Ford Mondeo: 5W40 in plaats van 5W30

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 tdci 130 PK

De garage ververst de olie altijd met 5W30.
Is het mogelijk om de motor te vullen met een castrol 5W40 olie of kan dit niet.

Vraag me af of dit niet beter is gezien het grotere temperatuur bereik
of is de olie dan te dun en geeft dit dan olieverbruik of zelfs een slechte oliefilm.
Motor heeft bijna 270.000 gelopen

Kan iemand mij daar een duidelijk antwoord op geven

Alvast bedankt
mvg
kerim

kerim

Geplaatst door kerim (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Als je op de olie-sites kijkt mag de specificatie anders zijn maar de dikte 5/30 en niet anders. Die synth. 5/40 is een goede olie maar ik zou de gok niet wagen. Groeten.

Hendrik4290 (0) PRO, 13 jaar geleden

Kan perfect.
Ford olie is A5/B5 en betekent dat het olie is met verminderde HTHS waarde ( 2.9 - 3.5) om lager verbruik te krijgen.
Standaard 5w40 olie heeft meestal A3/B4, wat betreft de smeereigenschappen identiek is aan A5/B5 behalve het feit dat deze een standaard HTHS waarde heeft van > dan 3.5
Als je kijkt in het instructieboekje dan zie je dat ook vermeld staan, zelfs 10w40 is nog toegelaten bij deze motoren, maar door deze viscositeit wordt steeds minder gebruikt.

erik41 (0) PRO, 13 jaar geleden

ford 16 kleppers hebben nogal problemen met de( dikkere )olie schijnen de kleppen te verkleven dus waarom geen 5-30?

Doktor (0) PRO, 13 jaar geleden

motor heeft 270.000 km goed gelopen op 5w30, waarom nu veranderen?

Hendrik4290 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=erik41]ford 16 kleppers hebben nogal problemen met de( dikkere )olie schijnen de kleppen te verkleven dus waarom geen 5-30?[/quote]
Niet de 2.0 l diesels
Ik zou ook niet zomaar veranderen, maar het kan wel.
Als je bepaalde, vooral duitse forums, leest dan zie je veel zelfverklaarde oliespecialisten de Ford olie tot in de grond afbreken. Dat is volstrekt belachelijk. De meeste echte Ford motoren zijn voor aangepast om op olie met lage HTHS waarde te draaien, vanaf 2009 geld de M2C913-C norm, ook motoren met roetfilter.
Dit geld niet voor de Galaxy (VW) diesels en voor de nieuwe Ford KA (Fiat motoren), daarvoor zijn andere specificaties voor voorzien.

Brainfart (0), 13 jaar geleden

Nagenoeg alle Zetec motoren met hydraulische klepstoters hebben problemen als je een andere olie er in doet als de genoemde 5W30.
Dit is een bekend kwaaltje wat al vanaf het begin van de introductie van de Silvertop zetec voor kwam.
Ford heeft het geprobeerd te verhelpen met een modificatie in de cilinderkop tbv de oliedruk maar dit heeft niet een permanente oplossing gebracht.
Na 99 zijn in de Mondeo en Focus de Blacktop Zetec motoren gekomen met mechanische klepstoters.
In de Escort zijn tot en met 2000 wel de Silvertop Zetecs gebruikt met de daarbij behoorende klepstoter probleem.
Dit probleem(als er verkeerde olie inzit) doet zich vooral voor bij lagere buiten temperaturen en het net opstarten van de koude motor.
In de zomer is het minder maar er is nog steeds kans op "plakkende" klepstoters.

mvg Roy

jason101 (0), 13 jaar geleden

Ik heb een focus 1.8 uit '99 met een blacktop. Dus mechanische klepstoters.
Ik heb er nu zelfs 10w40 inzitten. Auto start en rijd prima, geen problemen.
Alleen duurt het wat langer voor de motor op temeratuur is.

FH (0), 13 jaar geleden

jason101, zou dat aan de gebruikte olie liggen? Mijn Focus 1.8 draait ook al zolang ik em heb (100k km) op 10w40, en is erg vlot op temperatuur.

jason101 (0), 13 jaar geleden

Wat mij de laatste twee dagen opgevallen is, is dat de temp meter niet of nauwlijks stijgt.
Zou dit kunnen komen door de wat dikkere 10w40 olie? Als ik 120/130 rij zie ik de temp langzaam stijgen maar bij gas terugnemen zakt die weer net zo snel terug.

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

dat die temp, niet omhoog komt ligt niet aan je olie,je thermosstaat zal wel open blijven staan.

jason101 (0), 13 jaar geleden

[quote=robby10030]dat die temp, niet omhoog komt ligt niet aan je olie,je thermosstaat zal wel open blijven staan.[/quote]
Oke Robby, dat is me nu duidelijk, gelijk volgende vraag. vervolgens maakt de motor bij een koude start
en tijdens het rijden een pestherrie. Zou dit dan afkomstig kunnen zijn dat het blok niet warm wordt?

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Jason101: open even een nieuwe topic voor je andere vraag. De titel van dit topic dekt je nieuwe vraagstelling niet meer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.