Suzuki Ignis: Suzuki Ignis schakelt moeilijk

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3-16v

Hallo,

Mijn Suzuki Ignis 1.3-16v uit 2005 schakelt moeilijk van zijn 2e naar zijn 3e versnelling. Bij het schakelen naar de 3e versnelling voel ik weerstand. Alsof hij ergens tegen aan zit. Bij het schakelen van 1 naar 2, van 3 naar 4, 4 naar 5 en achteruit gaan het redelijk goed. Tevens wil hij soms slecht in zijn achteruit (R)

De auto heeft pas 53000 km op de teller staan.
Aangezien er Bovaggarantie op de auto zit wil toch graag weten wat dit zou kunnen zijn.

Graag hoor ik van jullie.

'kweetniet

Geplaatst door 'kweetniet (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Suzuki Ignis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

johan 56 (0), 13 jaar geleden

Eerst maar eens de basis vragen?
Heb je de bak olie al eens laten verversen? Zit er nog voldoende olie in?

'kweetniet (0), 13 jaar geleden

Nee, dat is nog niet gedaan. Volgende week gaat de auto terug naar de garage. Na een testrit (gisteren) vond de monteur ook dat de auto beroerd schakeld. Volgens de monteur zit er ergens teveel ruimte zodat tijdens het schakelen onvoldoende wordt ontkoppeld. Als ik de auto breng zal ik ook vragen of ze naar de olie in de bak willen kijken.

'kweetniet (0), 13 jaar geleden

De auto is bij de garage geweest. Ze hebben de olie vervangen van de versnellingsbak en het schakelmechanisme gesmeerd. Ze hebben de auto wel naar een Suzuki-dealer gebracht.
Nu maar hopen dat hij lekker blijft schakelen EN rijden.

'kweetniet (0), 13 jaar geleden

Helaas, de keuring van de ANWB was een drama. Ze kunnen weer aan de bak daar bij de garage. De Suzuki vertoonde nogal wat mankementen zoals het schakelmechanisme dat versleten is en speling vertoond (Zie boven). Volgens de keurmeester gaat alles zwaar. Gelukkig heb ik BOVAG garantie en alle mankementen vallen onder de garantie.

'kweetniet (0), 13 jaar geleden

De auto is na twee dagen weer terug. Ze hebben bijna alles keurig gedaan wat gedaan moest worden. Alleen het schakelen gaat nog steeds moeizaam. Is volgens de werkplaats normaal voor een Suzuki (?) Wie heeft er een idee wat het kan zijn buiten het schakelmechanisme ? Volgens de ANWB is de versnellingsbak verder goed. HELP !!

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Komt de koppeling wel goed vrij?.
Hebben ze idd het schakelmechanisme vervangen?.
Want tussen zeggen en doen zit veel tussen.
Kraakt de bak bij het inleggen van de versnellingen?.

'kweetniet (0), 13 jaar geleden

De versnellingsbak kraakt niet bij het inleggen van de versnelling en volgens de ANWB keurmeester is de bak verder in orde (geen overmatige slijtage). Volgens hem ligt dit duidelijk aan het schakelmechanisme. Ik voel de meeste weerstand bij het opschakelen van de 2e naar de 3e versnelling. Verder gaat het schakelen redelijk maar niet soepel. Ze hebben het schakelmechanisme niet vervangen omdat volgens de garage dit normaal (?) is voor een Suzuki. Ik heb ook met een andere Suzuki Ignis (proef)gereden maar daar verloopt alles wel erg soepel. Enig idee wat het vervangen van het schakelmechanisme kost?
Ondanks de Bovaggarantie krijg ik steeds meer de drang om het maar zelf te laten vervangen bij een Suzuki-garage. Je moet tenslotte plezier beleven aan je auto.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Garage met een aangetekende brief op de hoogte stellen van het probleem en tevens de bovag aanschrijven.
Vragen wanneer het opgelost gaat worden,als dat niet lukt volgens hun,dan maar auto naar suzuki dealer en op hun kosten laten repareren.

