renault Laguna: backfire

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: f3p 670

Hallo,

mijn laguna heeft last van backfire, dit als ik optrek of plots accelereer op gas.
Vervangen heb ik al; bougiekabels, bougies en bobines. Kleppen zijn gecontroleerd en compressie is goed en ik kan geen vacuumlekken vinden . De auto is uitgelezen en hier kwam eigenlijk niets uit, de lambda sonde stond in het geheugen maar is na het wissen nooit meer teruggekomen.
De verdamper is van vialle, f met stelmotor.
Wie o wie weet wat ik hier nog aan kan doen.

mazout-1

Geplaatst door mazout-1 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

backfire is meestal een arm mengsel,misschien vandaar ook wel de fout van de lambdasonde. Hoe lang is het geleden dat ze hem gereset hebben?? dit kan nl best een een tijdje duren voordat de lambdasonde weer een storing aangeeft..
is het probleem ook als je op benzine rijdt?

mazout-1 (0), 13 jaar geleden

Beste,

gisteren ge-reset en ik heb hem laten meten, op gas en benzine bijna dezelfde uitslag ; co 0.3, co2 11, hc 150, 02 4.6, lambda 1.90.



Er is nog iets dat ik niet kan verklaren, dit model heeft de 2 vonken bobine, 1/4 en 2/3. Als ik de kabels, bij draaiende motor van 1/4 trek dan trekken de vonken door de bougiekabel naar massa. Doe ik hetzelfde bij 2/3 dan is dit effect niet aanwezig, ik heb de bobines omgedraaid en nog steeds gingen 1/4 door naar massa en 2/3 niet. Misschien houd dit verband met de storing, het lijkt er op dat de 2/3 stuurspanning op de bobine afwijkt van 1/4. De lengte van de kabels is gelijk en vonk op de bougies ziet er bij allen normaal uit.

Weet iemand in hoeverre je zo'n verdamper open kan maken alvorens je afstellingen moet hezien?

willyvan (5) PRO, 13 jaar geleden

backfire is bijna altijd ontstekking
bobine goed?
bougiekabels?
juiste bougies gemonteerd moeten speciale van bosch in

mazout-1 (0), 13 jaar geleden

willy,

bobine bougie en kabels , origineel Renault, gemonteerd.
Ik denk idd ook alleen nog aan de ontsteking.
Vandaag alle 4 de bougiekabels gemeten met de stroboscoop, het lijkt erop of ik af en toe een vonk mis, ik hou echter alleen nog de bdp sensor over, deze komt morgen binnen.
Ik heb ook al gezocht naar de computer welke de 2 bobines stuurt, volgens mij zit deze rechtsvoor, ik weet alleen niet of ik die ongestraft kan afkoppelen en kan wisselen met een sloper?
Dit zou een Renault monteur kunnen weten, jij misschien?

Hans4040 (385) PRO, 13 jaar geleden

Beste Emiel, zoals je kunt zien zijn de twee andere topics over hetzelfde probleem gesloten.


Door meerdere toptics te starten krijg je niet sneller een oplossing en het werkt ook nog eens verwarrend.
Gewoon in dit topic doorgaan.

Moderator Problemcar

willyvan (5) PRO, 13 jaar geleden

bobine kan je gewoon wisselen maar waren toch origeneel nieuwe verdenk toch een bobine
welke type bougie een met een massa elektrode of een met vier

mazout-1 (0), 13 jaar geleden

Beste lezer,

Alle onderdelen origineel Renault gemonteerd, en nieuw, bougie heeft 4 electroden.
Vandaag ook bdp sensor vervangen en lambda sonde, geen verandering van de klacht.
Aansturing op bobines is 14 v, wie weet of dit o.k is en wie weet welke computer verantwoordelijk is voor de aansturing hiervan?

Ik heb ondertussen de gehele ontsteking, behalve computer, vervangen. De klepspeling is ok, compressie 9.5 bar, de auto is uitgelezen en alle sensoren doen hun werk.

Probleem lijkt langzaam te verergeren

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

meet eens op de lmm of zoiets of je wel een 'harde' 5 v hebt...

mazout-1 (0), 13 jaar geleden

maarten,

wil je dit antwoord toelichten , dit zegt mij helemaal niets....

