Suzuki Swift: Swift draait koud niet stationair, warm wel.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 8 klepper met monopoint inj.

Hallo,

Mijn swift wil niet stationair draaien als de motor koud is.
Wanneer de motor warm is, draait ie prima en rijdt hij ook goed.

De koelvloeistof sensor heb ik vervangen.
De inlaattemp sensor, heeft ook de juiste ohmse waarden.

Koud:
Starten zonder gas geven, wil ie niet, met gas geven gaat het wel.
Wanneer de motor in koude toestand uitgevallen is, start ie nauwelijks meer.
Met vol gas kan je hem dan net wat aanhouden, 400 toeren draait ie dan.
Na een tijdje zo wachten, gaat het toerental weer omhoog en functioneert ie weer zoals bij de eerste keer staren.

Warm start ie ook prima, ook zonder gas te geven.
Dit alles is op benzine: (Op gas is het ook net zo slecht.)


Geschiedenis:
Half jaar geleden ander motorblok in gegaan i.v.m aantal km gereden.
De auto heeft de hele zomer goed gereden, met het nieuwere blok.

Toen kwam dit stationair probleem. (samen met onregelmatig draaien.)
Inlaat spruitstuk pakkingen opnieuw gelijmt, motor draaide wel rustiger.
Maar koud nog steeds niet stationair draaien.
Het is een monopoint injectie met een stappenmotor, die direct de gasklep open kan drukken.
Deze stappenmotor heb ik ook al vervangen.

Voor de echte oplossing heb ik hulp nodig, want ik weet het niet meer.

Graag tips!

Paul van Dam

Geplaatst door Paul van Dam (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Swift? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

johan 56 (0), 13 jaar geleden

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

Lees dit verhaal eens zorgvuldig door en kijk of je er zaken in herkent.
Groet,
Johan.

Paul van Dam (0), 13 jaar geleden

Ik had dat bericht inderdaad gelezen.
De klachten komen niet overeen, maar voor de zekerheid heb ik de AG printplaat hergesoldeerd. Helaas geen resultaad.
De bougies heb ik ook vernieuwd.
Ook het benzine filter is nu vervangen, dat gaf helaas ook geen verbetering.
Ik heb de klacht met volle tank en met lege benzine tank.

Ondertussen gereedschap zat in mijn auto liggen, om andere gestrande auto's te kunnen helpen, alleen de mijn eigen auto niet.....
En na al dat starten heb ik nu ook een nieuwe accu.
(De dynamo laadspanning gelijk ook gemeten, deze is okee.)

Het uitlezen van een foutcode bij deze swift is weer anders dat dat ik herken:
Niet zoals vroeger met een zekeringetje insteken, want die houder is er niet.
En via de laptop krijg ik bij deze swift geen contact (bij een andere wel), terwijl er niet zo lang geleden een nieuwe sleutel ingeleerd is bij de dealer, via die zwarte diagnose aansluiting.
Als je het contact aandoet dan zie je ook geen motormanagement lampje. Dus toch het oude diagnose systeem zoals met de zekering.
Het schijnt onder de motorkap iets door verbinden zijn.... maar wat?

Misschien weet iemand welke pinnetje uit welke stekker (onder de motorkap) doorverbonden moet worden, voor de diagnose knippercode?

Paul van Dam (0), 13 jaar geleden

Ik heb zitten googlen en ik vondt een uitleg van een service draad!
http://bbs.zuwharrie.com/content/topic,2...
Ook begreep ik, dat bij de schokbreker in het hoekje vlak bij de bobine ook een stekker met 6 aansluitingen kan zitten voor de service draad.
(Misschien is dit ook handige info voor anderen.)

Morgen ga ik proberen de trouble codes uit te lezen via de knippercode.

Paul van Dam (0), 13 jaar geleden

Nou dat, viel ook tegen:
Ik heb de stekker gevonden, en die 2 draden doorverbonden. Maar met contact aan, gaat er niets knipperen.

Er is een plekje in het dashboard voor check engine lampje, maar daar zat geen lampje in.... lampje erin gedaan.
Maar die gaat niet eens branden als het contact aan gaat.

Heeft iemand een idee hoe deze swift uitgelezen moet worden?

Paul van Dam (0), 13 jaar geleden

Draadje van het check engene lampje gefixt, nu werkt het lampje goed.

Nu zie ik dat ik geen storingen heb in de computer van de swift.

Wie kan mij verder helpen?

johan 56 (0), 13 jaar geleden

Weet je zeker dat de inlaat temp. sensor goed is? Dat zou dan toch de eerste "verdachte" moeten zijn.
Een sensor die afwijkende waarden geeft wordt niet herkend als storing door de ecu.