'kweetniet (0), 13 jaar geleden

Ik heb gisteren als begin een mailtje gestuurd dus dat eerst maar even afwachten. Na een week stuur ik een aangetekende brief. Die staat al klaar. Maar ik snap niet waarom ze zo moeilijk doen. Een tevreden klant is toch ook heel wat waard of zie ik dat verkeerd?
Waar ik eigenlijk zeer benieuwd naar ben zijn de eventuele reperatiekosten van het schakelmechanisme. Ik hoop dat iemand dat mij via dit forum kan vertellen. Zo kan ik een goed beeld krijgen van de hele situatie.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Een schakelmechanisme vervangen zal eens een keer 200 euro kosten.
Maar is dat het wel,die garage heeft het bekeken en komt misschien wel tot een andere conclusie.
Ik kan me neit voorstellen dat hun gaan piepen om een schakelmechanisme wat kapot is.
Dat is een kwestie van vervangen.
Ik denk dat er dan meer aan de hand is,en dat als ze de auto bij een dealer neerzetten er misschien weleens meer uitkomt als alleen een schakelmechanisme.
Anders kan ik het niet verklaren dat ze zo moeilijk doen.

'kweetniet (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord. Ik denk ook dat ze er geen zin in hebben. Dat er meer aan de hand is had ook de ANWB kunnen opmerken. En zij hadden het alleen specifiek over het schakelmechanisme.

Ik heb een klachtenformulier van de BOVAG ingevuld en probeer, als men niet op mijn mailtje reageren, het eerst op deze manier. Later kan altijd nog een aangetekende brief.

'kweetniet (0), 13 jaar geleden

Gisteren contact gezocht met de garage waar ik de Suzuki heb gekocht. Het ontvangst was niet meer zo hartelijk als in het begin. (daar heb je die zeikerd ook weer zullen ze gedacht hebben) Ik heb met de garagehouder gesproken maar leuk was het gesprek niet. Totaal geen begrip. Hij zei dat ze er alles aan hadden gedaan. Dat betwijfel ik nu steeds meer omdat het euvel nog steeds niet is verholpen. Hij stelde voor om een stuk met de auto te gaan rijden om zo vast te stellen wat het probleem eigenlijk is (?) Hadden ze dat dan nog niet gedaan ? Deze slager gaat z'n eigen vlees keuren. Ik vertrouw het niet meer. Ik denk dat PRIMERA P11 helaas gelijk gaat krijgen.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Wat je nog kunt voorstellen is dat een suzuki dealer de klacht beoordeeld en een reparatie advies geeft.
Gaan ze daar niet mee akkoord,dan een aangeteknde brief met de klacht en wat er aangedaan is en dat je niet tevreden bent met de afhandeling.
Bovag inschakelen,heeft ook een geschillen commissie,maar wat belangrijk is,is dat de klacht van het slechte schakelen goed beoordeeld gaat worden.
Kortom,wat is er met die bak aan de hand dat tie niet goed schakelt.
Kortom,naar de dealer met dat ding en laat die een beoordeling maken.
Zij hebben er tenslotte verstand van en weten hoe dat schakelmechanisme in elkaar zit.
Als die bak moeilijk in de versnellingen wil kan die garage praten als brugman,maar het moet gewoon gerepareerd worden.

'kweetniet (0), 13 jaar geleden

Primera p11 bedankt voor al je hulp. We hebben besloten de auto toch weg te doen. Ik heb er nog een goede prijs voor gekregen dus financieel kom ik er wel weer over heen. Ik ga weer terug naar mijn oude merk (Opel) waar ik altijd met veel plezier in heb gereden. We hadden gewoon geen zin meer in gezeur en het vertrouwen (auto/garage) is ook helemaal weg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Ignis of stel zelf een nieuwe vraag.