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

vanaf de computer worden div sensoren gevoed met 5 volt. als een computer niet goed werkt/schakelt is dat vaak te herkennen aan juist die voeding. Dan krijg je bv 3 volt of minder. moderne auto's hebben dus altijd een 5 volt geschakeld uit de computer,die kun je meten bij de lmm of de temp sensor o.i.d.
iets duidelijker geworden??

mazout-1 (0), 13 jaar geleden

Hier kan ik wat mee en ik meet i.d.d 5 volt, er zijn ook sensoren met 14 v. De bobines worden ook aangestuurd met 2x 14 v, hier zit ook nog een zwarte bij die via een ontstoorder in de computer verdwijnt. Ik neem nu aan dat de computer in orde is, terloops ben ik me wel gaan afvragen hoe de aansturing van de bobine werkt, weet jij of iemand anders dit?
De juiste aansturing voor de vonk komt vanaf de vliegwielsensor, maar verder?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=mazout-1]co 0.3, co2 11, hc 150, 02 4.6, lambda 1.90.[/quote]
Heeft niemand een opmerking over deze getallen gemaakt? Want lambda 1,9 is bijna 2 x te arm, dat moet rond de 1,0 zijn.
O2 is ook veel te hoog en CO2 is te laag. Ik denk dat er een aardig gat ergens in de uitlaat zit.
Of gaten (meervoud). 1e stuk tot iets voorbij de lambda sonde is gasdicht en niet lek?

Ed Ang (0), 13 jaar geleden

Backfire, even los wat mogelijk de oorzaken zouden kunnen zijn, was ooit bij mijn Laguna ook het geval. Na het vervangen van de katalysator was dat probleem weg...

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Emiel met zoveel zuurstof in de uitlaat had de rest aan brandbare stoffen weg moeten zijn. De kat is dus overleden. Verder is mijn ervaring dat de voetcircel van de nokkenas slijt . Zo lijkt het dat de kleppen op tijd openen en sluiten maar neem de speling wat groter. Vaak is het stelllen al op zijn eind als dit effect al plaats vindt. Compressie van 9,5 bar.!! Test eens de compressie bij een benzinemotor met diezelfde meter. Verder nog maak aan de inlaatbuis een vernauwing en laat deze naar achteren wijzen. Is door al die klappen het filterhuis nog dicht? Ook een stalen pannenspons in de inlaatslang als vlamdover vlak voor de gasklep. Arm mengsel is de oorzaak van al die ellende. Succes.

mazout-1 (0), 13 jaar geleden

Heren,

De sonde zit voor de kat, deze meet de uitlaatgassen en de kat reinigt deze, dan kan de kat de oorzaak toch niet zijn? Dat hij in die zin niet goed meer werkt of kapot is, ok. Het co is goed voor de apk.
Van de oude lamda sonde was wel het huis weggebrand...

De kleppen heb ik nog nauwelijks moeten stellen, er zit een gaskop op, de nokkenas heb ik nu nagemeten en bekeken en is ok.

Het filterhuis is idd kapot, zal tzt vervangen moeten worden.

Wat oldford over de getallen zegt klopt natuurlijk, alleen die lekkage is er niet.
Zou een, beginnende, lekke koppakking deze afwijkingen kunnen vertonen of gaat de computer niet goed om met de aangeleverde waarden?

Ik ga er maandag nog eens induiken en een aantal dingen dubbelchecken, ideeen zijn nog steeds welkom.

mazout-1 (0), 13 jaar geleden

Beste lezers,

de kop is er nu ook af geweest, kleppen en pakking waren ok, alles is terug geinstalleerd met nieuwe pakkingen.
Ik heb dus ver alles gehad wat ik kan bedenken, resume;
- bougies, kabels , bobines en bdp sensor vervangen.
- 5v check gedaan.
- vacuumlekken controle.
- lamdasensor vervangen.
- nieuwe compressiemeter gekocht, = 14 bar op alle cilinders.
- 1 temp sensor, witte op th. huis. Weet iemand waar de groene voor is?
- benzinedruk regelaar.
- auto is uitgelezen en uitlaatgassen zijn gemeten.

Motor draait nog steeds onregelmatig stationair en onder de 2000 rpm zijn er maar 3 cil actief, zo lijkt het. De motor draait alsof je een lekke verdeelkap en slechte kabels hebt, de verdeelkap is bij deze voorzien van de nokkenassensor. Op gas of benzine zijn de symptonen hetzelfde.

Wie o wie, weet wat dit is?

mazout-1 (0), 13 jaar geleden

beste lezers,

wie weet wat de werkspanning op de bdp sensor moet zijn, deze is bij mij 3.2v.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Emiel er wordt een wisselspanning opgewekt in die sensor . Deze kan wel oplopen tot 80volt afhankelijk van de snelheid. Ik had je ook nog gewezen op de slijtage van de nokkenas. De voetcircel is maar heel smal en door gebruik van gas en door het inzakken van de uitlaatkleppen slijt dit deel. De theoretische klepspeling klopt dus niet meer. Andere nokkenas of veel meer klepspeling geven. Kompressie warm gemeten? 12 bar vind ik een betere waarde. Verder komt de wagen op benzine goed op snelheid??? Kan je in de kat kijken aan de voorzijde en zien of hij (gedeeltelijk) gesmolten is ?? Groeten.

mazout-1 (0), 12 jaar geleden

Heren,

de auto is afgevoerd, kosten werden te hoog.

Iedereen bedankt voor de inspanning.

Hans4040 (385) PRO, 12 jaar geleden

Oke, bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.