Paul van Dam (0), 13 jaar geleden

De inlaat sensor was goed, hij had de juiste waarden bij elke temperatuur.

Oplossing gevonden:
Het bleek dat de koppakking lek was. (Af laten persen, en toen bleek ie toch lek. Ook al leek ie geen koelvloeistof te verliezen.)
Ook de uitlaat klepspeling was erg toe aan een grotere speling.

Het gasmengstuk sloot een klein luchtkanaatje (stationair) af. (Opgelost door met een brede boor 2 mm aluminium weg te halen.) Maar dit verbeterde alleen stationair van het gasgedeelte, tijdens warme motor.

Nu loopt ie weer als een zonnetje!

rvroomen (0), 13 jaar geleden

Hallo Paul van Dam,
Kun je iets meer uitleg geven over de oplossing. Wij rijden in een Swift 1998, op LPG, die vrijwel dezelfde problemen heeft. Enig verschil is dat hij koud wel stationair wil lopen, maar uitvalt zodra hij enig vermogen heeft moeten leveren en daarna stationair moet draaien. Hij valt dan uit, en is dan (net als jij beschrijft) zeer moeilijk aan te krijgen. Zodra hij eenmaal warm is, is er geen probleem meer. Kun je iets meer uitleg geven over het boren in het aluminium?
Dank je
Robbert Vroomen

Paul van Dam (0), 13 jaar geleden

Als er gestart werdt zonder gas te geven lukte het soms om ook koud net stationair te blijven draaien.
Wanneer je even gas gaf en daarna los, liet viel ie uit.
Ook het optrekken was niet goed te doen, het vermogen was dan weg. En viel ie ook direct weer uit als je gas maar iets los liet.

Aanpassing info gasmengstuk:
Het orginele huis met de gasklep en mono point injector is deelbaar.
Hiertussen is het gasmengstuk geplaatst.
Ter hoogte van dit kanaaltje is het mengstuk anders dan het orignele boven stuk!
Als je deze los maakt blijkt dat een kanaaltje in het onderste deel een open verbinding hoort te hebben, naar boven de gasklep.
Het gasmengstuk sluit dit plat af.
Het onderste stuk heb ik het kanaaltje verlaagd. (Met een 10mm boor van boven naar beneden geboord.) Ongeveer 4 mm diep.
Nu sluit het gasmengstuk dit kanaal niet meer af, net zoals het bovenste orginele stuk.

Succes.

rvroomen (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de extra uitleg. Ik ga beginnen met het stellen van de kleppen. Als het daarmee niet opgelost is, pak ik een boormachine ter hand :)
Groeten en Gods zegen!

Paul van Dam (0), 13 jaar geleden

Als het te koud is, kan het dagen duren voordat de vloeibare pakking hard genoeg is. (zonder activator)

De vloeibare pakking die ik heb gebruikt voor het spruitstuk is misschien ook een tip:
loctite 574 ( met als het koud is, een activator 7649 (of activator 7471, werkt ook) dan is het heeeel snel droog.)
Met activator 7471, vanaf het moment dat je de onderdelen samendrukt, heb je 1-5 minuten om de onderdelen vast te hebben.
En kan je zeker na een uur veilig starten.

rvroomen (0), 13 jaar geleden

Dank je voor de aanvulling. De klepdekselpakking is normaal rubber. Geen loctite dus. het Spruitstuk haal ik pas los als blijkt dat het kleppenstellen niet de oplossing biedt die ik zoek. Maar alvast bedankt voor de tips!
Groeten
Robbert

rvroomen (0), 13 jaar geleden

Ik heb de kleppen laten stellen door de vakgarage (Deinum, Venlo). Nu rijdt de auto weer als een zonnetje. Het stellen van de kleppen was trouwens een stevige klus omdat het klepdeksel geschuurd was (gegoten aluminium). Ben blij dat ik het niet zelf gedaan heb. De garage is heel coulant geweest, en heeft al het werk voor het lassen niet gerekend. Topbehandeling!
Bedankt dus voor je reactie. De kleppen maakten het verschil.
Groeten en Gods zegen!
Robbert

[quote=rvroomen]Dank je voor de aanvulling. De klepdekselpakking is normaal rubber. Geen loctite dus. het Spruitstuk haal ik pas los als blijkt dat het kleppenstellen niet de oplossing biedt die ik zoek. Maar alvast bedankt voor de tips!
Groeten
Robbert[/quote]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.