Renault Megane: motor stottert tijdens rijden

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.4 16v

Mijn megane van 2005 stottert tijdens het rijden bij constante snelheid. Tijdens het versnellen gaat de motor zoals het moet.
Dit probleem doet zich voor zowel op benzine als lpg. Alle vier de bobines zijn inmiddels vervangen.
Heb afgelopen zomer na een gebroken distributie riem de motor vervangen door eentje met minder kilometers.
Het stotteren is gewoon gebleven.

Groet Willem

Speedywillem

Geplaatst door Speedywillem (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

De vorige motor stotterde ook al?
Foutcodes al een keer laten uitlezen?

Speedywillem (0), 13 jaar geleden

Ja heb codes laten uitlezen maar waren geen.
Inspuitings gedeelte en de de inlaat heb ik overgebouwd

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Heeft deze motor een Luchtmassa meter? Die kan te weinig aan geven.
Alle slangetjes en slangen met vacuum zijn heel, niet poreus of gescheurd?
Werking van de lambdasonde al eens gecontroleerd?

Mengsel afwijkingen (als gevolg van valse lucht of defecte sensor) kunnen geconstateerd worden door met een generieke EOBD/OBD2 scanner de zogenaamde "Long Term Fuel Trim" uit te lezen. Als die veel van 0 (nul) procent af wijkt is er ergens een probleem.

Speedywillem (0), 13 jaar geleden

Als de luchtmassa meter te weinig aangeeft wat zou dan de oorzaak kunnen zijn?
Heb alle vacuum slangen en slangetjes wel gecontroleerd.
De lambda sensor is nog niet gecontroleerd.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Als de lucht massa meter te weinig aan geeft komt dat door veroudering of vervuiling.
In dat geval is vernieuwen de beste oplossing.
Kun je vast stellen door een vol gas run te doen (op benzine) en dan naar de maximale hoeveelheid lucht te kijken met een scanner.
Probleem is alleen dat je geen verschil ziet tussen valse lucht of een defecte lucht massa meter - in beide gevallen is de meetwaarde te laag.

Er zijn nog wat verborgen oorzaken voor valse lucht, zoals rembekrachtiging, carter ontluchting en koolstof filter afzuiging.

Speedywillem (0), 13 jaar geleden

Het reinigen van de luchtmassa meter ga ik als eerste uitvoeren, wat is belangrijk aan deze meter om te reinigen?

Speedywillem (0), 11 jaar geleden

Heb de auto voor de export verkocht, kon niet tot een oplossing gekomen.
De plaatselijke Renaultdealer gaf me na vier dagen zoeken te kennen dat ze het probleem niet konden oplossen!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.