Toyota Land Cruiser 100: LC100 2004 gaat zeer regelmatig in noodprogramma

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 4.2

Hallo,
Mn Landcruiser 100 heeft ongeveer 255.000km op de teller. (eerste eigenaar) De laatste 20.000km ondervind ik volgend probleem:

Bij langere ritten, vanaf 135 à 140km per uur gaat de wagen vaak in noodprogramma. Bij lange afstanden bijna altijd. Vooral bij het aanhouden van een constante snelheid. De motor even afzetten en de zaak is gereset. De fout komt echter steeds terug!
Bij belasting met aanhangwagen ontstaat het probleem bij lagere snelheid ook, zeker bij bergop.
Zeer vervelend en gevaarlijk dus omdat het vermogen wegvalt en alle oranje lampjes oplichten.

Onze dealer heeft de oorzaak nog niet gevonden. (de wagen is een volledige week binnengeweest)
De foutmelding, waarvan ik de code zal opvragen, gaat over de luchttoevoer. Er wordt een bepaalde grens overschreden. Als dit 3x 15sec aanhoudend voorkomt gaat de motor in noodprogramma volgens de dealer.
Zelf heb ik, op basis van een oude thread op dit forum, de EGR klep met een plaatje laten afdichten. Dit verandert echter niets. Voor het overige is de motor momenteel volledig standaard. Ik heb ook iets gelezen over het wijzigen van het luchtfilterhuis. De dealer vindt hier echter geen gegevens over terug.
Toyota raadt nu aan de luchtmassa meter ofzoiets te vervangen. De dealer heeft deze meter echter uitgemeten en meet geen abnormale waarden. De turbo is ook al eens ter sprake gekomen. Van zulke kosten hoop ik echter wel gespaard te blijven. Zeker wanneer men geen garantie kan geven dat het met het vervangen van dit of ander component zal opgelost zijn.
Is er iemand die een gelijkaardig probleem al heeft opgelost gekregen? Ik ben ten einde raad. Voor het overige heeft deze wagen me altijd zeer goed dienst bewezen.
Mvg,
Bert

BertLC100

Geplaatst door BertLC100 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Land Cruiser? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

BertLC100 (0), 13 jaar geleden

Het zou een foutcode "58 (2)" betreffen.

BertLC100 (0), 13 jaar geleden

Weinig reactie ivm mijn probleem.

Ondertussen hebben we de fiche van de luchtmassameter afgekoppeld. Hierdoor brandt het oranje motorlampje maar...sedert 4 dagen is de motor niet meer uitgevallen.
Het gaat de goede richting uit.
Of dit wil zeggen dat de luchtmassameter defect is, is nog niet zeker.
Volgens de dealer heeft de computer door het loskoppelen van de luchtmassameter nu een constant vaste luchtwaarde door.

Benieuwd wat toyota als oplossing voorstelt....

Baardaap43 (0), 9 jaar geleden

Hallo,
Mijn Landcruiser 100 heeft nu ca. 120.000 km op de teller staan. Bij ca. 60.000 km ( 3 jaar geleden) in zuid Italië ging hij plotseling in de noodloop, bij warm weer ca. 33.graden, en gingen alle oranje lampjes branden. Na 20 min. startte hij normaal en branden er geen oranje lampjes meer. Bij 55.000 km is er een nieuw brandstof filter gemonteerd. Dit voorjaar in zuid Spanje 2 keer hetzelfde probleem gehad, het lijkt wel of hij niet tegen de warmte kan, bij de dealer het probleem weer voorgelegd en bij uitlezen moest er een nieuw brandstof filter in maar in zuid Italië was er pas een nieuw filter gemonteerd dus naar mijn mening heeft dit niets met het brandstof filter te maken. Het lijkt wel of hij dit alleen bij warm weer doet want hier in NL en in Zwitserland in de bergen geen probleem. Het is erg vervelend als je met een caravan in de file rijdt en dan gebeurt dit.
Heeft iemand ook zie iets dergelijks gehad en wat was de oplossing.

m.v.g.

Dre

BertLC100 (0), 9 jaar geleden

Beste,
Bij mij bleek het vervangen van de luchtmassameter de oplossing. Nadien tot boven de 300.000km doorgereden zonder enig probleem.
(Momenteel rijd ik al twee jaar met een Toyota Tundra)
mvg

PS: zelf heb ik op dit forum nooit een antwoord gekregen tot mijn grote teleurstelling....

memos (10) PRO, 9 jaar geleden

Zou best kunnen dat in jouw geval de absolute druksensor de oorzaak is omdat de luchtdruk in zuidelijke landen vaak iets lager is ivm de hoogte. Deze zit vaak in de luchtmassameter verwerkt. In dit geval is dat heel goed mogelijk dat het met het vernieuwen van die luchtmassameter is opgelost.

Maar... het zou ook best te maken kunnen hebben met het gebruik van de airco. Als het erg warm is en de motor redelijk op hoge temperatuur komt schakelt bij de meeste merken de airco automatisch uit omdat dit extra vermogen nodig is voor de motor trekkracht. Als dat bij jouw auto niet zo is, dan heb je kans dat de computer de auto in noodloop zet. Dus op zo'n vakantie reis de airco misschien niet altijd volop mee laten draaien als het warm is, maar wat meer doseren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Land Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.