Suzuki Wagon R: hoogtoerental met koude motor

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 16v

hallo,

sins anderhalf jaar heb ik deze wagon en vooral met koud/vost weer loopt het toerental op naar 2000 toeren, als de motor warm is dan loopt die normaal 900 toeren stationeer.
ik ben hier een aantal keer mee terug geweest naar de garage en de monteur zei dat dit normaal was en hij er niets aan kon doen.

nu mijn vraag: is dit normaal? ik dacht zelf dat het meschien de water tempratuur sensor niet goed meer is, alleen weet ik niet waar die zit. anders had ik die allang vervangen. of heb ik het fout en is er meschien iets
anders aan de hand? het verbruik op korte afstanden is 1op13 bij koudt weer en 1op16 bij warm weer.

met warm weer loopt het toetental kort op naar 1400 toeren, maar zakt dan snel terug naar 900toeren.

met vriendelijke groet alfred.

alfred64

Geplaatst door alfred64 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Wagon R? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

limbra (480), 13 jaar geleden

is heel normaal dat de motor met koud weer en een koude start stationair hoger in de toeren gaat lopen ,
2000 tpm tot de motor iets warmer wordt, zou ik me geen zorgen over maken , het verbruik van 1 op 13 met dit weer
vind ik vrij netjes en zeker met korte stukjes rijden.

gr. limbra

alfred64 (0), 13 jaar geleden

bedank limbra voor u reactie,

vanmorgen vroeg de auto gestart (auto staat altijd in de schuur) het toerental ging iets over de 2000 en zakte snel naar 1700 tpm na 800 meter rijden was het 1000 toeren tpm. dan zal dat wel goed zijn.

de suzuki is mijn eerste japanse auto, heb altijd taunus en veel opel`s gehad. ik ben altijd zuinig en voorzichtig met auto`s geweest, zal ook nooit met koude motor volgas weg rijden.
dan denk ik dat het probleem bij mij ligt en niet bij de auto.

iniedergeval bedankt vr groeten alfred

ruiterp (0), 13 jaar geleden

Ook mijn Wagon R, en daarvoor de Baleno, draaiden bij koude motor met een hoog stationair toerental. (2000 - 2200 toeren)

Na ongeveer een kilometer rijden is het stationaire toerental 1400 - 1500 en na een minuut of 3 is het normaal, in mijn geval bijna 1000 rpm.

alfred64 (0), 13 jaar geleden

bedank ruiterp voor u reactie,

dan is het schijnbaar normaal voor suzuki, wat limbra ook al zei.
voor mij gevoel vind ik het toerental te hoog, ik dacht altijd dat een hoog toerental
met koude motor slecht was voor een benzine/diesel motor.

met vriendelijk groet alfred.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Wagon R of stel zelf een nieuwe vraag.